2012-02-11, 13:37
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Misstolka (igen ) att det gällde förvaring i största allmänhet. Ha överseende, jag är rätt borta ofta.

Hursomhelst, förvarar ev handskar i väskan.

krockar dock inte den förvaringen med ev näsduk fö?
Fast man har väl knappast en näsduk i ytterrocken? När man öppnar rocken placeras med glädje eventuella handskar i bröstfickan. Är man modig kan man även hänga sina solglasögon där. Näsduk har man i kavajen
Citera
2012-02-11, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Fast man har väl knappast en näsduk i ytterrocken? När man öppnar rocken placeras med glädje eventuella handskar i bröstfickan. Är man modig kan man även hänga sina solglasögon där. Näsduk har man i kavajen
Trodde detta var en fortsatt diskussion i posta bilder på dina kläder (tänkte ytterkavaj). Inte min dag idag! Nåväl, pörr får gärna varna mig för trams (då det är troligtvis vad det ser ut som jag gör då ingen kan vara såhär borta).

Jag ska nog försöka tänka en extra gång innan jag postar i klassisk stil och etikett ><.

Tack för förståelsen dock.
Citera
2012-02-13, 15:55
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Har suttit i två timmar nu och finkammat internet efter en dubbelknäppt rock i kamel. Det är verkligen svårt, även fast jag in i minsta detalj vet hur det ska se ut i mitt huvud. Alla realisationssidor, vintageshoppar, eBay från alla möjliga länder och vinklar. Däremot hittar jag en massa jävla trenchcoats, men inte det jag vill ha. Det är så lustigt, jag har tidigare flera gånger letat just efter en sådan här rock och även fast man plöjer hela världens utbud som finns upplagt så hittar man inte en som passar ens preferenser.
Jag tänkte att det skulle vara lite mindre tryck och eventuellt realisation på rockarna nu men det enda jag hittar är bestar i strl 50-52 på amerikanska eBay.

Någon som ruvar på något tips? Jag står handfallen, sista utväg är Stockholms secondhand men den ger jag tyvärr inte mycket för.
Citera
2012-02-13, 16:17
Medlem
Point Blanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HimmelsBlau
Har suttit i två timmar nu och finkammat internet efter en dubbelknäppt rock i kamel. Det är verkligen svårt, även fast jag in i minsta detalj vet hur det ska se ut i mitt huvud. Alla realisationssidor, vintageshoppar, eBay från alla möjliga länder och vinklar. Däremot hittar jag en massa jävla trenchcoats, men inte det jag vill ha. Det är så lustigt, jag har tidigare flera gånger letat just efter en sådan här rock och även fast man plöjer hela världens utbud som finns upplagt så hittar man inte en som passar ens preferenser.
Jag tänkte att det skulle vara lite mindre tryck och eventuellt realisation på rockarna nu men det enda jag hittar är bestar i strl 50-52 på amerikanska eBay.

Någon som ruvar på något tips? Jag står handfallen, sista utväg är Stockholms secondhand men den ger jag tyvärr inte mycket för.

http://www.askandyaboutclothes.com/forum/showthread.php?115411-Brooks-Brothers-Camel-Hair-Polo-Coat-38R
Citera
2012-02-13, 16:36
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Point Blank
http://www.askandyaboutclothes.com/forum/showthread.php?115411-Brooks-Brothers-Camel-Hair-Polo-Coat-38R

Fantastisk rock, just som jag var ute efter. Tack! Jag glömde uppenbarligen AA och SF.. klantigt.

Du som har erfarenhet av köp från staterna, hur kan frakten bli för den här, om du skulle måtta mellan tummen och pekfingret?
Citera
2012-02-13, 17:20
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Fantastisk rock, just som jag var ute efter. Tack! Jag glömde uppenbarligen AA och SF.. klantigt.

Du som har erfarenhet av köp från staterna, hur kan frakten bli för den här, om du skulle måtta mellan tummen och pekfingret?
199$ är under 1400 kronor vilket betyder att du får ta in den tullfritt, räkna dock med momspåslag och speditionskostnad.
Tullverket kan du göra en avgiftsguide som är en ganska bra fingervisning.
Så slå bara in alla uppgifter där och som sagt ingen tullkostnad om varan understiger 1400 kr (med frakt(?))
Citera
2012-02-13, 17:36
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
199$ är under 1400 kronor vilket betyder att du får ta in den tullfritt, räkna dock med momspåslag och speditionskostnad.
Tullverket kan du göra en avgiftsguide som är en ganska bra fingervisning.
Så slå bara in alla uppgifter där och som sagt ingen tullkostnad om varan understiger 1400 kr (med frakt(?))

Hm, okej tack. Då hamnar ju rocken under med en hårsmån. Undrar som sagt om frakten läggs till??, men det står förvisso klart och tydligt att det är varorna som åsyftas.

Citat:
Ursprungligen postat av Tullverket
En försändelse som skickas direkt från ett land utanför EU till en mottagare inom EU och som innehåller varor med ett sammanlagt värde av högst 150 euro (för närvarande motsvarar det 1 400 kronor) är befriad från tull.

Men känner jag svenska myndigheter rätt kan det vara läge att vara misstänksam..
Citera
2012-02-13, 17:43
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Hm, okej tack. Då hamnar ju rocken under med en hårsmån. Undrar som sagt om frakten läggs till??, men det står förvisso klart och tydligt att det är varorna som åsyftas.

Men känner jag svenska myndigheter rätt kan det vara läge att vara misstänksam..
Du kan ju alltid be säljaren skriva ned kostnaden till typ 150$ på fraktsedeln så du med säkerhet klarar dig.
I vilket fall är det ju ett jävla pangköp, en kamelrock för garanterat under 2000 kronor.
Citera
2012-02-13, 17:49
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
Du kan ju alltid be säljaren skriva ned kostnaden till typ 150$ på fraktsedeln så du med säkerhet klarar dig.
I vilket fall är det ju ett jävla pangköp, en kamelrock för garanterat under 2000 kronor.

Ja, det var ingen dum idé. Jag har faktiskt hittills klarat mig från att beställa från USA, men nu värker det lite för mycket i stilmuskeln för att jag ska kunna hejda mig. Fan, 38R också, det borde bli perfekt även fast jag nog får ta in den lite i midjan. Man får se.
Jag väntar ett par dagar och så får jag se hur jag gör. Tack för hjälpen.

Edit: Kan jag på något sätt få veta vad frakten kan tänkas gå på?
Senast redigerad av HimmelsBlau 2012-02-13 kl. 18:18.
Citera
2012-02-13, 18:21
Medlem
Talande Huvuds avatar
Citat:
Ja, det var ingen dum idé. Jag har faktiskt hittills klarat mig från att beställa från USA, men nu värker det lite för mycket i stilmuskeln för att jag ska kunna hejda mig. Fan, 38R också, det borde bli perfekt även fast jag nog får ta in den lite i midjan. Man får se.
Jag väntar ett par dagar och så får jag se hur jag gör. Tack för hjälpen.

Edit: Kan jag på något sätt få veta vad frakten kan tänkas gå på?

Be honom skriva det antingen som a) under 300kr, ingen "gift"-markering, eller b) under 500kr, "gift"-markerat". Då slipper du speditionsavgiften och momsen. Frakten bör vara högst 45$.
Citera
2012-02-13, 19:06
Medlem
GryningsMytomanens avatar
Problemet med att markera ned priset är att om paketet kommer bort så gäller försäkring/ersättning bara den summan man skrev.

Obs. detta är bara vad jag har hört.

Dessutom borde det vara olagligt.
Citera
2012-02-13, 23:29
Medlem
Point Blanks avatar
Citat:

Räknar lite grovt.

200$ + 50$ = 1750kr, jag brukar sedan lägga på 30% för att täcka moms, eventuell tull och postens avgifter. Så i runda slängor 2300kr.

Sedan kan du ju be personen att skriva ner värdet så du slipper momsa och tulla för så mycket men då finns det ju risken med om paketet kommer bort så får du bara ersättning för vad den är försäkad för, dvs värdet på försändelsen, svårt att försäka den för mer än vad man deklarar värdet. På billigare grejor bryr jag mig aldrig om detta ändå, då det lär vara ett jäkla meck för att få ut pengarna i vilket fall som helst.

Riktigt fin rock, hade själv gärna slagit till på den själv men man kan ju inte köpa allt trevligt man hittar tyvärr... (Blev ett par Alden tassel loafers till i shell cordovan idag).

Ralph Lauren på NK hade en trevlig polo coat också, på 50% var det relativt prisvärt. Runt 4500kr om jag minns rätt. Passade tyvärr inte min kroppsform alls, var alldeles för slimmad i ärmarna.
Senast redigerad av Point Blank 2012-02-13 kl. 23:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in