2011-03-31, 22:06
Bannlyst
http://www.youtube.com/watch?v=d0nERTFo-Sk

Så vems teorier lutar ni åt och varför?

Själv tror jag på Hayek eftersom Keynes teorier om att staten skall stimulera efterfrågan är bara konstgjord andning ..

Party at the FED
Citera
2011-03-31, 22:48
Medlem
Finans.killens avatar
Problemet med Keynes är att han försöker lösa boom n bust genom statlig stimulans, vilket har visat sig genom historien skapar boom n bust.
Ond cirkel!
Citera
2011-03-31, 23:01
Medlem
Jrgens avatar
De håller på och spelar in en ny musikvideo just nu.

http://guestlistapp.com/events/51861
Senast redigerad av Jrgen 2011-03-31 kl. 23:04.
Citera
2011-03-31, 23:08
Bannlyst
Har försökt finna vart man kan ladda ner låten på deras hemsida men hittar icke någon som vet?
Citera
2011-08-23, 23:21
Medlem
Fick lära mig i Makroekonomi A kursen om dessa 3 ekonomiska teorier. Har säkert funnits fler än så med tanke på hur många kända ekonomer som nämnts genom historien.
1. Men är dessa 3 teorier dom mest vanliga över hela världen från år 2000-2010?

Citat:
(Från mina hastiga skolanteckningar, kunde inte hitta dessa påståenden i nån av mina böcker.)
  • Klassisk/Neoklassisk teori [?]
    <---- ?
    (?)
* Utbudet är given
* Priser är flexibla
* Arbetslöshet är "frivillig"
* Statlig efterfrågeökning tränger undan privata efterfrågan

SLUTSATS: Ekonomin är utbudsbestämd -> Finanspolitik och penningpolitik är meningslös.

• Keynesiansk teori [John Maynard Keynes]
    <---- Barack Obama har sin grund i Keynesiansk teori.
    (USA, Asien)
* Arbetslöshet beror på en för låg efterfrågan i ekonomin
* Företagen anpassar produktionen efter efterfrågan i ekonomin
* Priser är stela
* Ekonomin riskerar att fastna i en långvarig lågkonjunktur om inte staten ingriper

SLUTSATS: Ekonomin är efterfrågebestämd -> Finanspolitik och penningpolitik är effektivt för att motverka konjunkturvariationer.

• Monetarism [Milton Friedman] och Rationella förväntningar [John F. Muth, Robert E. Lucas]
    <---- EU är fast i denna teori på grund av olika lagstiftningar.
    (Europa)

Monetarism
* Konjunkturvariationer beror på att penningmängden inte anpassas till rådande tillväxt.
Ökar penningmängden för långsamt så uppstår arbetslöshet.
Ökar penningmängden för snabbt uppstår inflation.
* Tillfällig finanspolitik i syfte att motverka arbetslöshet ger ingen effekt.

SLUTSATS: Ekonomin är utbudsbestämd -> Penningpolitik ska inriktas på att styra inflationen och finanspolitiken ska inte användas i stabiliseringspolitiskt syfte.

Rationella förväntningar
* Folk genomskådar den ekonomiska politiken.
* Statlig stimulans motverkas av ökat privat sparande. Penningpolitisk stimulans ger upphov till att endast priserna stiger.

SLUTSATS: Ekonomin är utbudsbestämd -> Finans- och penningpolitik ger ingen som helst effekt på ekonomin.

2. Om dessa 3 ekonomiska teorier är dom mest vanliga under år 2000-2010 hamnar Hayek då inom Klassisk/Neoklassisk teori, eller hamnar han i en 4:e kategori?

3. Kallas Hayeks teori då för Austrian school, Austrianism, Austrian perspective, Hayekianism eller?
Senast redigerad av benkekatten 2011-08-23 kl. 23:37.
Citera
2011-08-23, 23:46
Medlem
Bananrepubliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benkekatten
1. Men är dessa 3 teorier dom mest vanliga över hela världen från år 2000-2010?

Ja. I stora drag.

Rational expectations är i princip en inriktning av neoklassisk ekonomi.

Citat:
2. Om dessa 3 ekonomiska teorier är dom mest vanliga under år 2000-2010 hamnar Hayek då inom Klassisk/Neoklassisk teori, eller hamnar han i en 4:e kategori?

Den österrikiska skolan bör betraktas som en egen kategori, men den är supply side-orienterad precis som neoklassikerna. De skiljer sig dock från varandra på en hel del punkter. [Särskilt när det gäller vetenskapsmetodik. Österrikare anser t ex inte att empiri går att tillämpa på ekonomiska system, eftersom det inte går att upprätta kontrollerade experiment.]

Österrikarna har bland annat en egen business cycle theory: Länk

Citat:
3. Kallas Hayeks teori då för Austrian school, Austrianism, Austrian perspective, Hayekianism eller?

Ja. Eller kort och gott den österrikiska skolan på svenska.

[EDIT: Lade till lite info.]
Senast redigerad av Bananrepublik 2011-08-23 kl. 23:57.
Citera
2011-08-23, 23:49
Medlem
Fris avatar
Citat:
Finanspolitik och penningpolitik är meningslös.
Vadå liksom???
Hur kan det INTE vara bra att nån fet gubbe i slips tar andra människors pengar, under hot om att de annars överfalls och kastas i fängelse? Har du inte blivit lärd att det är det som är bäst för alla? Då måste du nog ta ytterligare nån kurs i makroteori, tills du har lärt dig att det är så.

+ Tjock slipsgubbe.
+ Ta dina pengar.
= Bra.

Den lektionen är inte så svår att lära sig utantill. Och det är essensen i all makroekonomi. De svåraste elevoffren behöver stirra lite på några grafstreck som går i kors innan de anammar detta koncept.
Citera
2011-08-24, 00:12
Medlem
@Fri
Jag förstår inte riktigt varför du får tantrum-anfall för lite spilld mjölk?
Dessutom förstår jag inte din härledning? Kan du försöka igen utan att blanda in en massa emotionella kvinnokänslor i dina härledningar. Jag fattar inte kvinnospråk förstår du.
Senast redigerad av benkekatten 2011-08-24 kl. 00:14. Anledning: @Fri
Citera
2011-08-24, 09:23
Medlem
Som jag ser det finns ingen skarp motsättning mellan Keynes och den österrikiska konjukturcykelteorin egentligen. Det finns delar av Keynes arbete (som också utvecklats mycket mer av Hyman Minsky) som handlar just om kreditbubblor och den roll som banker och det finansiella systemet spelar för att blåsa upp dessa. Dessa tankar påminner en hel del om österrikarnas teorier. Skillnaden mellan Keynes och österrikarna är snarare att Keynes trodde att instabiliteten var inbyggd i marknadsekonomin som sådan medan österrikarna ensidigt pekade ut statlig intervention som roten till allt ont, och att alla konjunkturcykler beror på att marknaden "luras" av staten att felinvestera.

Varför marknaden skulle uppvisa en sådan bisarr irrationalitet när det gällde just statens och centralbankens roll har jag aldrig sett något bra svar på. Rothbard för väl någon diskussion om att illusionen är så omfattande att marknadsaktörer luras att göra en massa felinvesteringar, men frågan kvarstår varför det bara är staten och centralbanken som kan skapa sådana illusioner.
Citera
2011-08-25, 12:28
Medlem
Citat:
Klassisk/Neoklassisk teori [?]
<---- ?
(?)
* Utbudet är given
* Priser är flexibla
* Arbetslöshet är "frivillig"
Jag läste nyss en intressant blog-post som hävdade att den Klassiska skolan var ett påhitt av Keynes för att hans teorier skulle se ut som nya.

Citat:
Hicks (1937) argued that the only thing in the General Theory that was really new was the zero rate trap. Otherwise it was all known to the economists of the 1920s. But Keynes had a big ego, and wanted to claim he had revolutionized macroeconomics, rather than just dress up well known ideas in a different language. So he grossly distorted the actual macro of the 1920s, by creating a fictional “classical” economics where the economy is always at the long run run equilibrium. His contemporaries were outraged, but since Keynesian economics won out in the long run, modern textbook writers accepted his version of events.

http://www.themoneyillusion.com/?p=10636
Citera
2011-08-25, 21:48
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Som jag ser det finns ingen skarp motsättning mellan Keynes och den österrikiska konjukturcykelteorin egentligen.
Förutom då att österrikisk konjunkturcykelteori bygger på österrikisk kapitalteori, som i många avseenden inte bara skiljer sig från Keynes teorier, utan säger raka motsatsen. Den främsta skillnaden bör nog vara att Keynes menar att konsumtion leder till tillväxt, medan österrikare menar att det motsatta är sant, nämligen att konsumtion hämmar tillväxten. Enligt österrikisk teori är det uppskjuten konsumtion d.v.s. sparande som leder till tillväxt.

Jag tycker inte man kan säga att det inte finns någon skarp motsättning när teorierna är totalt motsatta på ett så grundläggande plan.

Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Varför marknaden skulle uppvisa en sådan bisarr irrationalitet när det gällde just statens och centralbankens roll har jag aldrig sett något bra svar på.
Då ska du få ett här.

Det handlar nämligen inte om irrationalitet, utan om brist på information. Det är omöjligt att processera information som man inte har, oavsett hur rationell man är. Om jag ger dig talet x+y så kan du omöjligt svara på vad det blir. Men om jag ger dig informationen att x=3 och y=5 så kommer du helt plötsligt klara av det. När vi saknar variabler så är det omöjligt att använda dem i någon rationell uträkning.

Det enda vi kan säga när det gäller dagens ränta är att den är för låg. Detta kan vi se eftersom räntan hålls nere genom att penningmängden ökar, men vi kan inte säga hur mycket högre den bör vara. Oavsett hur rationella vi är så kan vi inte använda information som vi saknar i ekonomiska kalkyler.

Eftersom räntan är det viktigaste priset vi har i ekonomin, så får avsaknaden av en marknadsränta mycket större konsekvenser än exempelvis avsaknaden av ett marknadspris på järnmalm eller någon annan vara skulle ha. Räntan är priset på sparat kapital, och en felaktig ränta får konsekvenser i hela ekonomin istället för bara enskilda branscher.

Tänk dig själv vad felaktig information angående ditt sparade kapital skulle få för konsekvenser. Tänk dig att din bank säger till dig att du har 1 miljon på ditt konto. Du börjar planera din ekonomi utefter detta och köper en bil för 200.000 och investerar de övriga pengarna. Sedan berättar banken att det blivit något fel och att du egentligen bara hade 100.000 kr, så de tar tillbaka dina investeringar och du står fortfarande med en skuld på 100.000 och en bil du inte hade köpt ifall du hade haft korrekt information från början. Dessutom måste du nu dra ner på din konsumtion det närmaste året för att kunna amortera av skulden.

Detta är essensen i österrikisk konjunkturcykelteori, felaktig information angående hur mycket sparat kapital som finns till förfogande.
Citera
2011-10-09, 15:03
Medlem
Beskriv de olika faserna av en fastighetsbubbla (Boom och bust) ??
Och när uppstår bubblor??
Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in