2011-03-31, 12:28
Medlem
SomaliWarriors avatar
Om vatten är ljummet, är det närmare varmt eller kallt?
Citera
2011-03-31, 12:29
Medlem
MustaschTalibanens avatar
Mittimellan.
Citera
2011-03-31, 12:35
Medlem
Nu är jag ingen fysiker, men va fan..

Är vattnet "varmare" än 0 grader, så skulle jag säga att det är varmare än kallt vatten
Citera
2011-03-31, 12:55
Medlem
negerbarns avatar
Definera de tre temperaturerna varmt, kallt och ljummet i grader celsius , så kan jag nog hjälpa dig med siffrorna.

Senast redigerad av negerbarn 2011-03-31 kl. 12:57.
Citera
2011-03-31, 13:42
Medlem
MustaschTalibanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan-Lkpg
Nu är jag ingen fysiker, men va fan..

Är vattnet "varmare" än 0 grader, så skulle jag säga att det är varmare än kallt vatten

Sååå, om jag förstår rätt så menar du att är det över 0 grader, så är det varmt?
Citera
2011-03-31, 14:17
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MustaschTalibanen
Sååå, om jag förstår rätt så menar du att är det över 0 grader, så är det varmt?

Nej, han menar att allt är relativt.

TS: är det en fråga om semantik (ordens allmäna definition), så passar det bättre i språkdelen. Om inte, så vill jag ha temperaturer, sen kan vi avgöra.
Citera
2015-06-14, 00:41
Bannlyst
När du ställer en sådan fråga TS, måste du alltid jämföra mot någon annan temperatur, en referens. Annars står temperaturen ( ljummet, för människan borde det vara kring 37,8 ° C ) och "hänger i luften" så att säga. Frågan är sådan att den ( ljummet ) jämför mot något annat, kallt eller varmt.

Exempel. 37,8 ° C, ljummet, är mycket varmare om man jämför med absoluta noll punkten -273,15 ° C , men mycket kallare om man jämför med temperaturen i vid t.ex. solens yta, ca. 4000 ° C.

Det ( ovan ) är det exakta svaret, sedan kan man ju fråga personer och de kan ge ett subjektivt svar huruvida det är kallt eller varmt. Kanske säger det ljummet.
Citera
2015-06-14, 02:25
Medlem
Om det finns en absolut övre punkt för temperatur vilket det mycket väl kan göra, så ligger väl ljummet i mitten av skalan för den absoluta nollpunkten och toppunkten.
Citera
2015-06-17, 10:47
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaCrap
Om det finns en absolut övre punkt för temperatur vilket det mycket väl kan göra, så ligger väl ljummet i mitten av skalan för den absoluta nollpunkten och toppunkten.

Berätta gärna för oss var dom temperaturpunkterna ligger någonstans och hur ljummet förmodas ligga i mitten av skalan.
Citera
2015-06-17, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Berätta gärna för oss var dom temperaturpunkterna ligger någonstans och hur ljummet förmodas ligga i mitten av skalan.

Absoluta nollpunkten: 0 K.

Plancktemperaturen: 1,417 * 10^32 K.

Jag har en känsla av att medelvärdet (åtminstone för mig) klart kvalificerar sig som "varmt" snarare än "ljummet"...
Citera
2015-06-17, 23:53
Medlem
probe53s avatar
"Människan är alltings mått" är en gammal fras. Den kanske även ger dig ett ungefärligt svar på din fråga.
Citera
2015-06-18, 00:01
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Absoluta nollpunkten: 0 K.

Plancktemperaturen: 1,417 * 10^32 K.

Jag har en känsla av att medelvärdet (åtminstone för mig) klart kvalificerar sig som "varmt" snarare än "ljummet"...
Jag har exakt samma känsla och den är djävligt stark. Medelvärdet är allt annat än ljummet, snarare väldigt väldigt hett.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in