2011-04-01, 20:09
Medlem
Jag har kollat runt lite och inte hittat en liknande tråd (jag är inte helt säker på vad jag ska söka på) så jag startar en egen.

Jag hamnade i en diskussion tidigare idag angående skräckfilmernas fenomen att någon som blir riktig rädd eller råkar ut för ett stort trauma kan bli gråhårig "över natten", så att säga.

Jag har sedan barnsben fått höra att mamma gick från blond till rödhårig när hon var gravid med mig. Detta har jag skrattat bort - ett hårstrå består av döda celler och kan inte ändra färg när det väl är "utanför kroppen".
Jag har fått se bilder på mamma under graviditeten, med bara några veckors mellanrum. Visst blir håret rödare och rödare! Som den skeptiker jag är har jag förklarat för mig själv att det förmodligen beror på ljuset eller ändrade vanor (att hon kanske var ute mer i solen så att håret blektes på ett annat sätt, byte av shampo, you name it).

För ett tag sedan råkade så en nära släkting ut för något som för honom var ett riktigt trauma. Han har aldrig varit noga med att klippa håret, så han hade kanske 6-7 cm när det inträffade. Några månader senare skulle jag klippa honom, och såg då att kanske 3 centimeter av hårtopparna var helt vita. Det såg ut som om han färgat topparna, men han har aldrig färgat håret tidigare och jag betvivlar starkt att han gjorde det under sådana jobbiga omständigheter. Själv hade han inte lagt märke till det.

Jag har fortfarande svårt att se att håret (som ju är dött) ska kunna ändra färg bara sådär, när det redan är utvuxet. Är det någon som har en förklaring till varför det blev så?
Citera
2011-04-01, 20:18
Medlem
viking76s avatar
Så här säger en läkare på Karolinska institutet:

Citat:
Ibland får man höra: ”Jag blev gråhårig över en natt.” Kan det stämma?

– Som hudläkare har jag träffat på enstaka fall av grå- eller vithårighet över en natt. I de fallen har det rört sig om en form av hudsjukdomen Alopecia areata. I dessa fall har någon händelse som till exempel kraftig sorg diskuterats som utlösande orsak.
Citera
2011-04-01, 20:22
Medlem
Tack för snabbt svar!
Men hur funkar det? Nu kanske jag är väldigt insnöad i mitt tankesätt, men som jag tidigare sagt: Håret är DÖTT! Hur går det till, i så fall? Kroppen kan väl knappast skicka ut pigment i redan utvuxna hårstrån? :S
Citera
2011-04-01, 20:33
Medlem
kissflickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ticsy
Tack för snabbt svar!
Men hur funkar det? Nu kanske jag är väldigt insnöad i mitt tankesätt, men som jag tidigare sagt: Håret är DÖTT! Hur går det till, i så fall? Kroppen kan väl knappast skicka ut pigment i redan utvuxna hårstrån? :S
nej, precis. om man blir gråhårig (eller snarare vithårig, gråhårighet är en optisk effekt som uppstår när vita hårstrån och hårstrån med mörka pigment sitter på samma skalle) över en natt tar det i så fall några veckor innan det syns, dvs då hårstråna utan pigment hunnit växa ut. tänker jag mig.
Citera
2011-04-01, 20:43
Medlem
Snuttegrisarnas avatar
När kroppen blir väldigt stressad så slutar vissa funktioner i kroppen fungera alt går på lågvarv.
Ungefär som när man är med om en olycka och blir chockad, då sjunker blodtryck, temperatur o blodsocker.

Det är väldigt vanligt att man tappar mycket hår efter en influensa, kroppen pallar inte att bibehålla alla funktioner och våran hårväxt anses väl inte vara högprioriterad.

Det är det som händer när man blir vithårig över en natt.

Man brukar ofta börja få gråa hårstrån pga pigmentbortfall redan i 25-30 årsåldern.
Men de är så få att man kanske inte märker det såvida inte kontrasten blir för stor, dvs helt svarthåriga märker sina vita hårstrån tidigare än de med blont/brunt hår.

Sen kanske din älskade dör eller du är med om en traumatisk olycka.
Du blir djupt chockad.
Kroppen är så stressad att du nästan dör av bara chocken i sej.

65 % av allt ditt hår faller av, utom de
vita hårstråna som inte har någon pigmentkärna och är tunnare, de förblir opåverkade.
Och därför blir man vithårig över en natt !

Men det är rätt så ovanligt....
Citera
2011-04-01, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttegrisarna
När kroppen blir väldigt stressad så slutar vissa funktioner i kroppen fungera alt går på lågvarv.
Ungefär som när man är med om en olycka och blir chockad, då sjunker blodtryck, temperatur o blodsocker.

Det är väldigt vanligt att man tappar mycket hår efter en influensa, kroppen pallar inte att bibehålla alla funktioner och våran hårväxt anses väl inte vara högprioriterad.

Det är det som händer när man blir vithårig över en natt.

Man brukar ofta börja få gråa hårstrån pga pigmentbortfall redan i 25-30 årsåldern.
Men de är så få att man kanske inte märker det såvida inte kontrasten blir för stor, dvs helt svarthåriga märker sina vita hårstrån tidigare än de med blont/brunt hår.

Sen kanske din älskade dör eller du är med om en traumatisk olycka.
Du blir djupt chockad.
Kroppen är så stressad att du nästan dör av bara chocken i sej.

65 % av allt ditt hår faller av, utom de
vita hårstråna som inte har någon pigmentkärna och är tunnare, de förblir opåverkade.
Och därför blir man vithårig över en natt !

Men det är rätt så ovanligt....

Det låter både trovärdigt och intressant! Men det förklarar inte mitt första exempel, att mor min blev rödhårig under graviditeten. Hennes hår är minst lika tjock på de sista bilderna som på de första.
Citera
2011-04-01, 21:22
Medlem
Eliza CTs avatar
Jag har sett ett exempel på detta.
En tidigare granne miste sin man under mycket tragiska omständigheter. Eftersom deras utvecklingsstörde vuxne son inte kunde bo kvar hemma så "miste" hon ju familjen helt på mycket kort tid.
I samband med detta blev hon "silvervit" i håret. Jag har alltid ifrågasatt det men låtit mej nöjas med att det sagts vara så. Då finns det kanske ändå en förklaring. Tack TS m.fl.
Citera
2011-04-01, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Jag har sett ett exempel på detta.
En tidigare granne miste sin man under mycket tragiska omständigheter. Eftersom deras utvecklingsstörde vuxne son inte kunde bo kvar hemma så "miste" hon ju familjen helt på mycket kort tid.
I samband med detta blev hon "silvervit" i håret. Jag har alltid ifrågasatt det men låtit mej nöjas med att det sagts vara så. Då finns det kanske ändå en förklaring. Tack TS m.fl.

Gällde det hårstrån som redan fanns, eller ändrade de färg när de växte ut?
Citera
2011-04-01, 23:40
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ticsy
Gällde det hårstrån som redan fanns, eller ändrade de färg när de växte ut?

Jag lärde känna henne en kort tid efter och då var hela håret silvervitt. Det var inte så lång tid efter tragedin att det skulle växt ut så långt.
Citera
2011-04-02, 00:02
Medlem
trallskruvs avatar
I min familj har vi lite speciellt hår, speciellt mina bröder. Min mor brukar säga att vi är kameleonter

Det bästa exemplet är när min bror fick giftstruma. Hans hår är råttfärgat normalt, men när han blev sjuk blev det helt svart. Han hade inte färgat håret.

Fast det märks även när vi blir trötta, att håret blir mörkare. Även ögonbrynen byter färg.

Jag har ingen aning om vad det beror på och jag har inte hört om någon som har samma sak.
Citera
2011-04-02, 03:25
Medlem
Jag var med om en mer än det vanligt påfrestande period förra året och jag lider ännu av posttraumatisk stress.

Ivartfall så tappade jag allt hår under denna händelse, i slutet av den här perioden föll bara håret av rätt och slätt och det var pga den här påfrestande perioden.

Jag tappade en uppsättning hår, rakade sedan av mig allt hår och lät det växa ut igen så var den biten avklarad.
Så jag vet att det kan hända skit med håret utifrån yttre stress.
Citera
2011-04-02, 14:46
Medlem
kissflickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lee Sterling
Jag var med om en mer än det vanligt påfrestande period förra året och jag lider ännu av posttraumatisk stress.

Ivartfall så tappade jag allt hår under denna händelse, i slutet av den här perioden föll bara håret av rätt och slätt och det var pga den här påfrestande perioden.

Jag tappade en uppsättning hår, rakade sedan av mig allt hår och lät det växa ut igen så var den biten avklarad.
Så jag vet att det kan hända skit med håret utifrån yttre stress.
jo men det är ju en viss skillnad mellan att
a) tappa allt hår på en gång (hårsäckarna släpper hårstrået, inget konstigt med det) och
b) redan utvuxet hår på något magiskt sätt blir vitt över en natt (jättekonstigt och oförklarligt då hårsäckarna inte kan färga om det hår som redan vuxit ut)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in