2012-10-16, 18:43
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengisna
Edit: Jag köpte denna AK74 av någon ryss på Militariamässan i Solna (Stockholm) för ett gäng år sedan. Vad jag minns så såg jag endast två eller tre stycken av dessa Izhmash-vapen endast vid två tillfällen, varav det senaste var när jag själv köpte den. Sedan dess har jag inte sett röken av en sådan där.
Det kan nog bero pa vad som sagts tidigare i traden, dvs att de raknas som deaktiverade vapen.

Om jag bott i Sverige hade jag definitivt satsat pa en airsoft, de som ar av bra kvalitet ar fantastiskt verklighetstrogna. Min son har en hel arsenal av olika airsofts, och trots att jag har god erfarenhet av riktiga vapen har jag ofta svart att se skillnaden. Han har bl.a. en AK-47 (eller AKM, M92, Type 56, PM63, M64 eller vad nu alla experter har i V&M valjer att kalla den) i metall, och utseendet, kanslan och tyngden ar helt i klass med akta vara. Han har ocksa en M4 Carbine, och lagger man den sida vid sida med min Bushmaster maste man lasa texten pa magbrunnen for attt se vilken som ar vilken.

Jag skulle rekommendera TS att leta upp en airsoftaffar eller klubb och ta en ordentlig titt, att forsoka beskriva skillnaden mellan airsoft och replika i text gar tydligen helt forbi somliga. Visst ser airsofts annorlunda ut nar man tar isar dem, men de har inget av det billiga utseende man hittar pa rena replikor. For mig ser det ut som att man maste valja: Vill man ha ett hundraprocentigt utseende ar det airsoft som galler, vill man kunna ta isar pa ett realistiskt satt far man noja sig med en halvtafflig replika.
Citera
2012-10-17, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbackaerik
Det kan nog bero pa vad som sagts tidigare i traden, dvs att de raknas som deaktiverade vapen.

OT:

Gällande termen "deaktiverat vapen" är jag rätt övertygad om att det ej gäller i mitt fall då det aldrig har fungerat som ett vapen eftersom pipan som sagt aldrig har varit uppborrad eller att slutstycket aldrig har kunnat fungera p.g.a. ofärdig konstruktion. Termen "Deaktiverat vapen" inklusive medföljande lagar appliceras på vapen som en gång varit fungerande vapen men som gjorts obrukbara. Ett vapen som aldrig varit ett fungerande vapen borde inte kunna klassas som ett deaktiverat och därmed inte vara olagligt. Licenspliktiga delar i ett vapen är väl pipa och slutstycke om jag inte minns fel, samt att alla vapen som kan avfyra gastäta patroner kräver licens.

Visst, en relativt händig person med rätt utrustning skulle säkert kunna göra något brukbart av detta s.k. "vapen". Jag skulle nog snarare sätta pengar på att det är lättare att slänga ihop ett hemmabygge från grunden i typ kaliber .22 istället som skulle vara mindre farligt för användaren, om man nu är korkad nog att ge sig in i att bygga skjutvapen utan tillstånd eller kunskap.

Här är en länk till Izhmash's sida med den replika jag pratar om här:
http://www.izhmash.ru/eng/product/mmg.shtml

OnT:

Håller med i resonemanget kring airsofts. Kolla närmre på sånna istället för en Denix. En fin mix mellan airsoft, Denix och Izhmash replikor hade varit om det hade varit ok att köpa in en knallskottskopia i metall från typ modelguns.co.uk. Tyvärr så behöver man nog startpistolslicens för dem, om man ens får ha dem öht med en sådan licens i Sverige. Ni som är mer kunna inom det området får rätta mig på detta.
Citera
2012-10-17, 12:27
Medlem
1911s avatar
Citat:
OT:Ett vapen som aldrig varit ett fungerande vapen borde inte kunna klassas som ett deaktiverat och därmed inte vara olagligt. // Tyvärr så behöver man nog startpistolslicens för dem, om man ens får ha dem öht med en sådan licens i Sverige. Ni som är mer kunna inom det området får rätta mig på detta.
Vapen lagen § 3 punkt b: "obrukbara vapen som i brukbart skick skulle räknas som skjutvapen," kan säkert appliceras på dessa, men själv är min uppfattning att dessa aldrig har varit ett vapen och kan då heller inte vara ett obrukbart vapen.
MMG'na är ju tillverkade från scratch med solida rör till pipor, dessutom är jag ganska säker på att inte slutstycke/låsstycke/piston är tillverkade av stål, iallafall skiljer dem sig ganska mycket i form/finish från originalet. Tittar man på de som är fabriksdeaktiverade som ex: säljs här: http://www.rusmilitary.com/html/deact_ak74.htm skiljer sig ju mekanismen betydligt, ex: är pistongen kromad, på MMG är den inte det. (även om Ak'n benämns som MMG på sidan)

Hanspärren saknas mycket riktigt och dessutom är inte lådan fräst för att ha en sådan, jag skulle inte bli förvånad om lådan kommer från en civil Saiga snarare än en militär (helautomatisk) Ak74M.
Gasblocket har ingen kanal för krutgaserna.

Så jag vill hävda att de delar som är licenspliktiga, pipa/slutstycke aldrig har varit i sådant skick att de har räknats som vapendelar, därför är det inte ett deaktiverat/pluggat vapen som vapenlagen avser.

Modelguns anser jag heller inte är licenspliktiga då de inte avfyrar gastäta enhetspatroner. "Knallen" är ju i bästa fall som en knallpulverpistol.

(modelguns.co.uk/modelguns-worldwide.com har f.ö inte haft någon verksamhet på flera år, även om sidan finns kvar)
Citera
2012-10-17, 15:38
Medlem
Såg att de hade bytt adress till http://www.modelguns.eu/ och den ser faktiskt ut att vara uppdaterad denna månad.

Edit:

Den AK74 jag har har definitivt slutstycke och pipa i stål.
Senast redigerad av Rengisna 2012-10-17 kl. 15:51.
Citera
2012-10-17, 15:53
Medlem
1911s avatar
Citat:
Såg att de hade bytt adress till http://www.modelguns.eu/ och den ser faktiskt ut att vara uppdaterad denna månad.
Även den gamla sidan uppdaterades varje månad, de kontaktförsök som har gjorts de senaste åren har inte lyckats.
Snubben som hade sidan/verksamheten fick familjeproblem för något år sedan och försvann mer eller mindre, tyvärr.

Jag är inte helt säker på att den nya sidan är helt 100... Bl.a kontaktmailen känns lite märklig i sitt utförande.

Edit på din edit

Citat:
Edit:

Den AK74 jag har har definitivt slutstycke och pipa i stål.
Ja min med, men med tanke på slitage jämfört med riktiga ak så tror jag att stålet inte är lika hårt som en riktig.
Delarna kan ju ha plockats ur produktionen ganska tidigt och sakna ythärdning från bearbetning eller ytbehandling.
Senast redigerad av 1911 2012-10-17 kl. 16:07.
Citera
2012-10-18, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1911
Även den gamla sidan uppdaterades varje månad, de kontaktförsök som har gjorts de senaste åren har inte lyckats.
Snubben som hade sidan/verksamheten fick familjeproblem för något år sedan och försvann mer eller mindre, tyvärr.

Jag är inte helt säker på att den nya sidan är helt 100... Bl.a kontaktmailen känns lite märklig i sitt utförande.

Stämmer säkert. Jag har aldrig haft någon kontakt med dem så jag utgick bara från hur sidan såg ut.

Citat:
Ursprungligen postat av 1911
Ja min med, men med tanke på slitage jämfört med riktiga ak så tror jag att stålet inte är lika hårt som en riktig.
Delarna kan ju ha plockats ur produktionen ganska tidigt och sakna ythärdning från bearbetning eller ytbehandling.

Kan ju vara en av deras säkerhetsåtgårder för att folk inte ska kunna bygga om dem för enkelt. Tycker dock att delarna ser ut att hålla måttet, men å andra sidan är inte metallurgi min starka sida.
Citera
2018-09-06, 14:25
Medlem
hitta en rätt schysst replika här https://www.fritidochprylar.se/produkt/Kalashnikov-AK-47-replika
Citera
2018-09-06, 17:45
Medlem
Motor_666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyback007
hitta en rätt schysst replika här https://www.fritidochprylar.se/produkt/Kalashnikov-AK-47-replika

Wow, en sexårs bump, imponerande.

Kollade på din länk, liten bild på AKn så svårt att se, men kollar man bilderna på te.x S&W snubbyn och P08 (lugern) så var kvaliten inte imponerande.
Citera
2018-09-06, 19:22
Bannlyst
hobbex
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem