Citat:
Ursprungligen postat av Stefan-Lkpg
Kan nödvärn hävdas trots att angriparen får allvarligare skador än vad som anses "nödvändigt".
Händelsen jag hänvisar till hände en helg, och ja, den hände på krogen.
Jag gick in på stället för att se efter om en bekant fanns där inne. När jag inte såg henne så gick jag mot utgången och följande incident skedde:
Jag möts av en lite större kille som väldigt medvetet och väldigt hårt gjorde den klassiska akta-dej-för-jag-ska-förbi-axel-tacklingen.
Eftersom jag inte riktigt sett vem detta var, då jag hade blicken på utgången, så vände jag mig om i tron om att det var någon jag kände. (Som typ ett skämt.)
Då ser jag att det här är en person som jag inte har en aning om vem det är . Så jag frågar honom helt enkelt vem han är.
Killen måste väntat på att jag skulle reagera för han hade redan stannat och "spände ögonen" i mig.
Han kommer emot mig och gör ett utfall.
Det enda jag hinner göra i det läget är att vända bort ansiktet och viftar samtidigt till med handen. Jag känner att jag träffar nått men absolut inte hårt och inte heller med knuten hand.
Jag tittar upp och ser nu att han är förbannad och kommer emot mig igen. Denna gång har han knutit handen för att slå.
Av ren instinkt så hinner jag slå honom en gång. Denna gång med knuten hand. Ett slag som tog riktigt illa dessutom.
Han faller bakåt och blir liggandes.
Jag ser nu att han inte var ensam (2 eller 3 andra killar kommer fram)
I detta läge letar jag efter en vakt med blicken och hoppas på det bästa.
Vakten hann dit innan det hann bli något mer och tog med mig ut till polis.
Detta har resulterat i att denna killa har anmält mig för misshandel.
Fakta:
Jag var fullständigt nykter.
Det hela skedde på max 10-15 sekunder.
Jag har en skallfraktur från fontanellen till nacken p.g.a en tidigare olycka, jag är därför extremt försiktig med mitt lilla korkade huvud. Ett slag mot huvudet kan innebära en ny hjärnblödning. (Därav mitt kanske överdrivna agerande när man ser det såhär i efterhand.)
Vittnesuppgift från en arbetande Croupier lyder; "Målsägande knuffar ***** (mig) mot ett räcke och gör ett utfall." Han väljer tydligen att tillägga "Efter att ***** (jag) utdelat slaget så står han kvar och verkar chockad över vad som just hänt."
Utlåtande från sjukhuspersonal har noterat följande; "**** har 4 cm sår mellan ögonen och en käkfraktur. ***** Blöder ymnigt. Talar sludrigt/osammanhängande och luktar metyl-någonting. (Han var tydligen ganska packad.)
Det framgår även att han måste klara sig på flytande föda i 6 månader...
Vid polisförhör någon vecka efter detta så får jag veta att jag kommer att dömas vid tingsrätt. Polisen vid förhöret gick så långt att han sa att det enda jag kunde gjort, är att "möjligtvis slå lite lösare nästa gång." Men han sa också att det blir rättegång på grund av skadorna den andre personen fick.
Min fråga blir väl.. Hur tror ni jag kommer att dömas?
Jag VET att det var nödvärn. MEN jag stod oskadd och den andre killen fick äta flytande föda i sex månader..
Om det är din version rätten köper lär du bli friad pga. nödvärn, vittnesmålet talar även för den saken. Är du överhuvudtaget säker på att åklagaren kommer att väcka åtal? Att polisen säger att du kommer att "dömas" i rätten bör du ta lätt på (det vet ju inte han/hon).
En sak jag inte förstår dock är att du slog honom en gång med knuten näve, ändå är han skadad både uppe vid ögonen och nere vid käken? Föll han med ansiktet först? Eller lyckades du göra väldigt stor skada med det lätta slaget med öppen hand?
Du bör i rätten trycka på det faktum att du har en skada som gör att du är extra mån om att skydda dig själv.
Vad gäller hans skador rent generellt är det inget som per automatik innebär att nödvärn eller nödvärnsexcess inte gäller. Skadorna kan tala för en grad av våld som inte varit försvarlig, men om graden av våld var försvarlig gör det ingen skillnad att t.ex. käkbenet gick av.
För övrigt var polisen ett spån som uppmanade dig att "slå lösare", graden av försvarligt våld skiljer sig mellan varje nödvärnssituation, det innebär att man kan hamna i en extrem nödvärnssituation där det är döda eller dö som gäller, ett generellt "tips" ifrån en polis om att slå lösare är av förklarliga skäl inte bra att ha i bakhuvudet då.