2011-04-01, 17:19
Medlem
Jag behöver tips för en sås till stekt kyckling och nudlar. Om ni var i min situation och skulle göra en sås till denna måltid med creme fraiche som bas, hur gör ni?

Jag kan även tillägga att jag är usel på matlagning. Men förhoppningsvis förstår enkla instruktioner om ni råkar bara ha just den där superidén för en sås till mig.

Gör inte mig och fler besvikna! Sås till folket!
Citera
2011-04-01, 17:28
Medlem
1TBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niru
Jag behöver tips för en sås till stekt kyckling och nudlar. Om ni var i min situation och skulle göra en sås till denna måltid med creme fraiche som bas, hur gör ni?

Jag kan även tillägga att jag är usel på matlagning. Men förhoppningsvis förstår enkla instruktioner om ni råkar bara ha just den där superidén för en sås till mig.

Gör inte mig och fler besvikna! Sås till folket!

HOJ ROY!

Testat den femte grundsmaken?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Umami

Finns att köpa i tub. Passar till det mesta. Spinn vidare med din grund, fortsätt med Umami och blanda ner lite svartvinbärsgele? Fortsätt med en kanske hmmmm, kycklingfond?- som också finns att köpa ofc.
LEK LITTA!
Citera
2011-04-01, 17:40
Medlem
Tänkte mig mer något med Thai sweet chili flaskan som jag har i kylskåpet. Men som sagt, jag är usel på att laga mat så jag skulle fan lika gärna kunna göra olja istället för sås. men jag kan kika vidare på det du sa, men det låter främmande!
Citera
2011-04-01, 17:54
Medlem
Sheiks avatar
När kycklingen är stekt, ös i en bunke lätt och en bunke vanlig creme fraiche (alternativt en halv bunke lätt och en halv bunke vanlig, beror på hur många portioner du gör).

I med sambal oelek ca 2 teskedar, samt en "lagom" mängd sweed chili sås, (brukar ha icas). Krydda med paprikakrydda.

Se bara till att tillsätta det på slutet (antar att du steker kycklingen), låt det puttra lite, men absolut inte stormkoka nå länge.

Edit, om du måste välja pga tryten ekonomi, så ta vanlig fetthalt på creme fraichen, jag brukar blanda med lätt för att få perfekt konsistens på såsen, men då gör jag storkok också (4-5 portioner)
Senast redigerad av Sheik 2011-04-01 kl. 17:56.
Citera
2011-04-01, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sheik
När kycklingen är stekt, ös i en bunke lätt och en bunke vanlig creme fraiche (alternativt en halv bunke lätt och en halv bunke vanlig, beror på hur många portioner du gör).

I med sambal oelek ca 2 teskedar, samt en "lagom" mängd sweed chili sås, (brukar ha icas). Krydda med paprikakrydda.

Se bara till att tillsätta det på slutet (antar att du steker kycklingen), låt det puttra lite, men absolut inte stormkoka nå länge.

Edit, om du måste välja pga tryten ekonomi, så ta vanlig fetthalt på creme fraichen, jag brukar blanda med lätt för att få perfekt konsistens på såsen, men då gör jag storkok också (4-5 portioner)

Jag har alla dem ingredienserna och gör ett försök på det. Tack och bock!
Citera
2012-04-24, 00:06
Medlem
Bowens avatar
Bumpar tråden lite och söker lite fler förslag på passande sås till nudlar och kyckling/fläskkött. Ser alltid så gott ut när dom käkar sån "chinese takeaway" på tv Blev sugen på att göra någon form av nudlar, kyckling och sås röra till middag imorgon så därför skulle några förslag uppskattas
Citera
2012-04-24, 02:49
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bowen
Bumpar tråden lite och söker lite fler förslag på passande sås till nudlar och kyckling/fläskkött. Ser alltid så gott ut när dom käkar sån "chinese takeaway" på tv Blev sugen på att göra någon form av nudlar, kyckling och sås röra till middag imorgon så därför skulle några förslag uppskattas
Basera såsen på den här såsen på flaska:http://www.santamariaworld.com/produ.../oyster-sauce/ tillsätt lök tabasco soja efter smak
Citera
2012-04-24, 03:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bowen
Ta kyckling, strimla upp den någorlunda fint. Lägg i en skål.
Hacka ingefära, vitlök och chili. Ganska mycket. Släng i skålen.
Häll på en skvätt soja och en skvätt sesamolja. Var inte blyg. Blanda runt rasket och woka på hög värme med grönsaker, typ kål, morot, lök, vad du vill. Smaka av med salt och peppar efter smak. I med färdigkokade nudlar på slutet och släng runt ett varv bara.

Mums.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in