2011-04-02, 20:27
Medlem
Kamnes avatar
Som rubriken förtäljer undrar jag hurvida solen är en kvinna eller en man? Då solen på franska heter le soleil antar jag att det är en han?
Citera
2011-04-02, 20:34
Medlem
Luismis avatar
Jag skulle tro att man bara omnämner solen som "den" i svenska. Såvitt jag vet är det väl bara båtar, klockan och "människan" som omnämns som hon?
Citera
2011-04-02, 20:34
Medlem
Blinkits avatar
På spanska är det maskulint. "Costa del sol". (tror jag)
Citera
2011-04-02, 20:35
Medlem
Kamnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luismi
Jag skulle tro att man bara omnämner solen som "den" i svenska. Såvitt jag vet är det väl bara båtar, klockan och "människan" som omnämns som hon?

Nja, det beror väl lite på. Förr i tiden använde man genus till det mesta, och gör det än i viss utsträckning i delar av landet. T.ex. fönstra.
Citera
2011-04-02, 20:40
Medlem
OsnutenUnges avatar
På tyska heter solen die Sonne, alltså är det feminimum enligt det tyska språket.
Citera
2011-04-02, 20:45
Medlem
Nuförtiden i svenska använder man nästan bara neutrum och utrum.
Citera
2011-04-02, 20:51
Medlem
Kamnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CreTiv
Nuförtiden i svenska använder man nästan bara neutrum och utrum.

Det förändrar väl inte det faktum att solen har ett genus även i svenskan, omän något ålderdomligt.
Om jag nu dessutom frågar just detta kan väl du ge fan i att komma hit med dina helt oväsentliga kommentarer. Tack.
Citera
2011-04-02, 20:52
Bannlyst
I traditionell symbolik är solen manlig, och månen kvinnlig... Men i språket vet jag inte...
Citera
2011-04-02, 21:08
Medlem
Kamnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HVonSmaschforka
I traditionell symbolik är solen manlig, och månen kvinnlig... Men i språket vet jag inte...

Symbolik gillas, tar din rekommendation!
Citera
2011-04-02, 21:30
Medlem
Erikons avatar
Enligt många kulturer är Solen en man, eller ögat hos en gud (man) och månen är en kvinna.
Citera
2011-04-02, 21:54
Medlem
MauroSpockos avatar
Korrekt: "sol" är/var femininum på svenska. "Sola ho' sken" har väl alla hört?
Citera
2011-04-02, 23:02
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamne
Som rubriken förtäljer undrar jag hurvida solen är en kvinna eller en man? Då solen på franska heter le soleil antar jag att det är en han?
På germanska språk är solen en hon, och månen en han, i stället för tvärtom som på romanska språk. Die Sonne, der Mond på tyska, och på svenska dialekter har vi Sola i Karlstad och Soli gynnar hällä som visar att sol är lika mycket femininum här uppe egentligen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in