Flashback bygger pepparkakshus!
2011-03-31, 19:52
Medlem
Hej! Jag är nybörjare när det gäller sparande och började nyligen att spara 500 kr i månaden ( vet inte mycket alls.. )
Men när jag var hos min bank fick jag välja hur jag ville spara och valde det som de föreslog för mig.. typ mellanrisksparande?

Nu äre så att det än så länge har dragits 1000 kr från mitt stackars konto. Men det står att jag har 980?

Har 20 dragits i nån avgift eller?
För som jag förstod så skulle mina egna pengar alltid vara detsamma och det som kunde ändras var räntan.

Förklara nån
Citera
2011-03-31, 23:12
Medlem
Diablo1118s avatar
vilken bank?

öppna konto en kapitalförsäkring på avanza istället och eller månadspara i avanza zero istället.
Citera
2011-08-25, 11:57
Medlem
Professorn.s avatar
Är också nybörjare på detta, och jag är ute efter något form av sparkonto som jag kan ha "låst" för uttag och överföringar samt att det inte ska finnas en gräns på hur mycket man måste sätta in. Har Swedbank nu och det verkar inte finnas något sånt? jag har e-sparkonto men som sagt vill jag kunna låsa det också, litar inte på mig själv för fem öre.
Citera
2011-08-25, 12:27
Medlem
vats avatar
Jag skulle inte lite på bankernas rekommendationer, de är ju säljare.. Dessutom skitbra att du tänker börja spara, 500kr är kanske inte en hel förmögenhet, men alla bäckar små.. Dessutom är det en bra början och mer pengar kanske kan avvaras senare då du kommit in i ett spar-tänkande.

Avanza zero är ett bra alternativ, om man vill ha en billig fond som följer index.

Att öppna ett konto med 3-3.5% ränta är ett annat alternativ om man vill ha lägre risk men ändå ha tillgång till likviderna (pengarna), i en snar framtid.

Behöver man inte pengarna på längre sikt kan binda pengarna till ish 5% ränta. Det är dock vara vettigt att göra detta lite då och då när pengarna skramlats ihop på sparkontot. Så det inte blir så rörigt. Typ nu har jag 10-50k och binder dem i 5år.