2011-04-03, 13:41
Medlem
Rocket-Queens avatar
Ja, vad är er favoritfilm med denna underbara skådespelare? Vet att det finns många här som inte gillar "gammal" film och inte ser något innan 1980, men jag vet också att det finns massor av människor här som kan uppskatta film från 30-, 40- och 50-talet.

Min topp 5:

Rear Window (1954)
Vertigo (1958)
It's a Wonderful Story (1946)
The Shop Around the Corner (1940)
Rope (1948)

Har faktiskt inte sett så många och letar efter tips
Citera
2011-04-03, 14:00
Medlem
Falcãos avatar
En av mina favoriter bland de klassiska skådespelarna. En liten topplista:

1. It's A Wonderful Life
2. The Man Who Shot Liberty Valance
3. Rope
4. Vertigo
5. The Naked Spur
6. The Philadelphia Story
7. The Man Who Knew Too Much
8. Mr Smith Goes To Washington
9. Anatomy Of A Murder
10. Spirit of St. Louis
Citera
2011-04-03, 14:52
Avslutad
Jag tycker Harvey är en mysig liten film som inte skulle kunna göras i dagens Hollywood.

Annars så är just Mr Smith goes to Washington helt otroligt bra.
Citera
2011-04-03, 23:51
Medlem
"Maddog"s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rocket-Queen
Ja, vad är er favoritfilm med denna underbara skådespelare? Vet att det finns många här som inte gillar "gammal" film och inte ser något innan 1980, men jag vet också att det finns massor av människor här som kan uppskatta film från 30-, 40- och 50-talet.

Har faktiskt inte sett så många och letar efter tips

De flesta av mina favoritfilmer med James Stewart är ju redan nämnda men denna film är sevärd:

The Flight of the Phoenix (1965)

http://akas.imdb.com/title/tt0059183/
Citera
2011-04-04, 01:56
Medlem
James Stewart var under sin karriär med i många bra filmer och jag har således svårt att välja ut en specifik favoritfilm. Men en film jag såg nyligen, där James Stewart verkligen var i sitt esse, var Anthony Manns western The Naked Spur (1953). Stewart spelar här för en gångs skull inte en helylle karaktärer utan en ganska cynisk prisjägare. En ovanlig roll för honom, men den visar också hans bredd som skådis som han kanske inte alltid fick visa upp då han ofta, likt många andra, blev typecastad. Riktigt bra för övrigt film med en spännande historia. Den visas på TCM emellanåt.

Anthony Mann, i slutet av 40-tal/början på 50-tal och tätt följt av Budd Boetticher under senare 50-talet, var pionjär inom den "mogna" westerngenren där komplexa karaktärer och etiska dilemma oftast var centrala. Den förenklade dualiteten mellan ont mot gott, som i högre grad utmärkte westerngenren än andra genres, var borta och ersatt med riktiga människor som ibland hade tvetydiga avsikter med sitt handlande. Stewart och Mann gjorde ett par western tillsammans från slutet av 40-talet till mitten av 50-talet. Rekommenderas att ses.

Winchester '73 (1949)
Bend of the River (1952)
The Man from Laramie (1955)
Senast redigerad av HowlinWolf 2011-04-04 kl. 02:00.
Citera
2011-04-04, 02:33
Medlem
Rocket-Queens avatar
Tackar för svar, fortsätt komma med förslag!

Såg att Dömd utan bevis och Så vanns vilda västern visas på TCM denna vecka, får se till att spela in dom eftersom jag inte sett någon av dom.

EDIT: Går inte att ändra nu, men det ska såklart stå "It's A Wonderful Life" i första posten...
Senast redigerad av Rocket-Queen 2011-04-04 kl. 02:47.
Citera
2011-04-04, 08:06
Medlem
Charteriss avatar
James Stewart är en av mina absoluta favoritskådespelare med många bra filmer. Kan nog inte komma ner till bara en favorit, men här är några av dem i kronologisk ordning:

1938: You Can't Take It With You (Komedin om oss människor)
1939: Mr. Smith Goes to Washington (Mr. Smith i Washington)
1946: It's a Wonderful Life (Livet är underbart)
1950: Harvey
1959: Anatomy of a Murder (Analys av ett mord)

Värt att notera är att de tre första (översta) är regisserade av Frank Capra, en av mina favoriter på regissörsidan.
Citera
2011-04-04, 08:27
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowlinWolf
James Stewart var under sin karriär med i många bra filmer och jag har således svårt att välja ut en specifik favoritfilm. Men en film jag såg nyligen, där James Stewart verkligen var i sitt esse, var Anthony Manns western The Naked Spur (1953). Stewart spelar här för en gångs skull inte en helylle karaktärer utan en ganska cynisk prisjägare. En ovanlig roll för honom, men den visar också hans bredd som skådis som han kanske inte alltid fick visa upp då han ofta, likt många andra, blev typecastad. Riktigt bra för övrigt film med en spännande historia. Den visas på TCM emellanåt.

Han spelar också en rätt cynisk och ond roll i Bandolero. En rätt cool westernfilm som har glömts bort lite.
Citera
2011-04-04, 17:27
Avslutad
Köpte en JS-box för 149 kr med:

Destry rides again
Winchester '73
Bend of the river
The far country
Night passage
Shenandoah
The rare breed

Billigt, intressant och bra.
Citera
2011-04-04, 18:13
Medlem
Rembrandtss avatar
1.Vertigo
2.Fönstret Åt Gården
3.Repet
4.Mannen Som Visste För Mycket
5.Landet Bortom Bergen
Citera
2011-04-04, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rocket-Queen
Såg att Dömd utan bevis och Så vanns vilda västern visas på TCM denna vecka, får se till att spela in dom eftersom jag inte sett någon av dom.
Den var jag också sugen på att se men har hört att den ska suga rätt brutalt.
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Han spelar också en rätt cynisk och ond roll i Bandolero. En rätt cool westernfilm som har glömts bort lite.
Tack för tipset!
Citera
2011-04-05, 11:47
Medlem
Några Captain Stewart favoriter:
Vertigo
Rear Window
Anatomy of a murder
Its a wonderful life
The man who shot Liberty Valance

Captain Stewart hade klass, det bästa i Hollywood personifierad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in