2011-04-01, 19:14
Medlem
Ska baka scones i morgon bitti, kan jag baka degen ikväll så att det bara är att kavla ihop sconsen i morgon bitti?

Receptet består av - Bakpulver, salt, mjölk, smör och vetemjöl!

Tack för era svar och tips.
Citera
2011-04-01, 19:20
Medlem
Niccoos avatar
Nej, bakpulver håller sig inte utan du kommer ha en plastpåse full med koldioxid och en smet som inte jäser i ugnen
Citera
2011-04-01, 19:59
Medlem
Går utmärkt,i bunken med plast på.Bakpulver utvecklas både i vätskan och sedan i ugnen.
På bagerierna görs alla amerikanska muffins dan före,för största storlek,och för att få de klassiska
höga topparna på dem.
Citera
2011-04-01, 21:10
Medlem
klybans avatar
Jag inbillar mig också att bakpulvret tappar kraft.
Men går så snabbt att baka dessa ändå.
Vill man spara tid så blandar man ihop det torra.
Sen på med filmjölk och olja, tar bara 5min att röra ihop det och göra sconesen.
tar faktiskt längre tid att få ugnen upp i temp.
Citera
2011-04-01, 21:15
Medlem
Benshies avatar
Ja, du kan spara degen, jag har testat själv och märkte inte av någon smakskillnad.
Citera
2011-04-01, 21:22
Medlem
Medias avatar
Det går bra, bakpulver peakar först under gräddning och den stora mängden fett i scones sinkar jäsningsprocessen.

Tycker personligen degen är lättare att arbeta efter en natt i kylskåp, och resultatet blir detsamma.
Se till att ha bunken ordentligt förseglad, för att förhindra att degen torkar ut eller tar åt sig den karaktäristiska kylskåpsdoften.
Senast redigerad av Media 2011-04-01 kl. 21:25.
Citera
2011-04-01, 22:01
Medlem
klybans avatar
Med era erfarenheter, så måste jag testa att göra degen till scones dagen före.
Som sagt vad jag inbilla mig att bakpulvret dog om man la till blött och tog så lång tid.
Citera
2011-04-02, 01:43
Medlem
Det funkar utmärkt. Lägg bara degen i en bunke med plast över som någon sa, inte i en plastpåse. Jag gjorde så en gång och under natten hade degen blötnat och var jättekladdig. Så en del av degen var fastkladdad i påsen, resten fick jag ha i mer mjöl för att kunna hantera.
Citera
2011-04-02, 18:34
Medlem
Luismis avatar
Jag var också fullt övertygad om att bakpulvret förlorade sin verkan om det blir fuktigt innan strax före gräddning... :S

Lånar tråden lite, har funderat över om det går att frysa in sconesdeg som blir över? Bakar man ut den måste den ju användas nästan direkt, bakpulverbröd blir trist, torrt och hårt så fort... Men om man fryser in innan gräddning...?
Citera
2011-04-03, 14:49
Moderator
evilhoneys avatar
Matlagning-->Godis, snacks och bakverk
//mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem