• 2
  • 3
2011-04-01, 16:56
Moderator
evilhoneys avatar
Matlagning, metoder och redskap-->Godis, snacks och bakverk
//mod
Citera
2011-04-01, 19:52
Medlem
Som "frsking" i detta forum,har jag frsttt att de Paul,r kung av mat/bak mm.
Vill bara tipsa om att alla mjuka kakor blir nnu godare med nn form av alkohol,tex 2 msk cognac.
Cocosrutorna blir nnu godare med Baileys i,och alla smkakor blir sprdare av 1msk brnnvin.
Alla smaktillsatser blandas i med smret...
Citera
2011-04-01, 19:56
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullingen
Som "frsking" i detta forum,har jag frsttt att de Paul,r kung av mat/bak mm.
Vill bara tipsa om att alla mjuka kakor blir nnu godare med nn form av alkohol,tex 2 msk cognac.
Cocosrutorna blir nnu godare med Baileys i,och alla smkakor blir sprdare av 1msk brnnvin.
Alla smaktillsatser blandas i med smret...
Tack fr de vnliga orden! Som ngon kung knner jag mig verkligen inte, framfr allt inte i samband med bakning .

Tackar ocks fr de fina tipsen!

~Paul~
Citera
2011-04-02, 19:03
Medlem
Luismis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolPot-was-good
Det r jvligt gott Om jag inte visste bttre skulle jag baka en sdan nu med detsamma.

Synd att man bantar

Fr att (p ett ungefr) citera Isabel Allende: "Jag ngrar alla de gnger jag har ftt fr mig att g p diet. Varfr ska man leva lnge och hlsosamt om det r trkigt?"

Det r riktigt gott att frsiktigt, fr hand, blanda i frysta eller frska br i sockerkaka Personligen fredrar jag hallon eller blbr, men jag kan tnka mig att det inte vore helt fel med hjortron heller
Citera
2011-04-02, 19:20
Medlem
PolPot-was-goods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luismi
Fr att (p ett ungefr) citera Isabel Allende: "Jag ngrar alla de gnger jag har ftt fr mig att g p diet. Varfr ska man leva lnge och hlsosamt om det r trkigt?"

Det r riktigt gott att frsiktigt, fr hand, blanda i frysta eller frska br i sockerkaka Personligen fredrar jag hallon eller blbr, men jag kan tnka mig att det inte vore helt fel med hjortron heller
Jag frsr ditt resonemang. Men jag vill inte d frtid pga diabetes, d jag har anlag fr detta.
Men, du kanske skrev det med ironi, vad vet jag??

OnToppic: Sockerkaka r nog den godaste och mest praktiska man kan baka. Hller ni med?
Citera
2011-04-02, 19:24
Medlem
Luismis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolPot-was-good
Jag frsr ditt resonemang. Men jag vill inte d frtid pga diabetes, d jag har anlag fr detta.
Men, du kanske skrev det med ironi, vad vet jag??

OnToppic: Sockerkaka r nog den godaste och mest praktiska man kan baka. Hller ni med?

Man behver ju inte vara nyttig vaaarje dag Sjlv kan jag gldja mig t schyssta gener, men jag lever nd p "ltt mat" i de flesta fall.. Men OT

Det finns nog inget som doftar lika gott som sockerkaka... Speciellt med citron
Citera
2011-04-03, 08:36
Medlem
GreenStuffs avatar
Hr r ett recept jag fick av en kollega fr mnga r sedan.... . Det enda sockerkaksrecept jag anvnder mig av d det alltid blir ett lyckat resultat.

Angende 1 dl vtska.... Jag har testat med att anvnda allt ifrn ammaretto, konc apelsin juice, kaffe, vatten osv..... men bsta resultatet fick jag faktiskt den gng d jag tog lite drygt .25 dl mandel extrakt + .25 dl jordubbsaft (konc) dvs lite drygt dl vtska!.

Ugn = 175 grader (stt p ugnen det frsta du gr)

250 gram smr
4 dl socker
-1 msk vaniljsocker
4 gg
5 dl vetemjl
2 tsk bakpulver (jag tar knappt 2 tsk amerikanskt bakpulver)
-1 dl vatten/vtska

Rr ihop smr, socker & vaniljsocker med elvisp. Blanda ner ggen ett i taget medans du rr.... tillstt mjlet (efter att du blandat mjl & bakpulver).... drefter vtskan & rr om.
Jag anvnder en stor djup hlform & stoppar in kakan i ugnen i ca 45-55 min (175grader).... Hll koll p kakan! beroende p vad du har fr ugn s kan den vara klar efter tidigare...ibland senare.
Nr kakan r klar (ta en lng tndsticka eller liknande & stick ner i kakan fr att se om stickan r torr) & sklp upp kakan p en stor tallrik & lt den dra sig/svalna lite under en handduk.
Senast redigerad av GreenStuff 2011-04-03 kl. 08:38.
Citera
2011-04-03, 09:55
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenStuff
Hr r ett recept jag fick av en kollega fr mnga r sedan.... . Det enda sockerkaksrecept jag anvnder mig av d det alltid blir ett lyckat resultat.

Angende 1 dl vtska.... Jag har testat med att anvnda allt ifrn ammaretto, konc apelsin juice, kaffe, vatten osv..... men bsta resultatet fick jag faktiskt den gng d jag tog lite drygt .25 dl mandel extrakt + .25 dl jordubbsaft (konc) dvs lite drygt dl vtska!.

Ugn = 175 grader (stt p ugnen det frsta du gr)

250 gram smr
4 dl socker
-1 msk vaniljsocker
4 gg
5 dl vetemjl
2 tsk bakpulver (jag tar knappt 2 tsk amerikanskt bakpulver)
-1 dl vatten/vtska

Rr ihop smr, socker & vaniljsocker med elvisp. Blanda ner ggen ett i taget medans du rr.... tillstt mjlet (efter att du blandat mjl & bakpulver).... drefter vtskan & rr om.
Jag anvnder en stor djup hlform & stoppar in kakan i ugnen i ca 45-55 min (175grader).... Hll koll p kakan! beroende p vad du har fr ugn s kan den vara klar efter tidigare...ibland senare.
Nr kakan r klar (ta en lng tndsticka eller liknande & stick ner i kakan fr att se om stickan r torr) & sklp upp kakan p en stor tallrik & lt den dra sig/svalna lite under en handduk.
Ett intressant recept. Men oj vilka mngder! Det br bli en rejl s-kaka!! Skall sjlvklart testas vid nsta tillflle.

~Paul~
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in