2011-03-31, 18:50
Medlem
Brukar inte ta snabblsningar till matlagning men tycker att bakpotatis blir rtt bra i micron. Hursomhelst s ska jag ta 3 st bakpotatisar och normalt sett tar jag bara 8-10 minuter men jag funderar p hur jag ska gra om jag tar 3 samtidigt? Ska jag frndra microtiden eller ska jag nd kra p 8-10 min, spelar det nn roll ?
Citera
2011-03-31, 18:52
Medlem
Marsovs avatar
Lter mer logiskt att kra lite lngre ja, men med lgre vrme.

Baserar inte detta p ngonting, lter bara bttre.
Citera
2011-03-31, 18:53
Medlem
Jag brukar addera typ 50 % av tiden.
Citera
2011-03-31, 20:16
Medlem
AlexOnTops avatar
I en ugn kan man ha samma tid och samma vrme p en mindre eller strre sats.
Men med en micro s tar man alltid enskilt, dvs 1 potatis = 10 min, 2 potatisar = 20 min, osv...
Det r helt enkelt pga ugn fungerar med endast vrme, som inte pverkas av maten - och micron fungerar ju som bekant med microvgor som pverkas av kvantiteten mat.

Or at least that's what I've heard.
Citera
2011-03-31, 21:41
Medlem
Lgg p 50% av tiden fr varje extra grej du stoppar in. En sak, tv minuter. Tv saker, tre minuter, Tre saker, fyra och en halv minut. Osv.
Citera
2011-03-31, 22:33
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natogandalf
Lgg p 50% av tiden fr varje extra grej du stoppar in. En sak, tv minuter. Tv saker, tre minuter, Tre saker, fyra och en halv minut. Osv.

Intressant. r detta nt vedertaget? Vet du nt om det teoretiska bakom principen ut?
Citera
2011-03-31, 22:50
Medlem
Quorthons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natogandalf
Kan ju inte stmma. I s fall fr man ju lgga p mycket mer tid nr man gr frn 9 till 10 n nr man gr frn 2 till 3. I s fall br det vara s att man ska lgga p 50% extra jmfrrt med det man lade till fr den senaste.
Citera
2011-04-01, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Intressant. r detta nt vedertaget? Vet du nt om det teoretiska bakom principen ut?
Nej. Det r s jag har gjort nr jag har vrmt billyspizzor och det funkar bra. Att dubbla tiden fr allt man stoppar in brukar gra att man kr det fr lnge. Nej jag har ingen som helst vetenskaplig rapport att luta mig tillbaks p.
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Kan ju inte stmma. I s fall fr man ju lgga p mycket mer tid nr man gr frn 9 till 10 n nr man gr frn 2 till 3. I s fall br det vara s att man ska lgga p 50% extra jmfrrt med det man lade till fr den senaste.
Ja, det funkar bara till en viss del. Skulle tnkt igenom det innan jag skrev det. Pongen r att inte dubbla tiden fr varje sak utan att kra ungefr 1.5x tiden. Ska man kra 10 saker som tar 2 minuter styck samtidigt (vilket jag iofs inte tror fr plats i en micro nd) s ska man kra det i kanske 17 minuter..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in