Citat:
Ursprungligen postat av
-modestyblaise-
Säkert så!
Jag undrar om han köpte sex även när han var med exfrun. Hon verkade ju inte vara överlycklig när hon skulle beskriva deras tidigare relation. Tror den var enormt stormig.
Aha, ok! Sjukt att han blev klassad som en utav de farligaste då. Jag var knappt ens född när filmen släpptes så har inte koll på det där riktigt. Sen har jag ingen koll på förorter och gängkultur. Men alltid intressant att höra om.
Oavsett vad så verkar ju Paolo fått väldigt fina tjejer. Förstår inte vad hans problem är. Undra om han fick mycket stryk av sin pappa eller vad fattas honom som gör att han känner sig så liten och behöver hävda sig.
Det är väldigt vanligt bland människor med invandrarbakgrund och uppväxta i utanförskapsområden eller bara fattigare områden, kolla på Zlatan.
Vi pratar om människor som växer upp i samhällets botten i områden med segregation, nästan enbart invandrare, fattigdom, enormt låg status och hela samhället ser ner på allting som har med dessa människor att göra. Alla vill inte erkänna det dock.
Det skapar ju ett enormt behov av att hävda sig att visa världen att man inte är en sopa från ett sunkigt utanförskapsområde. Sport är ju det klassiska sättet att hävda sig då det går att lyckas utan utbildning och pengar beroende på vilken sport du väljer. Fotboll och kampsport blir perfekt inga dyra materialsporter.
Jämför med hockeyspelare uppväxta som medelklass de har ett helt annat lugn och vet att de inte har något att bevisa. Ofta ödmjuka med självinsikt.
Zlatan och Paolo har noll självinsikt och noll ödmjukhet. Tydliga narcissistiska drag och grandios självbild.
De ljuger som Paolo och bygger en ny identitet. Zlatan har ju enorm framgång så behöver ju inte fejka men överdriver/förhärligar sig själv en del i sin självbiografi och i intervjuerna samt konstiga utspel i media. Spelar även någon Muhammed Ali -roll för att han inte kan vara sig själv. De är lynniga och ofta i konflikt med sina medmänniskor, de dras till konflikter som flugor till en sockerbit.
Detta är i grund och botten inte några lyckliga människor innerst inne så gnager det alltid i dom. Det går aldrig att ersätta en dålig uppväxt varken med pengar, kändisskap och framgång eller dämpa ångesten med horor, själen kommer alltid att vara trasig.
Sin omvärld bemöter man med en förenklad världsbild och kategoriskt tänkande som Zlatans antingen så är ni med mig eller mot mig. Dessa individer har alltid letat efter och haft behov av fiender eller personer att hata för att själva få motivation. Paolo valde feministerna som antagonister och Zlatan alla som inte gillar honom.
I Paolos fall säkerligen ett kraftigt mindervärdeskomplex efter att inte ha passat in i skolan och även varit en kortväxt man med svenska mått mätt. Mycket strul och våld under uppväxten, för lite stabilitet men enorm energi och rätt använd så blev han proffsboxare genom stark vilja.
Men detta är ju en klassiker du kan inte välja vilken miljö du föds i, dina föräldrar eller hur du ser ut och för somliga så gnager det resten av livet och ingen framgång eller pengar i världen kan ändra på det.