Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Som jag ser det finns ingen skarp motsättning mellan Keynes och den österrikiska konjukturcykelteorin egentligen.
Förutom då att österrikisk konjunkturcykelteori bygger på österrikisk kapitalteori, som i många avseenden inte bara skiljer sig från Keynes teorier, utan säger raka motsatsen. Den främsta skillnaden bör nog vara att Keynes menar att konsumtion leder till tillväxt, medan österrikare menar att det motsatta är sant, nämligen att konsumtion hämmar tillväxten. Enligt österrikisk teori är det uppskjuten konsumtion d.v.s. sparande som leder till tillväxt.
Jag tycker inte man kan säga att det inte finns någon skarp motsättning när teorierna är totalt motsatta på ett så grundläggande plan.
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Varför marknaden skulle uppvisa en sådan bisarr irrationalitet när det gällde just statens och centralbankens roll har jag aldrig sett något bra svar på.
Då ska du få ett här.
Det handlar nämligen inte om irrationalitet, utan om brist på information. Det är omöjligt att processera information som man inte har, oavsett hur rationell man är. Om jag ger dig talet x+y så kan du omöjligt svara på vad det blir. Men om jag ger dig informationen att x=3 och y=5 så kommer du helt plötsligt klara av det. När vi saknar variabler så är det omöjligt att använda dem i någon rationell uträkning.
Det enda vi kan säga när det gäller dagens ränta är att den är för låg. Detta kan vi se eftersom räntan hålls nere genom att penningmängden ökar, men vi kan inte säga hur mycket högre den bör vara. Oavsett hur rationella vi är så kan vi inte använda information som vi saknar i ekonomiska kalkyler.
Eftersom räntan är det viktigaste priset vi har i ekonomin, så får avsaknaden av en marknadsränta mycket större konsekvenser än exempelvis avsaknaden av ett marknadspris på järnmalm eller någon annan vara skulle ha. Räntan är priset på sparat kapital, och en felaktig ränta får konsekvenser i hela ekonomin istället för bara enskilda branscher.
Tänk dig själv vad felaktig information angående ditt sparade kapital skulle få för konsekvenser. Tänk dig att din bank säger till dig att du har 1 miljon på ditt konto. Du börjar planera din ekonomi utefter detta och köper en bil för 200.000 och investerar de övriga pengarna. Sedan berättar banken att det blivit något fel och att du egentligen bara hade 100.000 kr, så de tar tillbaka dina investeringar och du står fortfarande med en skuld på 100.000 och en bil du inte hade köpt ifall du hade haft korrekt information från början. Dessutom måste du nu dra ner på din konsumtion det närmaste året för att kunna amortera av skulden.
Detta är essensen i österrikisk konjunkturcykelteori, felaktig information angående hur mycket sparat kapital som finns till förfogande.