2011-03-31, 17:40
Medlem
ALXALXs avatar
Har även frågat detta i tråden om Posten, men jag tycker nog att det passar in bättre här.
Jag är inte lika intresserad av paragrafer här som jag är av erfarenhet, vad har ni gjort och vad borde jag göra?

Väntar på en klocka jag beställt från Singapore (ja, en replika), fick idag ett brev från posten där de ber mig komma in med kvitto eller någon annan betalningshandling som styrker varuvärdet för att de ska kunna slutföra tullbehandlingen. Fick även ett bifogat informationsblad från tullverket där de allmänt säger att man ska tänka på att det säljs många förfalskningar på Internet och att det är förbjudet att beställa dessa.

Vad bör jag göra? Och visst är det inte straffbart att köpa en piratkopierad klocka till sig själv på detta sätt?
Citera
2011-03-31, 17:46
Medlem
gayssons avatar
Det borde inte vara olagligt. Varumärkeslagen säger bara att man inte får använda andras varumärken som näringsidkare. Så sålänge du inte köper in i syfte att sälja vidare, så är det lugnt (iaf immaterialrättsligt). Någon annan lag det skulle bryta mot kan jag inte tänka mig.
Citera
2011-03-31, 17:52
Medlem
Knastomtes avatar
De gånger mina paket från kina(dealextreme) har fastnat i tullen så har jag bara skickat ett kvitto och sen har det skickats vidare direkt.
Så du kan ju ändra texten på kvittot från t ex "Breitling Navitimer replica" till "automatic cronograph watch" eller nåt i den stilen om du förstår. Det bör inte göra tullen så intresserad att de öppnar den.
Vad som händer om dom skulle öppna den, om jag har förstått det rätt, så kontaktar dom varumärket och frågar vad som ska göras, oftast förstörs helt enkelt kopian och det är inte ofta att varumärket går till rätten.
Citera
2011-03-31, 21:28
Medlem
EnNyGrejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knastomte
De gånger mina paket från kina(dealextreme) har fastnat i tullen så har jag bara skickat ett kvitto och sen har det skickats vidare direkt.
Så du kan ju ändra texten på kvittot från t ex "Breitling Navitimer replica" till "automatic cronograph watch" eller nåt i den stilen om du förstår. Det bör inte göra tullen så intresserad att de öppnar den.
Vad som händer om dom skulle öppna den, om jag har förstått det rätt, så kontaktar dom varumärket och frågar vad som ska göras, oftast förstörs helt enkelt kopian och det är inte ofta att varumärket går till rätten.

men när dom gör det kan man förlora mycket pengar
Citera
2011-03-31, 21:46
Medlem
Jag är rätt säker på att det är lagligt att köpa kopierade saker för privat bruk, dock inte om man ska sälja vidare, vilket inte är tanken från din sida. Har tyvärr ingen tid att kolla upp relevanta lagparagrafer.
Citera
2011-03-31, 22:38
Medlem
ALXALXs avatar
Jag mailade och svarade med kopierad text från orderbekräftelsen där priset stod ($83) men det står inte vad det är för klocka, klistrade också in vad jag betalat till handelsbanken..

Känns som ett lotteri nu huruvida man får ett brev av en advokatbyrå eller om jag kommer att få hämta ut klockan.

Har förstått att det finns en risk att en advokatbyrå kan kräva rent av oskäligt högt belopp, finns det någon praxis från när liknande fall gått till domstol?
Citera
2011-03-31, 22:50
Medlem
Iveccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ALXALX
Jag mailade och svarade med kopierad text från orderbekräftelsen där priset stod ($83) men det står inte vad det är för klocka, klistrade också in vad jag betalat till handelsbanken..

Känns som ett lotteri nu huruvida man får ett brev av en advokatbyrå eller om jag kommer att få hämta ut klockan.

Har förstått att det finns en risk att en advokatbyrå kan kräva rent av oskäligt högt belopp, finns det någon praxis från när liknande fall gått till domstol?

"För att bekämpa intrång i vissa immateriella ägande- rätter kan vi på eget initiativ, eller efter en ansökan från en rättighetshavare, stoppa de misstänkt förfal- skade varorna du har med dig i ditt bagage och som du köpt i ett land utanför EU. Detsamma gäller när du beställt varor via Internet från ett land utanför EU. De senaste åren har Tullverket stoppat allt fler förfalskningar i postpaket. Tänk på att många förfal- skade varor säljs via Internet.
När vi har stoppat varorna kontaktar vi rättig- hetshavaren som får avgöra om det rör sig om en förfalskning eller inte. Visar det sig att det är en förfalskad vara bekräftar rättighetshavaren skriftli- gen att det är en förfalskning.
Avslutningsvis blir det en civilprocess mellan dig och rättighetshavaren. Det vanligaste är att du som köpare och rättighetshavaren gör upp i godo genom förlikning och varorna går till förstöring. I enstaka fall lämnar rättighetshavaren in en stämnings- ansökan till domstolen."

http://www.tullverket.se/download/18.4ab1598c11632f3ba9280005502/förfalskade+varor,+vad+innebär+det+att+köpa+tv101. 92.pdf
Citera
2011-03-31, 22:59
Medlem
ALXALXs avatar
Vad tror ni om detta:
Jag säger att informationen jag gav gällde en tidigare beställning (det gör den faktiskt, en klocka som jag fick skicka tillbaka och det här är en annan modell jag får nu i retur) och att jag överhuvudtaget inte gjort någon mer beställning sedan dess och att den de håller nu måste ha skickats till mig av misstag? Jag kan alltså bifoga kolli-id på den beställningen som det egentligen gällde, som kom hit i slutet av februari. Jag säger alltså att jag ursprungligen ville chansa på att få beställningen men när jag inte vet vad som är i så vill jag inte ha det.
Senast redigerad av ALXALX 2011-03-31 kl. 23:04.
Citera
2011-04-01, 15:22
Medlem
ALXALXs avatar
"Stockholm utr,Sverige, Försändelsen kommer att skickas vidare för utdelning till mottagaren."

Off the hook, eller hur?
Sorry minhö hysteri i den här tråden, men jävlar vad drygt det hade kunnat bli.
Citera
2011-04-01, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ALXALX
"Stockholm utr,Sverige, Försändelsen kommer att skickas vidare för utdelning till mottagaren."

Off the hook, eller hur?
Sorry minhö hysteri i den här tråden, men jävlar vad drygt det hade kunnat bli.

Du var ju aldrig "on the hook". Att de begärde att få se ett kvitto m.m. betyder bara att de vill se att det deklarerade värdet stämmer så att de kan kräva dig på rätt moms, tullavgift, moms på tullen, o.s.v. så räkna med att din klocka har blivit ganska mycket dyrare nu. Hade troligen ingenting alls med huruvida den är äkta eller inte att göra.

Edit: Malplacerat ord
Citera
2011-04-01, 17:13
Medlem
ALXALXs avatar
nej det var inte riktigt så jag menade. Nu när de skickat den vidare för utdelning så kan det inte komma till det punkten att de kontroller huruvida varan är äkta.
Citera
2013-03-31, 14:12
Medlem
Pasiphaes avatar
Gick allt bra?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto