2011-04-02, 20:37
Medlem
Hej!

Ska till banken i slutet av månaden och diskutera ekonomin.
Jag har sedan länge tänkt att spara i en kapitalförsäkring, istället som för nu i "lösa" fonder. Jag kan tänka mig att Nordea kommer vilja sälja på mig deras försäkring, men när jag jämför mellan Nordnet verkar den senare mycket mer förmånlig. Bl.a. betalar man en årsavgift hos Nordea på 134:- och en avgift om 0,4% på innehav under 500000:-.
Hos Nordnet hittar jag inget om dessa kostnader. Skillnaden är också att det kostar 0,5% att ta ut pengar från Nordeas alternativ mellan år 2-4. Inget av detta hos Nordnet.

Kan det stämma att Nordnets alternativ är såpass mycket mer förmånligt? Vad kan Nordea göra eller säga för att få mig att välja deras försäkring istället?
Citera
2011-04-02, 20:40
Medlem
Blocket.ses avatar
Inte ens lönt att diskutera, storbankerna är dyra, bara att konstatera..

Avanza eller Nordnet är att föredra.
Citera
2011-04-02, 20:43
Medlem
storm79s avatar
jepp, som föregående talare sade.
Skillnaden är att skulle det fucka sig har nordea ett kontorsnät där du fysiskt kan gå och gråta ut när det gått åt helvete. Möjligen kommer framtida låneansökningar osv gå bättre om du har allt i samma bank, men krasst sett har storbankerna inget att komma med när det gäller kapitalförsäkringar.
Citera
2011-04-02, 20:55
Medlem
Tack så mycket för de snabba svaren!

Vad är egentligen bra att ha hos storbankerna då? Som det är nu har jag lönekonto, bolån och, som sagt, några fonder. Är det värt att leta alternativ till detta?

Det står på Nordnets webbsida att man kan belåna din försäkring. Det borde väl då inte vara några problem med framtida låneansökningar eller?
Senast redigerad av frankiethesquealer 2011-04-02 kl. 20:57.
Citera
2011-04-02, 21:01
Medlem
Blocket.ses avatar
Man ska ha så lite som möjligt att göra med storbankerna.
Jag själv har bara ett lönekonto hos min "storbank," Men så lite pengar som möjligt på.

Sparkonto, Aktier, Fonder sköter jag via Bluestep och Avanza..

Dock har jag inga bolån, så det kan jag inte uttala mig om..
Citera
2011-04-02, 21:15
Medlem
storm79s avatar
har du redan bolån fixat så skulle jag absolut inte starta en kapförs hos storbanken. Det de menar med belåna den är att du kan belåna ditt innehav för att köpa på dig mer. Detta kan i princip alla finansiella institut.
Citera
2011-04-02, 21:51
Medlem
c^2s avatar
Hos Nordea har jag för mig att man endast kan fondspara i KF, dvs ej köpa aktier där. Rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2011-04-02, 22:40
Medlem
Sköter allt i dagens läge genom nordnet och/eller avanza, har övergett storbankerna av många olika anledningar.

TS - hade jag varit som dig hade jag tagit kontakt med nordnet och avanza på måndag och pratat med dem angående KF och vad de har att erbjuda.
Citera
2011-04-02, 23:43
Bannlyst
https://www.flashback.org/sok/kapitalf%C3%B6rs%C3%A4kring

Citera
2011-04-03, 01:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Hos Nordea har jag för mig att man endast kan fondspara i KF, dvs ej köpa aktier där. Rätta mig gärna om jag har fel.

Du har fel
Citera
2011-04-03, 10:23
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorgen1952
Du har fel

Via private bankingen eller?

Hittar bara:

http://www.nordea.se/Privat/Spara+och+placera/Kapitalf%C3%B6rs%C3%A4kringar/202704.html
Citera
2011-04-03, 23:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Via private bankingen eller?

Hittar bara:

http://www.nordea.se/Privat/Spara+och+placera/Kapitalf%C3%B6rs%C3%A4kringar/202704.html

Jag köper aktier dagligen via Nordea, hoppas det inte är ett monopolspel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in