• 1
  • 2
2011-03-31, 14:26
Medlem
Fick precis mitt visa kort till bolaget ja precis startat.

Bedriver restaurang verksamhet, nu undrar ja om ja
kan betala alltså min restaurang besök med kortet, alltså
låta bolaget betala det. Kommer i princip att gå ut på till
nya restauranger varje helg, detta mer som en inspirations
källa och marknadsundersökning en för nöje, så de är ju
relaterad till jobbet vilket borde vara ok då.

Eller kommer ja få problem om ja gör så ?
Citera
2011-03-31, 14:29
Medlem
Så länge det är företaget som går ut på restaurang och inte DU så borde det inte vara några problem, nej. Mitt förra jobb bjöd på Berns-runda för 10,000:- på företagskortet liksom..
Citera
2011-03-31, 14:43
Medlem
Det är väl som så att du får köpa mat på kortet men du får inte göra avdrag för det, då det enligt mig faktiskt inte har med arbetet att göra.

Vänta dock in någon kunnig i detta för det kan bli galet att lyssna på oss "vanliga"
Citera
2011-03-31, 14:48
Medlem
Sombreromannens avatar
Tror du kan dra avdrag på det, genom i deklarationen förklara det hela som något viktigt för företaget..
Har en vän som är insatt i detta, han har nämnt något om detta tidigare.
Citera
2011-03-31, 14:54
Medlem
Denoms avatar
Allt ska ha en rimlig förklaring om SKV frågar. Inspirationskälla lär inte fungera, men avdragsgillt som presentation går till en viss gräns. Mer info här: http://www.skatteverket.se/foretagor...000118922.html
Citera
2011-03-31, 15:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av leniker85
Fick precis mitt visa kort till bolaget ja precis startat.

Bedriver restaurang verksamhet, nu undrar ja om ja
kan betala alltså min restaurang besök med kortet, alltså
låta bolaget betala det. Kommer i princip att gå ut på till
nya restauranger varje helg, detta mer som en inspirations
källa och marknadsundersökning en för nöje, så de är ju
relaterad till jobbet vilket borde vara ok då.

Eller kommer ja få problem om ja gör så ?

Föreslår du kontaktar skatteverkets handläggare. Om de inte kan ge bra svar kollar de med sina jurister. De brukar sitta med samlad kompetens och även känna till praxis m.m. Fråga här eller annan smäller inte riktigt högt om skatteverket ifrågasätter det. "Jag frågade på Flashback.......". Om du vill vara 100% säker förstås.

Ren gissning är att du är ute i gränslandet och rör dig. Och nog mer på fel sida än rätt. Men som sagt bara en gissning utifrån mina egna amatörkunskaper om driva företag och skatteregler.
Citera
2011-03-31, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Allt ska ha en rimlig förklaring om SKV frågar. Inspirationskälla lär inte fungera, men avdragsgillt som presentation går till en viss gräns. Mer info här: http://www.skatteverket.se/foretagor...000118922.html

Ja men avdrag är när ja betalar privat och sen drar av det på företaget, ja menar att ja vill att
restaurang besöket ska vara en kostnad för företaget, betalar direkt med företagskortet.

Nu om ja försått länken rätt så går detta, men till en viss summa, "Du får göra avdrag för kostnader för lunch, middag eller supé i samband med representation med högst 90 kronor per person och måltid"

Men hur fan ska dem veta hur många personer vi var, de inte som så att det står på kvittot att vi var 5 pers när vi tog en Libanesisk mix bord för 450 kr när det egentligen var bara ja o tjejen på dejt =)
Citera
2011-03-31, 16:44
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ja men avdrag är när ja betalar privat och sen drar av det på företaget, ja menar att ja vill att
restaurang besöket ska vara en kostnad för företaget, betalar direkt med företagskortet.
Nej, avdragsgill är benämningen på en utgift som kan ge skattelättnader för både privatperson och företag.
Citat:
Nu om ja försått länken rätt så går detta, men till en viss summa, "Du får göra avdrag för kostnader för lunch, middag eller supé i samband med representation med högst 90 kronor per person och måltid"

Men hur fan ska dem veta hur många personer vi var, de inte som så att det står på kvittot att vi var 5 pers när vi tog en Libanesisk mix bord för 450 kr när det egentligen var bara ja o tjejen på dejt =)
Du ska dokumentera vilka som var där.
Citera
2011-03-31, 16:49
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom

På representation får du dra av 90kr plus moms per person. Tveksamt om du får representera ensam. Ditt upplägg med inspirationsmiddag är spännande. Om det är ok så skulle nog alla företagare gå in i resturangbranchen, eller ha planer för det.

Jag tycker du ska maila din frågeställning till skatteverket. Du får duktigt med smisk om det blir revision och det inte går igenom.
Citera
2011-03-31, 16:49
Medlem
Cygones avatar
Citat:

Vilken fråga är det du vill ha svar på:
1: "Är restaurangbesök avdragsgilla kostnader i min restaurangverksamhet?"
eller
2: "Hur kan jag komma undan med att låta företaget betala mina privata levnadsomkostnader?"

Väldigt ofta ser man frågor av typ 1 här, och sen om/när TS får negativt svar så kommer det ett "men hur fan ska de bevisa det". Svaret på den frågan är i sin tur att det behöver de inte. Hamnar du i en revision ska (i realiteten) du bevisa att utgifterna är avdragsgilla, inte tvärtom...
Citera
2011-03-31, 17:34
Medlem
Fris avatar
Utgångspunkten är att allt som du KAN ha privat nytta av, beskattas som om det vore dina privata utlägg. Inte ett spår av en chans att det du äter kan komma att betraktas som företagets kostnader före skatt!
Citera
2011-03-31, 17:49
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Utgångspunkten är att allt som du KAN ha privat nytta av, beskattas som om det vore dina privata utlägg. Inte ett spår av en chans att det du äter kan komma att betraktas som företagets kostnader före skatt!

Hur mycket kunskaper har du egentligen om avdragsrätt?

Klart som fan att du kan dra kostnaden för en middag på bolaget. Intern representation exempelvis. Sen finns det så klart begränsningar för hur stort belopp du kan ta som en avdragsgill kostnad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in