Flashback bygger pepparkakshus!
2011-03-31, 19:52
Medlem
Hej! Jag är nybörjare när det gäller sparande och började nyligen att spara 500 kr i månaden ( vet inte mycket alls.. )
Men när jag var hos min bank fick jag välja hur jag ville spara och valde det som de föreslog för mig.. typ mellanrisksparande?

Nu äre så att det än så länge har dragits 1000 kr från mitt stackars konto. Men det står att jag har 980?

Har 20 dragits i nån avgift eller?
För som jag förstod så skulle mina egna pengar alltid vara detsamma och det som kunde ändras var räntan.

Förklara nån
Citera
2011-03-31, 23:12
Medlem
Diablo1118s avatar
vilken bank?

öppna konto en kapitalförsäkring på avanza istället och eller månadspara i avanza zero istället.
Citera
2011-08-25, 11:57
Medlem
Professorn.s avatar
Är också nybörjare på detta, och jag är ute efter något form av sparkonto som jag kan ha "låst" för uttag och överföringar samt att det inte ska finnas en gräns på hur mycket man måste sätta in. Har Swedbank nu och det verkar inte finnas något sånt? jag har e-sparkonto men som sagt vill jag kunna låsa det också, litar inte på mig själv för fem öre.
Citera
2011-08-25, 12:27
Medlem
vats avatar
Jag skulle inte lite på bankernas rekommendationer, de är ju säljare.. Dessutom skitbra att du tänker börja spara, 500kr är kanske inte en hel förmögenhet, men alla bäckar små.. Dessutom är det en bra början och mer pengar kanske kan avvaras senare då du kommit in i ett spar-tänkande.

Avanza zero är ett bra alternativ, om man vill ha en billig fond som följer index.

Att öppna ett konto med 3-3.5% ränta är ett annat alternativ om man vill ha lägre risk men ändå ha tillgång till likviderna (pengarna), i en snar framtid.

Behöver man inte pengarna på längre sikt kan binda pengarna till ish 5% ränta. Det är dock vara vettigt att göra detta lite då och då när pengarna skramlats ihop på sparkontot. Så det inte blir så rörigt. Typ nu har jag 10-50k och binder dem i 5år.

Alltså. 1-3år spara dem på ett sparkonto med insättningsgaranti och med ish 3% ränta.
Ish 5 års sikt, Avanza zero och/eller bunden ränta.

/Vat69
Citera
2011-08-25, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Professorn.
Är också nybörjare på detta, och jag är ute efter något form av sparkonto som jag kan ha "låst" för uttag och överföringar samt att det inte ska finnas en gräns på hur mycket man måste sätta in. Har Swedbank nu och det verkar inte finnas något sånt? jag har e-sparkonto men som sagt vill jag kunna låsa det också, litar inte på mig själv för fem öre.

Jag förstår tanken och att kunna låsa pengarna från uttag är bra om man inte har styrkan att inte "låna" av dom i tid och otid. Men tänk på att pengarna är dina och även om banken går med på att låsa dom så kan du ändå ta ut dom med mer eller mindre anstränging bara. Lås dom då hellre till en högre ränta så det "kostar" dig att ta ut pengarna.

Jag tror dock det är lite av inställningen till att spara istället för att konsumera som måste tränas in. Vad använder du pengarna som du försökt spara till istället då?
Citera
2011-08-25, 12:46
Medlem
Professorn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArbetandePengar
Jag förstår tanken och att kunna låsa pengarna från uttag är bra om man inte har styrkan att inte "låna" av dom i tid och otid. Men tänk på att pengarna är dina och även om banken går med på att låsa dom så kan du ändå ta ut dom med mer eller mindre anstränging bara. Lås dom då hellre till en högre ränta så det "kostar" dig att ta ut pengarna.

Jag tror dock det är lite av inställningen till att spara istället för att konsumera som måste tränas in. Vad använder du pengarna som du försökt spara till istället då?

Det jag känner att jag behöver är att jag inte märker av att det kontot finns, för jag tror att anledningen till att jag plockar från mitt sparkonto är det helt enkelt är alldeles för lättillgängligt, att det kostar mig att göra uttag är bara positivt, men swedbank verkar bara ha konton där man måste ha ex minst 5000 kr, känner inte att jag kan lägga undan en sådan slant just nu, ska snart börja studera och det blir en del utgifter.

Pengarna jag "lånar" av mig själv har nog aldrig gått till väldigt onödiga prylar eller så, dock så är det saker jag helt klart hade kunnat klara mig utan, ex busskort när jag egentligen har en cykel, presenter som hade kunnat vara lite billigare etc.
Senast redigerad av Professorn. 2011-08-25 kl. 12:50.
Citera
2011-08-25, 12:53
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Det jag känner att jag behöver är att jag inte märker av att det kontot finns, för jag tror att anledningen till att jag plockar från mitt sparkonto är det helt enkelt är alldeles för lättillgängligt, att det kostar mig att göra uttag är bara positivt, men swedbank verkar bara ha konton där man måste ha ex minst 5000 kr, känner inte att jag kan lägga undan en sådan slant just nu, ska snart börja studera och det blir en del utgifter.

Pengarna jag "lånar" av mig själv har nog aldrig gått till väldigt onödiga prylar eller så, dock så är det saker jag helt klart hade kunnat klara mig utan, ex busskort när jag egentligen har en cykel, presenter som hade kunnat vara lite billigare etc.

http://www.compricer.se/sparande/
Citera
2011-08-25, 13:46
Medlem
Goto10s avatar
Alla har olika möjligheter och mål med sitt sparande.

Själv anser jag att man först och främst ska spara ihop till en buffert motsvarande c:a 2 månadslöner. Denna placeras med fördel på ett sparkonto med fria uttag och utan bindningstid. Ett enkelt sätt att få igång ett buffertsparande kan vara att sätta upp en automatisk överföring varje månad från lönekontot till ett sparkonto. Bufferten ger en trygghet och gör att du slipper ta smålån ifall t.ex. bilen havererar.

När väl bufferten är på plats kan du inaktivera överföringarna till buffertkontot och börja planera upp både ett kortsiktigt och ett långsiktigt sparande. Det kortsiktiga ska vara för saker du vill spara till i max 1-2 år. T.ex. en rolig semester, en ny dator etc. Detta sparande görs till sparkonto eller räntefonder. Även här är automatiskt månadsspar att föredra.

För det långsiktiga sparandet kan du börja titta på börsen. Fonder och/eller aktier är intressant. Notera att jag här pratar om sparande med en tidshorisont på minst 12-15 år, gärna längre. Enklast att komma igång med är månadssparande i fonder. Rådgivarna (säljarna) på banken kommer försöka få dig att köpa fondandelar ur deras egna utbud, ofta är dessa fonder både ganska dåliga och dyra. Att lägga lite tid på att läsa in sig på olika sparformer innan du bestämmer dig är väl investerad tid. T.ex. kan du läsa om olika sparformer här: http://www.sparklubben.se/Sparalternativ.aspx
Cirka 10% av din inkomst bör gå till det långsiktiga sparandet.

Till sist vill jag nämna att bostadslån etc. SKALL amorteras på. Om valet står mellan att lägga pengar på ett sparkonto med 3% ränta eller betala av på bostadslånet med 4% ränta är det senare att föredra.

Lycka till med sparandet och låt inte bankens säljare lura dig allt för mycket!
Citera
2011-08-25, 14:03
Medlem
Goto10s avatar
Och för att anknyta mitt långa utlägg till ts frågor:

Från ditt ordval "mellanrisksparande" låter det som att banken startat ett månadssparande i någon/några av deras fond(er) åt dig. Fonder kan både öka och minska i värde. "Risken" i detta fallet beskriver hur stora svängningar upp och ned man kan räkna med. Stor risk = stora svängningar, liten risk = små svängningar.

Här är det lätt att tänka "men då väljer jag ju fonder med liten risk (t.ex. räntefonder), så riskerar jag inte att förlora några pengar". Tyvärr är det dock även så att liten risk = liten avkastning. Fonder med hög risk varierar ofta mycket både upp och ned men över lång tid brukar de ha väldigt mycket bättre utveckling än fonder med låg risk. Det är därför fondsparande passar bäst för långt sparande. Stora variationer på kort sikt, bra utveckling på lång sikt.
Citera
2011-08-26, 07:10
Medlem
miqqqas avatar
Citat:

Ett tips där kanske är att göra som jag. Jag har mitt sparande på avanza för då kan jag inte impulsivt använda sparpengar - det tar en bankdag att föra över dem till mitt lönekonto.
Citera
2011-08-26, 07:14
Medlem
500 kr är bättre än 0 kronor. Jag skall dock ge dig ett tips som kommer göra dig lycklig senare i livet. Spara en rejäl slant varje månad. Sätt 50 procent av nettoinkomsten som ett riktmärke. Med hjälp av ett sådant sparande kommer du förr eller senare att bli rejält rik och kunna pensionera dig tidigt. De där 500 du sparar idag gör varken från eller till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in