2010-11-10, 11:24
Medlem
Hej!
Jag sitter och funderar om jag ska börja investera i medicpen?
Delrapporten kommer ut den 17 / 10, och det har gått bara uppåt under det här årtet.
vad tror ni ? är det värt att gå in nu eller är det försent ?
Citera
2010-11-10, 11:45
Medlem
Valfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbas89
Hej!
Jag sitter och funderar om jag ska börja investera i medicpen?
Delrapporten kommer ut den 17 / 10, och det har gått bara uppåt under det här årtet.
vad tror ni ? är det värt att gå in nu eller är det försent ?

Försent?;D,,bolaget har ju precis börjar lansera sina produkter. Bolaget har potential men som vanligt i dessa typer av bolag finns en viss risk, dock har man löst kapitalbehovet bra och "medimi" har enligt mig en möjligt stor potential och därmed även bolaget. Dålig likviditet i aktien gör att jag avstår köp atm
Citera
2010-11-10, 14:22
Medlem
morkfromorks avatar
en trisslott, som jag ser det.

Investera inte allt du äger i osäkra papper.
Citera
2010-11-10, 17:50
Moderator
ksvs avatar
Bolaget har i över 10 år försökt kränga sin skitprodukt utan att någon velat köpa den. Nu har de gett upp och försöker sälja en modifierad variant, fast under nytt namn.
Sedan de börsnoterades 2007 har de tvingats till årliga nyemissioner och tryckt nya aktier i en rasande fart för att undvika konkurs.
Apropå nyemissionerna är det lite kul att gå tillbaka och läsa prognoserna i prospekten till dessa.

Under 2009 gjorde man en förlust på 11 miljoner men lyckades bara omsätta 30000 kr.

Bolaget värderas nu till hela 68 miljoner på aktietorget. För att kunna motivera det värdet kommer de behöva sälja en otrolig mängd medicindoserare.
Då ska man ha i åtanke att de så här långt i år endast lyckats dra in 240000 kr. Omkostnaderna är däremot i många gånger högre, vilket lett till att de gått back 2 miljoner kr på samma tid.

För att motivera dagens höga kurs krävs alltså att de på kort tid kan 300-dubbla (!!!) försäljningen. Med tanke på att de under alla år lovat guld och gröna skogar men aldrig varit i närheten av någon vinst, kan ni själva räkna ut sannolikheten att det ska lyckas.
Det som istället kommer hända är fortsatt utspädning av aktiekapitalet, för att undvika konkurs.

Det vi ser här är en klassisk bubbla.
Senast redigerad av ksv 2010-11-10 kl. 17:55.
Citera
2010-11-10, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Bolaget har i över 10 år försökt kränga sin skitprodukt utan att någon velat köpa den. Nu har de gett upp och försöker sälja en modifierad variant, fast under nytt namn.
Sedan de börsnoterades 2007 har de tvingats till årliga nyemissioner och tryckt nya aktier i en rasande fart för att undvika konkurs.
Apropå nyemissionerna är det lite kul att gå tillbaka och läsa prognoserna i prospekten till dessa.

Under 2009 gjorde man en förlust på 11 miljoner men lyckades bara omsätta 30000 kr.

Bolaget värderas nu till hela 68 miljoner på aktietorget. För att kunna motivera det värdet kommer de behöva sälja en otrolig mängd medicindoserare.
Då ska man ha i åtanke att de så här långt i år endast lyckats dra in 240000 kr. Omkostnaderna är däremot i många gånger högre, vilket lett till att de gått back 2 miljoner kr på samma tid.

För att motivera dagens höga kurs krävs alltså att de på kort tid kan 300-dubbla (!!!) försäljningen. Med tanke på att de under alla år lovat guld och gröna skogar men aldrig varit i närheten av någon vinst, kan ni själva räkna ut sannolikheten att det ska lyckas.
Det som istället kommer hända är fortsatt utspädning av aktiekapitalet, för att undvika konkurs.

Det vi ser här är en klassisk bubbla.

Tusen tack för informationen
Citera
2011-04-03, 01:31
Medlem
MedicPen - MPEN

Hej!

Tänkte göra er uppmärksamma om aktien MedicPen. I fredags släpptes en analys från den oberoende analysbyrån Axier (dom äger själva inte aktier i MedicPen) om just MedicPen. Analysen finns att läsa på http://www.axier.se/?action=foretagssidor&bolag=MedicPen . Om man klickar till höger på "Läs Axiers analys" kan man läsa hela analysen på drygt 10 sidor.

Mina slutsatser efter att ha läst analysen är följande:

Aktien är extremt köpvärd då bolaget har vänt sitt kassaflöde från negativt till positivt i och med sitt avtal med fonden GEM. Eftersom att kassa för närvarande är svag innebär detta att avtalet med GEM kommer att utnyttjas så snart som möjligt. Avtalet med GEM fungerar på följande sätt; ju högre omsättning, desto högre ersättning; ju högre börsvärde, desto högre ersättning. Detta räknas under en 15-dagarsperiod som MedicPen själva väljer. Med andra ord vill MedicPen ha så hög omsättning och aktiekurs som möjligt under denna period.

Fredagens analys borde innebära att aktien får ökat intresse. MedicPen borde inom kort släppa en positiv nyhet som stärker en hypotes i analysen för att därmed få läsarna av analysen att inse att den faller in, och därmed kommer att fortsätta falla in. Det finns många bitar som kommer att falla på plats och minst två av dessa borde rimligtvis falla på plats inom en 15-dagarsperiod som snart äger rum, då pengarna som sagt börjat sina.

Om ett företag på Aktietorget med ett börsvärde under 100 miljoner släpper flera positiva pm inpå varandra är det vanligt att aktiekursen mångdubblas. Om man även har i åtanke att aktien pressats ganska kraftigt från toppnoteringen på 3.85 förra sommaren, till nuvarande ~2.7 med ett bättre utgångsläge är matematiken enkel. Förmodligen får vi ett vanligt spekulationsrally inför kommande ordrar men den största triggern blir ett avtal på omkring x000 Medimi (motsvarande ~xx M kr) som borde komma innan april månad är slut.

Lycka till!
Senast redigerad av aktieguru 2011-04-03 kl. 01:35.
Citera
2011-04-03, 01:44
Medlem
Mayweathers avatar
Tack för tipset!
Lite OT, men är det vanligt att fonder sluter den här typen av avtal med företag?
Citera
2011-04-03, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mayweather
Tack för tipset!
Lite OT, men är det vanligt att fonder sluter den här typen av avtal med företag?

Det beror på vad för typ av fond. Denna fondens verksamhet går till stor del ut på att sluta sådana avtal. Dom har t.ex. haft ett likadant avtal med Karo Bio innan. Det är däremot ovanligt att dom sluter sådana avtal med såpass små aktiebolag. Detta tycker jag tyder på att man tror väldigt mycket på MedicPen då man faktiskt frångår sina principer i detta fallet.

Länk till GEM:s kriterier: http://www.gemny.com/about/criteria.shtml
Senast redigerad av aktieguru 2011-04-03 kl. 01:50.
Citera
2011-04-03, 01:50
Medlem
Negerkucks avatar
axier är inte oberoende. dom får betalt av företagen att göra analyser sen är dom anmält kända för att överdriva sina riktkurser.
Citera
2011-04-03, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negerkuck
axier är inte oberoende. dom får betalt av företagen att göra analyser sen är dom anmält kända för att överdriva sina riktkurser.

"Disclaimer
Axier.se är en oberoende aktör som ägs av Axier Equities AB. Fokus ligger på teknisk och statistisk analys samt fundamentala
analyser av small- och microcapbolag."

Analysen innehåller ingen riktkurs.

Min rekommendation är för övrigt inte baserad på Axiers analys utan det läget som aktien befinner sig i.
Citera
2011-04-03, 02:16
Medlem
Negerkucks avatar
dom får gärna kalla sig oberoende men så länge dom tar betalt för en analys så är dom inte det. riktkurs eller inte så är analyserna allmänt kända för att vara haussade
Citera
2011-04-03, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negerkuck
dom får gärna kalla sig oberoende men så länge dom tar betalt för en analys så är dom inte det. riktkurs eller inte så är analyserna allmänt kända för att vara haussade

Så, låt oss lägga Axier åt sidan, vad tror du om mina tankar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in