2011-04-01, 04:40
Medlem
Hur är det med att föra in pengar i Sverige? Anta att man har en hop med pengar på ett konto utomlands och man även är bosatt utomlands. Kan man då föra över dem till Sverige utan att mottagarbanken undrar varifrån de kommer och hur man har tjänat dom?

Jag undrar om detta fungerar: Anta att man har pengar utomlands man skriver sig för ett halvår utomlands. Man för över pengarna till Sverige och hävdar att man har tjänat dem medan man var utomlands, sen så skriver tillbaka sig i Sverige igen och kan använda pengarna utan att betala skatt utan problem eller? Resonemanget är helt hypotetisk och jag har inga pengar utomlands själv.

Några synpunkter på detta?
Senast redigerad av mjonsson 2011-04-01 kl. 04:43.
Citera
2011-04-01, 04:44
Medlem
Denoms avatar
Om pengarna är vita (du kan redovisa dess ursprung och har skattat) är det inga problem.

Om du tror att du kan undvika svensk skatt genom att flytta utomlands ett halvår är du naiv. Du kommer behöva skatta för de pengarna i Sverige.
Citera
2011-04-01, 12:33
Medlem
Hur visar man att pengarna är ärliga förslagsvis?
Citera
2011-04-01, 16:02
Medlem
kjps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjonsson
Jag undrar om detta fungerar: Anta att man har pengar utomlands man skriver sig för ett halvår utomlands. Man för över pengarna till Sverige och hävdar att man har tjänat dem medan man var utomlands, sen så skriver tillbaka sig i Sverige igen och kan använda pengarna utan att betala skatt utan problem eller? Resonemanget är helt hypotetisk och jag har inga pengar utomlands själv.
Tro inte att det är så lätt. Om skatteverket anser att du har "väsentlig anknytning" till Sverige är du fortfarande " obegränsat skattskyldig" i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av mjonsson
Hur visar man att pengarna är ärliga förslagsvis?
Skattedeklaration eller dylikt?
Citera
2012-03-04, 17:11
Medlem
Om jag tex. har jobbat vit utomlands, tjänat/sparat ca: 75000sv.kr i utlänsk valuta, men bara betalat 20% i skatt, kan jag då gå inpå ett växlingskontor i sverige och växla till svenska kronor utan problem med skattemyndigheten. Naturligtvis är detta åxå en rent hypotetisk fråga.
Citera
2012-03-05, 22:10
Medlem
men vänta nu.. säg att jag har haft ett hus som jag fick utav föräldrar och det fick jag säg när jag va typ 14, och nu när man är svensk medborgare sedan 2010 om jag säljer detta hus där det finns måste jag betala skatt i sverige??
Citera
2012-03-06, 10:05
Medlem
trappstegets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gosven00
Om jag tex. har jobbat vit utomlands, tjänat/sparat ca: 75000sv.kr i utlänsk valuta, men bara betalat 20% i skatt, kan jag då gå inpå ett växlingskontor i sverige och växla till svenska kronor utan problem med skattemyndigheten. Naturligtvis är detta åxå en rent hypotetisk fråga.
Undrar oxå på detta. Svenska myndigheter kan väl inte kräva att man ska dubbelbeskatta sin lön?
Dessutom om man jobbat i ett annat EU-land så hindrar en sådan beskattning den fria rörligheten för arbetskraft inom EU.
Citera
2012-03-07, 00:29
Medlem
Geeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ultimatescar
men vänta nu.. säg att jag har haft ett hus som jag fick utav föräldrar och det fick jag säg när jag va typ 14, och nu när man är svensk medborgare sedan 2010 om jag säljer detta hus där det finns måste jag betala skatt i sverige??

Huruvida du är svensk medborgare eller inte torde inte spela någon roll. Vad som spelar roll är var du anses vara skattskriven. Så jag skulle säga att det styrs av det skatteavtal (el. vad det nu heter) som ev. finns mellan Sverige och det andra landet. Antagligen skattas försäljningen i det andra landet eftersom det är fast egendom.

Säljer du en villa du äger i Sverige när du är skattskriven i ett annat land så är jag tämligen säker på att du måste skatta för den vinsten i Sverige. Säljer du däremot en bostadsrätt behöver det inte vara så (egen erfarenhet).

Om frågeställningen är reell så mejla skatteverket och fråga.
Citera
2012-03-07, 05:22
Medlem
jag glömde nämna att huset finns i ett annat land dvs föra in pengar till sverige . Jo självklart man skattar i samma land där fast egendom finns, men jag ville veta då man redan skattar vinst/förlust(man betalar visst procent trots vinst eller förlust där jag kommer i från) måste man skatta de pengarna som blir kvar när jag föra det in till Sverige? Det va det jag ville veta.
Citera
2013-03-13, 20:29
Medlem
Sardinbruss avatar
Jag tar upp denna tråd och lägger på bordet, för detta vill jag också ha svar på av någon som vet. Avyttrad egendom redan skattad i annat land (i mitt fall icke-EU), skattfritt att ta in?
Citera
2013-03-13, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sardinbrus
Jag tar upp denna tråd och lägger på bordet, för detta vill jag också ha svar på av någon som vet. Avyttrad egendom redan skattad i annat land (i mitt fall icke-EU), skattfritt att ta in?
Ring anonymt och fråga skatteverket.
Citera
2013-03-13, 21:22
Medlem
qptrms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sardinbrus

Du är ålagd att uppge försäljningen i landet där avyttringen har skett och i Sverige. Beskattningen är olika beroende på vilket land det rör sig om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in