Alla har olika möjligheter och mål med sitt sparande.
Själv anser jag att man först och främst ska spara ihop till en buffert motsvarande c:a 2 månadslöner. Denna placeras med fördel på ett sparkonto med fria uttag och utan bindningstid. Ett enkelt sätt att få igång ett buffertsparande kan vara att sätta upp en automatisk överföring varje månad från lönekontot till ett sparkonto. Bufferten ger en trygghet och gör att du slipper ta smålån ifall t.ex. bilen havererar.
När väl bufferten är på plats kan du inaktivera överföringarna till buffertkontot och börja planera upp både ett kortsiktigt och ett långsiktigt sparande. Det kortsiktiga ska vara för saker du vill spara till i max 1-2 år. T.ex. en rolig semester, en ny dator etc. Detta sparande görs till sparkonto eller räntefonder. Även här är automatiskt månadsspar att föredra.
För det långsiktiga sparandet kan du börja titta på börsen. Fonder och/eller aktier är intressant. Notera att jag här pratar om sparande med en tidshorisont på minst 12-15 år, gärna längre. Enklast att komma igång med är månadssparande i fonder. Rådgivarna (säljarna) på banken kommer försöka få dig att köpa fondandelar ur deras egna utbud, ofta är dessa fonder både ganska dåliga och dyra. Att lägga lite tid på att läsa in sig på olika sparformer innan du bestämmer dig är väl investerad tid. T.ex. kan du läsa om olika sparformer här:
http://www.sparklubben.se/Sparalternativ.aspx
Cirka 10% av din inkomst bör gå till det långsiktiga sparandet.
Till sist vill jag nämna att bostadslån etc. SKALL amorteras på. Om valet står mellan att lägga pengar på ett sparkonto med 3% ränta eller betala av på bostadslånet med 4% ränta är det senare att föredra.
Lycka till med sparandet och låt inte bankens säljare lura dig allt för mycket!