Först av allt - fantastiskt att du håller på att sluta upp med ditt självskadebeteende! Det är riktigt svårt, mycket värre än att sluta röka
Apropå din fråga: förstår absolut att du inte vill att dina föräldrar ska se dina ärr, det är hemskt att se smärtan i deras ögon när de ser vad man gjort mot sig själv. Får jag fråga hur gammal du är? Jag pysslade med sånt där i tonåren och min vänstra arm är i ärlighetens namn inte vacker. Utsatte den för en hel del elakheter när det begav sig, värre saker än det du beskrev. Solen gör det värre, då svullnar ärren upp och blir nästan lila. Fast dom är mycket bättre nu än vad dom var för ett par år sen, så ger du det hela lite tid så tror jag att det löser sig av sig självt. Du kanske kunde prova sån där ärrsalva? Cicatrix heter den, har en kompis som den funkade väldigt bra för.
Något som hjälpte mig var att försöka tänka på mina ärr som något annat än fula vanprydnader. Istället för att hata dom för att dom är gräsliga så försöker jag tänka på dom som nåt som bevisar att jag har tagit mig igenom förfärliga perioder och händelser men ändå kommit ut lite tuffare på andra sidan. Det är mina krigsskador. Inte är dom vackra inte, men ibland är dom till och med till hjälp: när jag mår dåligt så stryker jag omedvetet med fingrarna över ärren och då påminner jag mig själv om att javisst, livet suger ibland, men har jag tagit mig igenom det som fick mig att misshandla min kropp så illa så kan jag ta mig igenom det här också, vad det nu råkar vara. Låter kanske rubbat, men så funkar det för mig i alla fall