2011-03-31, 15:57
Medlem
Stromaes avatar
När man är på restaurang får man ofta stekta grönsaker under sin köttbit. Jag tycker alltid att dom är förbannat goda och har alltid undrat hur man gör så att dom smakar så gott?

Jag ska laga en köttbit till middag med klyftpotatis, tzatziki en liten bit haloumi och tänkte att stekta grönsaker till vore gott!

Kom gärna med förslag

Med vänlig hälsning
Stromae
Citera
2011-03-31, 16:11
Medlem
nollans avatar
Det är väl sauterade grönsaker (eller primörer som man gärna skriver) du syftar på antar jag! Grundtekniken är att fräsa dem i en trevlig panna för ändamålet med smör & olja, men man bör även kunna tillsätta andra smaker medelst t.ex. sprit eller buljong.

PS. Man får även ta hänsyn till råvarorna då t.ex. en palsternacka kräver längre tid för att bli klar än en zucchini.
Senast redigerad av nollan 2011-03-31 kl. 16:14.
Citera
2011-03-31, 16:29
Medlem
Stromaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollan
Det är väl sauterade grönsaker (eller primörer som man gärna skriver) du syftar på antar jag! Grundtekniken är att fräsa dem i en trevlig panna för ändamålet med smör & olja, men man bör även kunna tillsätta andra smaker medelst t.ex. sprit eller buljong.

PS. Man får även ta hänsyn till råvarorna då t.ex. en palsternacka kräver längre tid för att bli klar än en zucchini.

Okej, Tack för hjälpen.

Ska googla lite sautering och försöka mig på det.
Citera
2011-03-31, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stromae
Okej, Tack för hjälpen.

Ska googla lite sautering och försöka mig på det.
Alltså sautering betyder bara att du steker dom. Någorlunda hög värme, kasta i en klick smör och olja precis innan du steker, kasta i grönsakerna och "tossa" dom några gånger, ta ur pannan rätt snabbt.
Citera
2015-08-26, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av natogandalf
Alltså sautering betyder bara att du steker dom. Någorlunda hög värme, kasta i en klick smör och olja precis innan du steker, kasta i grönsakerna och "tossa" dom några gånger, ta ur pannan rätt snabbt.
Vad är det för stekpanna som gäller för sautering? Blir inte helt nöjd med resultatet i gjutjärnspanna, och non-stick vill jag helst inte ha.
Citera
2015-08-26, 14:32
Medlem
MeanMEs avatar
Ofta har man någon koncentrerad fond/sås på grönsakerna när man steker dem för lite extra piff, bara några droppar.
Citera
2015-09-02, 10:22
Medlem
jajahars avatar
Stekt squash är gott till såväl en köttbit som till fisk. Tärna squashen, stek i smör och olja (gärna oliv) tillsammans med några kvistar timjan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in