2012-05-10, 18:59
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PUTAMAD
Om man blivit åtalad av Åklagaren och väntar på rättegång som kommer vara efter sommaren.
Kan man ändå åka på en vecka utomlandsresa eller kan dom stoppa mig på flygplatsen?

(Visste inte vart jag skulle fråga)

Du behöver inte oroa dig. Hade du varit belagd med reseförbud (vilket är oerhört ovanligt) hade du vetat om det. Inga problem med att resa utomlands bara du ser till att komma hem i tid.
Citera
2012-05-14, 15:42
Medlem
Hej!

Jag blev ertappad med (enligt polisen och förundersökningen) 0,15 g metaamfetamin.
Jag hade även amfetamin och metaamfetamin i kroppen och detta kommer leda till dagsböter och straff. Jag är straffad för 10 år sedan för en misshandel annars inget mer i registret. Jag har en hyfsad årsinkomst på ca 400.000 per år så jag räknar med en dagsbot på 400 kr st. Men hur ser praxis ut när det gäller antal dagsböter med tanke på att jag blev gripen för innehav och bruk.

Jag har läst igenom tråden en del och jag kan inte riktigt finna en bra "mått stock" för mitt brott. Jag gissar själv på mellan 50 - 60 dagsböter =24,000 kr + 500 kr till brottsoffer jouren. Vad tror ni?

Tack på förhand
Citera
2012-05-15, 00:23
Medlem
Marcuyss avatar
Tråden min hamnade i papperskorgen så jag drar en copypaste här istället.

Jag och en polare hade varit och rökt nåra fulingar ute i naturen under dagen. Nån timme efter att vi rökt joppe nr 3 åkte vi till mcdonalds drive-in och parkerade sedan för att käka i bilen.
Tydligen så hade bruden i luckan ringt polisen och vi blev haffade strax därpå.

Fick lämna blodprov men nekade pisstest. Hade även en joppe och ca 0,2g brunt på mig.

Någon som vet vad man kan få för straff?

Har haft körkortet i 4 år och är ostraffad sen tidigare.
Citera
2012-05-15, 01:51
Medlem
Kan nödvärn hävdas trots att angriparen får allvarligare skador än vad som anses "nödvändigt".

Händelsen jag hänvisar till hände en helg, och ja, den hände på krogen.

Jag gick in på stället för att se efter om en bekant fanns där inne. När jag inte såg henne så gick jag mot utgången och följande incident skedde:

Jag möts av en lite större kille som väldigt medvetet och väldigt hårt gjorde den klassiska akta-dej-för-jag-ska-förbi-axel-tacklingen.
Eftersom jag inte riktigt sett vem detta var, då jag hade blicken på utgången, så vände jag mig om i tron om att det var någon jag kände. (Som typ ett skämt.)
Då ser jag att det här är en person som jag inte har en aning om vem det är . Så jag frågar honom helt enkelt vem han är.
Killen måste väntat på att jag skulle reagera för han hade redan stannat och "spände ögonen" i mig.

Han kommer emot mig och gör ett utfall.
Det enda jag hinner göra i det läget är att vända bort ansiktet och viftar samtidigt till med handen. Jag känner att jag träffar nått men absolut inte hårt och inte heller med knuten hand.
Jag tittar upp och ser nu att han är förbannad och kommer emot mig igen. Denna gång har han knutit handen för att slå.
Av ren instinkt så hinner jag slå honom en gång. Denna gång med knuten hand. Ett slag som tog riktigt illa dessutom.

Han faller bakåt och blir liggandes.
Jag ser nu att han inte var ensam (2 eller 3 andra killar kommer fram)
I detta läge letar jag efter en vakt med blicken och hoppas på det bästa.

Vakten hann dit innan det hann bli något mer och tog med mig ut till polis.

Detta har resulterat i att denna killa har anmält mig för misshandel.

Fakta:

Jag var fullständigt nykter.

Det hela skedde på max 10-15 sekunder.

Jag har en skallfraktur från fontanellen till nacken p.g.a en tidigare olycka, jag är därför extremt försiktig med mitt lilla korkade huvud. Ett slag mot huvudet kan innebära en ny hjärnblödning. (Därav mitt kanske överdrivna agerande när man ser det såhär i efterhand.)

Vittnesuppgift från en arbetande Croupier lyder; "Målsägande knuffar ***** (mig) mot ett räcke och gör ett utfall." Han väljer tydligen att tillägga "Efter att ***** (jag) utdelat slaget så står han kvar och verkar chockad över vad som just hänt."

Utlåtande från sjukhuspersonal har noterat följande; "**** har 4 cm sår mellan ögonen och en käkfraktur. ***** Blöder ymnigt. Talar sludrigt/osammanhängande och luktar metyl-någonting. (Han var tydligen ganska packad.)
Det framgår även att han måste klara sig på flytande föda i 6 månader...

Vid polisförhör någon vecka efter detta så får jag veta att jag kommer att dömas vid tingsrätt. Polisen vid förhöret gick så långt att han sa att det enda jag kunde gjort, är att "möjligtvis slå lite lösare nästa gång." Men han sa också att det blir rättegång på grund av skadorna den andre personen fick.

Min fråga blir väl.. Hur tror ni jag kommer att dömas?
Jag VET att det var nödvärn. MEN jag stod oskadd och den andre killen fick äta flytande föda i sex månader..
Citera
2012-05-15, 09:43
Medlem
Hur många dagsböter är att vänta för ringa nark. Brott i form av kokain i urinet, dvs inget innehav. Boten kommer nog landa på en 250-300 per dag om dom kollar min inkomst men jag uppgav lägre uppgifter
Vart kan det landa, runt 50 dagar?
Är tidigare helt ostraffad.
Citera
2012-05-15, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whenuleastexpect
Hur många dagsböter är att vänta för ringa nark. Brott i form av kokain i urinet, dvs inget innehav. Boten kommer nog landa på en 250-300 per dag om dom kollar min inkomst men jag uppgav lägre uppgifter
Vart kan det landa, runt 50 dagar?
Är tidigare helt ostraffad.
30 dagsboter gissar jag.

Och sa 500:- till brottsofferfonden.
Citera
2012-05-15, 15:12
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan-Lkpg
Kan nödvärn hävdas trots att angriparen får allvarligare skador än vad som anses "nödvändigt".

Händelsen jag hänvisar till hände en helg, och ja, den hände på krogen.

Jag gick in på stället för att se efter om en bekant fanns där inne. När jag inte såg henne så gick jag mot utgången och följande incident skedde:

Jag möts av en lite större kille som väldigt medvetet och väldigt hårt gjorde den klassiska akta-dej-för-jag-ska-förbi-axel-tacklingen.
Eftersom jag inte riktigt sett vem detta var, då jag hade blicken på utgången, så vände jag mig om i tron om att det var någon jag kände. (Som typ ett skämt.)
Då ser jag att det här är en person som jag inte har en aning om vem det är . Så jag frågar honom helt enkelt vem han är.
Killen måste väntat på att jag skulle reagera för han hade redan stannat och "spände ögonen" i mig.

Han kommer emot mig och gör ett utfall.
Det enda jag hinner göra i det läget är att vända bort ansiktet och viftar samtidigt till med handen. Jag känner att jag träffar nått men absolut inte hårt och inte heller med knuten hand.
Jag tittar upp och ser nu att han är förbannad och kommer emot mig igen. Denna gång har han knutit handen för att slå.
Av ren instinkt så hinner jag slå honom en gång. Denna gång med knuten hand. Ett slag som tog riktigt illa dessutom.

Han faller bakåt och blir liggandes.
Jag ser nu att han inte var ensam (2 eller 3 andra killar kommer fram)
I detta läge letar jag efter en vakt med blicken och hoppas på det bästa.

Vakten hann dit innan det hann bli något mer och tog med mig ut till polis.

Detta har resulterat i att denna killa har anmält mig för misshandel.

Fakta:

Jag var fullständigt nykter.

Det hela skedde på max 10-15 sekunder.

Jag har en skallfraktur från fontanellen till nacken p.g.a en tidigare olycka, jag är därför extremt försiktig med mitt lilla korkade huvud. Ett slag mot huvudet kan innebära en ny hjärnblödning. (Därav mitt kanske överdrivna agerande när man ser det såhär i efterhand.)

Vittnesuppgift från en arbetande Croupier lyder; "Målsägande knuffar ***** (mig) mot ett räcke och gör ett utfall." Han väljer tydligen att tillägga "Efter att ***** (jag) utdelat slaget så står han kvar och verkar chockad över vad som just hänt."

Utlåtande från sjukhuspersonal har noterat följande; "**** har 4 cm sår mellan ögonen och en käkfraktur. ***** Blöder ymnigt. Talar sludrigt/osammanhängande och luktar metyl-någonting. (Han var tydligen ganska packad.)
Det framgår även att han måste klara sig på flytande föda i 6 månader...

Vid polisförhör någon vecka efter detta så får jag veta att jag kommer att dömas vid tingsrätt. Polisen vid förhöret gick så långt att han sa att det enda jag kunde gjort, är att "möjligtvis slå lite lösare nästa gång." Men han sa också att det blir rättegång på grund av skadorna den andre personen fick.

Min fråga blir väl.. Hur tror ni jag kommer att dömas?
Jag VET att det var nödvärn. MEN jag stod oskadd och den andre killen fick äta flytande föda i sex månader..

Om det är din version rätten köper lär du bli friad pga. nödvärn, vittnesmålet talar även för den saken. Är du överhuvudtaget säker på att åklagaren kommer att väcka åtal? Att polisen säger att du kommer att "dömas" i rätten bör du ta lätt på (det vet ju inte han/hon).

En sak jag inte förstår dock är att du slog honom en gång med knuten näve, ändå är han skadad både uppe vid ögonen och nere vid käken? Föll han med ansiktet först? Eller lyckades du göra väldigt stor skada med det lätta slaget med öppen hand?

Du bör i rätten trycka på det faktum att du har en skada som gör att du är extra mån om att skydda dig själv.

Vad gäller hans skador rent generellt är det inget som per automatik innebär att nödvärn eller nödvärnsexcess inte gäller. Skadorna kan tala för en grad av våld som inte varit försvarlig, men om graden av våld var försvarlig gör det ingen skillnad att t.ex. käkbenet gick av.

För övrigt var polisen ett spån som uppmanade dig att "slå lösare", graden av försvarligt våld skiljer sig mellan varje nödvärnssituation, det innebär att man kan hamna i en extrem nödvärnssituation där det är döda eller dö som gäller, ett generellt "tips" ifrån en polis om att slå lösare är av förklarliga skäl inte bra att ha i bakhuvudet då.
Citera
2012-05-15, 22:07
Medlem
Säg att jag ser ett brott begås, men istället för att konfrontera gärningsmannen så tar jag upp min mobil och filmar det hela. Jag lämnar in filmen till polisen, de identifierar gärningsmannen & han blir dömd till valfritt straff. Kan jag också då bli dömd för något eftersom jag har stått vid sidan om och filmat det hela?
Citera
2012-05-15, 22:12
Medlem
hatchets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winterfall
Säg att jag ser ett brott begås, men istället för att konfrontera gärningsmannen så tar jag upp min mobil och filmar det hela. Jag lämnar in filmen till polisen, de identifierar gärningsmannen & han blir dömd till valfritt straff. Kan jag också då bli dömd för något eftersom jag har stått vid sidan om och filmat det hela?

Det är fullt lagligt att bära med sig en kamera och filma.
Så svaret är nej, du blir inte dömd för något brott.
Citera
2012-05-15, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hatchet
Det är fullt lagligt att bära med sig en kamera och filma.
Så svaret är nej, du blir inte dömd för något brott.
Jag såg dokumentären "Ingen riktig våldtäkt" på SVT Play, så säg att jag hade stått bredvid och filmat våldtäkten, dvs identifierat gärningsmännen, samtidigt som de utnyttjar flickan. Då hade inte jag blivit dömd för något brott om jag hade lämnat in filmklippet till polisen?
Citera
2012-05-15, 23:07
Medlem
hatchets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winterfall
Jag såg dokumentären "Ingen riktig våldtäkt" på SVT Play, så säg att jag hade stått bredvid och filmat våldtäkten, dvs identifierat gärningsmännen, samtidigt som de utnyttjar flickan. Då hade inte jag blivit dömd för något brott om jag hade lämnat in filmklippet till polisen?

Jo. I det fallet kan man diskutera ansvar för medhjälp till våldtäkt.

Men för själva filmandet döms du troligtvis inte.

Kontentan är att själva filmandet inte är kriminaliserat med undantag för skyddsobjekt som man inte får lov att filma. Det kan dock utgöra andra brott där ofredande är närmast till hands om man t.ex. jagar efter någon på stan med sin kamera. Även dit exempel med att filma en våldtäkt kan vara ofredande.
Citera
2012-05-16, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hatchet
Jo. I det fallet kan man diskutera ansvar för medhjälp till våldtäkt.

Men för själva filmandet döms du troligtvis inte.

Kontentan är att själva filmandet inte är kriminaliserat med undantag för skyddsobjekt som man inte får lov att filma. Det kan dock utgöra andra brott där ofredande är närmast till hands om man t.ex. jagar efter någon på stan med sin kamera. Även dit exempel med att filma en våldtäkt kan vara ofredande.
Tackar ödmjukast!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in