2011-04-02, 08:56
Medlem
Prometeuss avatar
Jag gillar att springa, men det brukar inte mina knän göra. Hjälper det att gå mycket och att köra styrketräning (knäböj, utfall och sånt)? Specifika övningar för starka ben (leder, inte muskler) mottages tacksamt. Har dessvärre inte tillgång till några fancy maskiner utan kör med fria vikter.
Citera
2011-04-02, 09:11
Medlem
Prova att springa med främre trampdyna på foten, blir inte samma duns varje gång den landar då. Bör vara mycket skonsammare för knän och höft.
Citera
2011-04-02, 09:23
Medlem
SteelPizzas avatar
http://www.sjukgymnastteamet.se/wp-content/uploads/2011/02/Kn%C3%A4%C3%B6vningar.pdf
Citera
2011-04-02, 09:27
Medlem
SiSeniors avatar
Har/ hade samma problem som dig. Det har däremot blivit mycket bättre än jag började styrketräna hela benet, d.v.s. fram- och baksida lår samt vaderna, istället för bara fram och baksida.
Citera
2011-04-02, 09:36
Medlem
freyas avatar
I normalfallet långsam tillvänjning av träningen i fråga och sedan successivt öka belastningen/intensiteten.
Citera
2011-04-02, 19:55
Medlem
colibris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prometeus
Jag gillar att springa, men det brukar inte mina knän göra. Hjälper det att gå mycket och att köra styrketräning (knäböj, utfall och sånt)? Specifika övningar för starka ben (leder, inte muskler) mottages tacksamt. Har dessvärre inte tillgång till några fancy maskiner utan kör med fria vikter.

Styrketräning är nyckeln. Löparknä brukar bero på svaga överansträngda muskler.
Citera
2011-04-02, 23:31
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:

i mitt fall hjälpte det att byta ut de vanliga joggingskorna jag hade med tjock häl och dämpning till ett par utan och att samtidigt byta löparstil till en medveten framfots/mellanfotsslöpning istället, som är det naturliga sättet att springa.

efter det gick problemen över på ett par veckor.
Och då hade jag haft besvär med mitt ena knä i flera år så sambandet är det inget snack om.
Senast redigerad av Sockerpappan 2011-04-02 kl. 23:35.
Citera
2011-04-03, 09:08
Medlem
Prometeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan
i mitt fall hjälpte det att byta ut de vanliga joggingskorna jag hade med tjock häl och dämpning till ett par utan och att samtidigt byta löparstil till en medveten framfots/mellanfotsslöpning istället, som är det naturliga sättet att springa.

efter det gick problemen över på ett par veckor.
Och då hade jag haft besvär med mitt ena knä i flera år så sambandet är det inget snack om.
Ja framfotalöpning ska minska belastningen på knäna, men ger totalt sett inte färre skador, förflyttar dem snarare till resten av benet.

Ska nog köpa ett par barfotaskor när jag har råd.
Citera
2011-04-03, 10:34
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ja framfotalöpning ska minska belastningen på knäna, men ger totalt sett inte färre skador, förflyttar dem snarare till resten av benet.

http://www.youtube.com/watch?v=7jrnj-7YKZE

hmm ok, jag har ju inte själv läst några studier.
Men professorn i videon säger iallafall att framfotslöpare får 1/3 så många skador som hälfotslöpare.
Grupperna får säkert lite olika typer av skador, men om vad han säger stämmer så blir skadorna alltså också färre.

Var har du fått det ifrån att man totalt sett inte får färre skador?

edit:
lyssnade igenom videon för o vara säker det var från denna videon jag fick uppgiften om 1/3 så många skador. Men hörde inget om det, måste ha fått det från nån av de andra videorna jag tittat på.
Men frågan kvarstår var har du fått att man får lika mkt skador ifrån?
Senast redigerad av Sockerpappan 2011-04-03 kl. 11:05.
Citera
2011-04-03, 11:16
Medlem
Prometeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan
http://www.youtube.com/watch?v=7jrnj-7YKZE

hmm ok, jag har ju inte själv läst några studier.
Men professorn i videon säger iallafall att framfotslöpare får 1/3 så många skador som hälfotslöpare.
Grupperna får säkert lite olika typer av skador, men om vad han säger stämmer så blir skadorna alltså också färre.

Var har du fått det ifrån att man totalt sett inte får färre skador?

edit:
lyssnade igenom videon för o vara säker det var från denna videon jag fick uppgiften om 1/3 så många skador. Men hörde inget om det, måste ha fått det från nån av de andra videorna jag tittat på.
Men frågan kvarstår var har du fått att man får lika mkt skador ifrån?

Folk har en tendens att engagera sig känslomässigt i åsikter, det finns alltid folk som är "för" det ena eller andra, så man bör lyssna på båda sidor eller lyssna på någon som tycks ha en neutral approach till det hela.

http://traningslara.se/skor-barfotalopning-fotisattning-vara-fotters-utveckling-del-1-av-7/ de här 7 delarna är det bästa man kan läsa på svenska om barfotalöpning som jag känner till.
Citera
2011-04-03, 11:22
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Folk har en tendens att engagera sig känslomässigt i åsikter, det finns alltid folk som är "för" det ena eller andra, så man bör lyssna på båda sidor eller lyssna på någon som tycks ha en neutral approach till det hela.

http://traningslara.se/skor-barfotalopning-fotisattning-vara-fotters-utveckling-del-1-av-7/ de här 7 delarna är det bästa man kan läsa på svenska om barfotalöpning som jag känner till.

har läst det faktiskt
Väldigt bra sammanställning, ska påminna mig vad han skrev om skador.
Citera
2011-04-03, 12:02
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:

Citat:

Det finns inget stöd för ditt påstående i texten du länkade.
Närmaste man kommer är hans egna fundering om att vissa skador kan öka, medans andra kan minska med olika löpstilar. Men han redogör alltså inte ngt om den totala skadefrekvensen av olika skadetyper vid olika löpstilar i sin text.

Inte för att jag hittat ngt stöd för mitt påstående att framfotslöpare har 1/3 så många skador som hälfotslöpare heller , men stöd för ditt påstående ser jag inget i din länkning. Finns det så kanske du kan citera? men jag tror du läste in för mkt i vissa meningar bara.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in