Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
Tack för länkarna!
Paolo låter som vilken bajsnödig svensk som helst när han talar italienska. Är ganska stolt över den italienska han kan och gör sitt bästa för att låta så italiensk som möjligt. En aning tillgjort, med andra ord. Ungefär som när svenskar envisas att tala engelska med den där amerikanska "coola" oh-my-god-oh-yeah-brytningen som de lärt sig genom att se på amerikanska TV-serier...

Nonsens. Paolo Roberto är uppvuxen genuint tvåspråkig då pappan alltid pratat italienska med honom sedan barnsben. Tvåspråkiga barn är inget speciellt ovanligt eller unikt och det finns gott om personer i t.ex. andra europeiska länder som kan flytande svenska trots att de aldrig varit i Sverige p.g.a att de haft en eller två svensktalande föräldrar.
Är det verkligen någonting svårt att begripa det här med tvåspråkighet? Jag har personligen känt "hur många som helst" som vuxit upp tvåspråkiga i Sverige. En vän jag kände växte upp med ungerska föräldrar och pratade både ungerska och svenska perfekt.
Paolos familj äger dessutom ett väldigt fint hus i utkanten av Neapel vilket framgick i hans Mat TV-Program. Skulle inte förvåna mig om han senare pensionerar sig där. De har ju t.o.m ett modernt fint kök utomhus.
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
Napoli är Italiens rövhål och många italienare betraktar napolitanarna som hopplösa och värdelösa blattar. Jag tror att det kan finnas en hel del genetiskt betingade orsaker till varför Syditalien ser ut som det gör. Det skulle vara skönt om det visade sig att Paolo verkligen var en tunisisk skitblatte som försöker spela italienare. Detta skulle dels förklara varför han gör en sådan jävla grej av att han är "italienare", dels hans störda och aggressiva beteende i övrigt.
Neapel var tillsammans med Milano och Paris en av de mer betydande städerna under den italienska och västeuropeiska upplysningstiden och utmärkte sig ideologiskt på ett mycket brett plan. Barocken fick också stort fäste i staden som därför bjuder på en mycket vacker 1600-tals arkitektur. Vissa områden finns med på UNESCO:S världsarvslista och napolitanare är generellt sätt väldigt stolta över sin stad. Neapel är även ett eftertraktat resemål för inhemska italienska turister.
Citat:
Ursprungligen postat av PBUNisse
Dock är det patetiskt att halvsvenska Paolo gjort en sån grej av att vara halvitalienare, då ingen halvitalienare jag känner håller på och tramsar så. Nu har han väl varit mycket där nere, och har mer kontakt med den sidan av släkten än vad de svensk-italienare jag känner har, men ändå.
Det finns ändå en skillnad i att Paolo faktisk kan prata italienska och har språket som ett andra modersmål medan de flesta som kallar sig för "halvserber" eller "halvgreker" i Sverige oftast inte kan någon serbiska eller grekiska enligt min uppfattning. Anledningen är nog ofta att dessa förhållanden inte håller lika länge och att familjerna splittras i barndomen p.g.a större kulturskillnader. Italien tillhör trots allt väst.
Citat:
Ursprungligen postat av PBUNisse
Att vara italienare är för fan inte häftigare än att vara serb eller grek.
Nej, självklart inte och det är inte heller häftigare att vara gambier eller vietnames men man är inte heller någon "(halv eller hel?)" serb, grek eller italienare om man inte kan prata någon serbiska, grekiska eller italienska.