2004-10-01, 18:08
Medlem
Eremitens avatar
"A long poem is a test of invention which I take to be the polar star of poetry, as fancy is the sails, and imagination the rudder."
(Ur ett brev från Keats till Bailey, 8 oktober 1817.)

"I am certain of nothing but the holiness of the heart's affections and the truth of imagination - what the imagination seizes as beauty must be truth - whether it existed before or not."
(Ur ett brev från Keats till Bailey, 22 november 1817.)

"The excellence of every art is its intensity, capable of making all disagreeables evaporate, from their being in close relationship with beauty and truth."
(Ur ett brev från Keats till George och Thomas Keats, 21 december 1817.)

"Negative Capability, that is when man is capable of being in uncertainties, mysteries, doubts, without any irritable reaching after fact and reason."
(Ur ett brev från Keats till George och Thomas Keats, 21 december 1817.)

"There is nothing stable in the world - uproar's your only music."
(Ur ett brev från Keats till George och Thomas Keats, 13 januari 1818.)

"If poetry comes not as naturally as the leaves to a tree it had better not come at all."
(Ur ett brev från Keats till Taylor, 27 februari 1818.)

"The roaring of the wind is my wife and the stars through the window pane are my children."
(Ur ett brev från Keats till George och Georgiana Keats, 24 oktober 1818.)

"Fine writing is next to fine doing the top thing in the world."
(Ur ett brev från Keats till Reynolds, 24 augusti 1819.)
Citera
2004-10-01, 18:33
Medlem
GreenManalishis avatar
Tyvärr kan jag inte hitta det brev jag sökte.
Det var från August Strindberg i hans jobb som bibliotekarie
där han skällde ut en försumlig låntagare.
Har sett det uppläsas i TV och det var mycket roligt.

Någon som känner till detta och kanske har texten?
Citera
2004-10-03, 01:04
Medlem
Eremitens avatar
"What a book a devil's chaplain might write on the clumpsy, wasteful, blundering, low, and horridly cruel works of nature!"
(Ur ett brev från C. Darwin till J. D. Hooker, 13 juli 1856.)

"We have used the Bible as if it was a constable's handbook - an opium-dose for keeping beasts of burden patient while they are overloaded."
(Ur ett brev från Charles Kingsley till chartisterna.)

"An archangel a little damaged."
(Charles Lamb skriver till Wordsworth om Coleridge, 26 april 1816.)

"Party-spirit, which at best is but the madness of many for the gain of a few."
(Ur ett brev från A. Pope till E. Blount, 27 augusti 1714.)
Citera
2004-10-05, 21:28
Medlem
Eremitens avatar
"One of the greatest geniuses that ever existed, Shakespeare, undoubtedly wanted taste."
(Ur ett brev från Horace Walpole till Christopher Wren, 9 augusti 1764.)

"It was easier to conquer it [the East] than to know what to do with it."
(Ur ett brev från Horace Walpole till Sir Horace Mann, 27 augusti 1772.)

"This world is a comedy to those that think, a tragedy to those that feel."
(Ur ett brev från Horace Walpole till Anne, Countess of Upper Ossory, 16 augusti 1776.)

"Our supreme governors, the mob."
(Ur ett brev från Horace Walpole till Sir Horace Mann, 7 september 1743.)

"The way to ensure summer in England is to have it framed and glazed in a comfortable room."
(Ur ett brev från Horace Walpole till Revd William Cole, 28 maj 1774.)

"She has made me in love with a cold climate, and frost and snow, with a northern moonlight."
(Robert Southey skriver i ett brev den 28 april 1797 om Mary Wollstonecraft's "letters from Sweden and Norway".)

"That hyena in petticoats, Mrs Wollstonecraft."
(Ur ett brev från Horace Walpole till Hannah More, 26 januari 1795.)

"Never forget what I believe was observed to you by Coleridge, that every great and original writer, in proportion as he is great and original, must himself create the taste by which he is to be relished."
(Ur ett brev från William Wordsworth till Lady Beaumont, 21 maj 1807.)
Citera
2004-10-06, 14:08
Medlem
XenuHubbards avatar
Public Floggings I Have Known

Brev från Hunter S. Thompson till Johnny Depp, 1999. (Johnny Depp hade spöat en fotograf.)

"Okay Colonel - Good work on your brutal publicity. Kick the shit out of five or six more of those rotters and you´ll make the cover of Time.

Or maybe you want to come to CUBA and help me write my new honky-tonk song: "Jesus hated bald pussy".

Anyway, this act with the Plank might have legs. Let´s give it a twirl in HAVANNA. We could load up on Absinth and trash a nice suite in the Hotal Nacional. Invite 50 or 60 Beautiful People to a party/celebration in honor of Che Guevara, which then "got out of hand". DEPP JAILED AFTER ORGY IN CUBA, PROSTITUTES SEIZED AFTER MELEE IN PENTHOUSE, ACTOR DENIES TREASON CHARGES."

Johnny Depp åkte till Kuba som HST ville.
Citera
2004-10-06, 17:04
Bannlyst
från mig till mamma "SKICKA MERA PENGAR"
Citera
2004-10-06, 18:22
Medlem
Eremitens avatar
I den sista versionen av William Shakespeares testamente har det gjorts ett rätt roligt tillägg:
I gyve unto my wief my second best bed with the furniture

Om någon vill läsa hela det långa testamentet så finns det här:
http://home.hiwaay.net/~paul/shakspere/shakwill.html
(Lägg märke till stavningen av hans namn: Shackspeare.)
Citera
2004-10-09, 21:14
Medlem
Eremitens avatar
"Whenever a friend succeeds, a little something in me dies."
(Gore Vidal i Sunday Times Magazine, 16 september 1973.)
Citera
2004-10-11, 20:31
Medlem
Eremitens avatar
"The land of my fathers. My fathers can have it."
(Dylan Thomas yttrar sig om Wales i Adam, december 1953.)

"The report of my death was an exaggeration."
(Mark Twain i New York Journal, 2 juni 1897.)
(Citatet återges ofta som "Reports of my death have been greatly exaggerated".)

"If an elderly but distinguished scientist says that something is possible he is almost certainly right, but if he says that it is impossible he is very probably wrong."
(Arthur C. Clarke i New Yorker, 9 augusti 1969.)
Citera
2004-10-13, 21:57
Medlem
Eremitens avatar
Här är ett brev från Edward Sellon till H S Ashbee, men först lite uppgifter om nämnda herrar.
Edward Sellon skrev erotisk litteratur, var antropolog och en omvittnad fruntimmerskarl. Han var även sin tids störste samlare av erotisk litteratur och hans samling ligger till grund för den privatsamling av erotika som idag återfinns på British Library.
1866, en månad efter det att han skrivit brevet, sköt han sig på ett hotell vid Picadilly. Han blev 48 år gammal. Han efterlämnade en skämtsam erotisk dikt till sin sista älskarinna samt mottot Vivat Lingam, Non Resurgam ("Länge leve fallosen - själv reser jag mig aldrig mer").
Mottagaren av brevet, H S Ashbee, tros vara mannen bakom pseudonymen Walter (han som skrev självbiografin My Secret Life).

"Du blir säkert överraskad att finna att jag åter befinner mig i England. Däremot kommer du säkert inte att förvånas över vad jag har att berätta. Tillvaron är ju fylld av romantiska upplevelser.
Först måste jag berätta för dig att vi på vår resa till kontinenten (och det förefaller onekligen som om det inte var meningen att jag skulle få se Egypten) åtföljdes av en dam! Jag nämnde ingenting om saken innan vi for eftersom jag fick veta det i största förtroende av min vän.
På måndagskvällen väntade jag en hel timme i hans enspännare utanför järnvägsstationen vid Wandsworth Road på signaturen "blond men späd", som förärat mig ett violdoftande brev på rosa papper i vilket hon bad mig passa tiden. Och nog var jag punktlig alltid, men till vad nytta? Hon lät mig vänta en hel timme under vilken jag kedjerökte mina cigarrer.
Långt om länge uppenbarade hon sig, och föreställ dig min förvåning! Jag, som hade väntat mig en överviktig nattfjäril fann mig sitta bredvid den vackraste unga kvinna jag någonsin sett. Och hon såg så ung ut att jag inte kunde låta bli att utbrista: "Men kära lilla vän, du är ju bara barnet! Får man lov att fråga hur gammal du är?" Hon daskade till mig på örat och utropade: "Bara barnet? Mycket skall man höra! Jag har faktiskt fyllt femton!" "Och jag antar att du är djupt förälskad i mr Scarsdale", fortsatte jag. "Så där", genmälde hon. "Tänker han gifta sig med dig i Wien, eller kanske i Egypten?", undrade jag. "Ingen har sagt något om Egypten", svarade hon. "Men jag tar upp det nu", sade jag, "för vår gemensamma vän inbjöd mig att följa med honom till Nilens tredje katarakt, och den här situationen - och då menar jag dig, lilla vän - ingick inte i planerna. Jag visste ingenting förrän en halvtimme innan jag fick ditt brev." "Struntprat!", sade hon. "Han driver med dig. Vi ska inte fara längre än till Wien." "Då vet jag det", sade jag, "och i krig och kärlek är allt tillåtet." Sedan gav jag henne en kyss. Hon gjorde inte minsta motstånd, så jag började treva under hennes kläder. "Vem är du egentligen?", frågade jag. "Dotter till en butiksägare i city som har sin bostad i Clapham", svarade hon. "Vet din mor om att du är ute?", flög det ur mig. "Jag debuterar nästa sommar", sade hon. "Du menar att tanken var att du skulle debutera nästa sommar?" blev min kommentar. "Vid det laget är jag redan gift", sade hon troskyldigt. Nu var det min tur att säga: "Struntprat!" "Vad menar du med det?" frågade hon upprört. "Vet du inte att han har förfört mig?" "Nej min ängel, det visste jag inte - det utgick jag från. Men inbilla dig inte att en man av mr Scarsdales härkomst kommer att gifta sig med dottern till en handelsman." Hon började gråta medan jag satt tyst. "Har ni känt honom länge?", frågade hon. "I några år", sade jag. "Och ni tror inte att han tänker gifta sig med mig?" "Det är jag övertygad om att han inte gör, barnet mitt." "Då så. Då tänker jag hämnas. Vet ni, jag gillar er." "Gör du? Oj då!" "Ja...", och jag försäkrar att jag trängde in i henne på en sekund. Vilken njutning! Ingen som inte besökt sjunde himlen kan föreställa sig hur skönt det var! Men dessvärre var vi på väg till stationen så jag han bara med en omgång. Då jag hjälpte henne ur vagnen vid Chatham och tågstationen i Dover tryckte hon min hand som för att säga: "Du ska få äga mig igen."
Scarsdale var på plats för att möta henne och jag ska inte tråka ut dig med resan som startade vid Mail. Vi nådde Dover, gick ombord på fartyget till Calais och fortsatte sedan med tåg, och jag fick ingen möjlighet att röra vid henne förrän vi befann oss ett tiotal verst från Wien. Då föll min vän äntligen i sömn, Gud välsigne honom! De båda osympatiska medresenärer som delat kupé med oss ända från Calais hade tack och lov klivit av vid förra stationen, så nu hade jag chansen. Vi lät inte ett ögonblick gå förlorat, utan hon satte sig i knät på mig med ryggen vänd mot mig. Herregud, vilket knull! "Se Rom och sedan dö!" ropade jag hänryckt. Därefter satte hon sig gränsle över mig men kan du tänka dig - Scarsdale vaknade upp ur sin slummer! Jag gjorde ett försök att kasta av mig henne så att hon hamnade på sätet mittemot, men det var för sent. Scarsdale hade redan sett oss. Vilket uppträde det blev! Vi skällde ut varandra efter noter och han kallade mig en slyngel som tafsade på hans fästmö, medan jag kallade honom snuskhummer som förfört en flicka i hennes ålder. Så anlände vi till Wien. "Far åt helvete!", sade jag när jag klev av tåget med blödande näsa och ett djupt jack i läppen. "Jag tänker inte befatta mig med er längre." Scarsdale, som jag lyckats ge en blåtira, tog en sulky till ett hotell i Leopoldstadt. Själv hittade jag ett betydligt enklare rum i närheten av S:t Stephanskirche, och eftersom jag hade 15 pund i reskassa bestämde jag mig för att stanna några dagar och se mig omkring. Men sevärdheterna beskrivs mycket bättre i en resehandbok, så jag ska bespara dig mödan. Nästa dag fick jag ett trevligt litet brev från Julia, i vilket hon stämde träff med mig dagen därpå i en park i närheten. Hur hon lyckades fly undan sin väktares uppmärksamhet vet jag inte, men där satt hon i en hästdroska, och jag kan försäkra dig att droskorna i Wien är förbålt trivsamma! Så vi tog oss ett avskedsligg och bestämde att träffas i England, och nästa dag påbörjade jag hemresan och här är jag nu, totalt luspank!
Så snöpligt slutade alltså min resa till Nilen, Nubiska öknen och Abu Simbel med mera. Visst var det fel av mig, och jag beklagar djupt vad som skedde, men du vet ju att vissa saker är nedärvda, så adjö för den här gången. Som alltid
Din tillgivne
E Sellon"
Citera
2004-10-16, 18:40
Medlem
Eremitens avatar
Den berömde engelske läkaren och författaren Sir Thomas Browne (1605-1682) hade följande stipulation i sitt testamente:
"On my coffin when in the grave I desire may be deposited in its leather case or coffin my Elsevier's Horace."

Den amerikanske 1800-talsförfattaren Eugene Field hade skrivit en lista på böcker som skulle begravas tillsammans med honom.

När poeten och konstnären Dante Gabriel Rossettis sjukliga hustru, Elizabeth Eleanor Siddal Rossetti, dog vid 29 års ålder av en överdos laudanum (opiumdroppar), sörjde han så mycket att han lät begrava en samling opublicerade dikter tillsammans med henne, som en gärd av aktning.
Som bekant så läker tiden alla sår och sju år senare tycks Rossettis emotionella sår ha läckts, för då kontaktar han londondandyn Charles Augustus Howell och ber honom att gräva upp hustruns grav och hämta upp det begravda manuskriptet. Den 16 augusti 1869 skriver han till Howell: "I should have to beg absolute secrecy to everyone, as the matter ought really not to be talked about." Som en extra drivfjäder tillägger han: "If I recover the book I will give you the swellest drawing conceivable."
Tiden gick och Rossettis iver ökade. Arton dagar senare skrev han: "The matter occupies my mind". Graven vid Highgate Cemetery "can be found at once by enquiry at the lodge."
Efter ytterligare två veckor skrev han: "An aunt of mine died two or three years ago and is, I find, buried in Highgate Cemetery, but whether in the same family grave or not I do not know - however I fancy not". Sedan ger han en beskrivning av boken: "The book in question is bound in rough grey calf and has I am almost sure red edges to the leaves. This will distinguish it from the Bible also there as I told you."
Det finns inga förstahandskällor om bokens upphämtande, ty breven från Howell finns inte bevarade. Men Rossetti diskuterade händelsen i ett brev till sin bror den 13 oktober 1869: "All in the coffin was found quite perfect," trots att boken var "soaked through and through and had to be still further saturated with disinfectants. It is now in the hands of the medical man who was associated with Howell in the disinterment and who is carefully drying it leaf by leaf." Rossetti anförtror brodern att han hade "begged Howell to hold his tongue for the future", men han medger att "the truth must ooze out in time."
1870 gav han ut diktsamlingen Poems, vilken innehöll flera dikter från Lizzies grav.
Tjugo år senare hittas Charles Augustus Howells kropp i ett dike utanför en krog i Chelsea. Hans hals var sönderskuren och en tioshilling satt fastkilad mellan tänderna. En pinsam förundersökning förhindrades när det attesterades att han hade dött av "pneumonic phthihis" [jag tror att det är detsamma som lungtuberkulos]. I hans hus hittade man många brev från välkända människor, däribland de från Rossetti. På så sätt läckte hemligheten ut.

Källa: A Gentle Madness av Nicholas Basbanes.
Citera
2004-10-24, 08:34
Medlem
Eremitens avatar
"I cannot live without books."
(Ur ett brev från Thomas Jefferson till John Adams, 1815.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in