2011-03-31, 09:33
Medlem
Jag har planterat två random frön som jag hade liggande. Nu växer det för fullt men jag vet inte vilken sort det är jag odlar, finns det någon som kan se det redan eller är det för tidigt?

[img=http://img24.imageshack.us/img24/8338/1010174w.th.jpg]
[img=http://img859.imageshack.us/img859/4632/1010173.th.jpg]
[img=http://img135.imageshack.us/img135/9522/1010171.th.jpg]
Senast redigerad av Flowtex 2011-03-31 kl. 10:17.
Citera
2011-03-31, 09:35
Medlem
Bild?
Citera
2011-03-31, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flowtex
Jag har planterat två random frön som jag hade liggande. Nu växer det för fullt men jag vet inte vilken sort det är jag odlar, finns det någon som kan se det redan eller är det för tidigt?
Nej. Inte nu. Inte imorrn. Inte nästa vecka. Inte någonsin.

"Vilken sorts öl dricker jag?"
"Vilket land kommer den här köttbiten ifrån?"
"Vilken hudfärg hade han som plockade den här cashewnöten?"
"Hur gammal exakt är den här stenen med en marginal på två år?"
"Hur många insekter har varit inom 50m ifrån den här kudden under hela dess liv från bommulsplanta till färdig kudde?"

Där har du ett antal frågor som är lättare att svara på än din fråga.

INGEN vet "vilket gräs" du har odlat (DET ÄR GRÄS, PUNKT)
INGEN kommer kunna avgöra det genom att kolla på det, röka det, väga det, lukta på det
DET SPELAR INGEN ROLL vilken sort det är

Är det ett nog klart svar?
Citera
2011-03-31, 09:42
Medlem
Karmellkungens avatar
Man kan se vilken sort det är ibland, tex duckfoot.
Citera
2011-03-31, 09:59
Medlem
Dyngraukmans avatar
natogandalf nu var du lite väl hård tycker jag!

Har plantan många långa smala löv per "löv-set" så är det typ 9 eller 11 en sativa...destå färre mer indica...Och sen bredare blad indica...då kan du iaf dela in dom i 4a olika grupper... sativa/indica eller sativa med indica dominans och indica med sativa dominans...och sen där ifrån kan du ju bara gissa!

Är man tillräckligt mycket detektiv och har ett bra jävla luktsinne och känsla för röksmak och "highen" så kan du nästan lista ut det innan du rökt slut på det! Annars kan du bara fråga Darnell i My name is earl!
Citera
2011-03-31, 10:08
Medlem
DirectXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natogandalf

"Hur många insekter har varit inom 50m ifrån den här kudden under hela dess liv från bommulsplanta till färdig kudde?"

INGEN kommer kunna avgöra det genom att kolla på det, röka det, väga det, lukta på det

Skönt inlägg!

Bara jag som itne kan se bilden?
Citera
2011-03-31, 10:47
Medlem
Citat:

[img=http://img24.imageshack.us/img24/8338/1010174w.th.jpg]
[img=http://img859.imageshack.us/img859/4632/1010173.th.jpg]
[img=http://img135.imageshack.us/img135/9522/1010171.th.jpg]

Citat:
Ursprungligen postat av natogandalf

och du mår? vet nu vad det är, det heter taypon.
Citera
2011-03-31, 11:13
Medlem
Citat:
och du mår? vet nu vad det är, det heter taypon.
Jag förstår inte att standarförsvaret när man påpekar att någon är efterbliven måste vara att man mår dåligt. Mår inte DU dåligt är ju snarare frågan, som tror att ett totalt godtyckligt namn som någon påstår att ditt gräs har spelar roll. Jag hade mått jättedåligt om jag var så dum.
Citera
2011-03-31, 13:26
Medlem
heiss avatar
natogandalf läxar upp, i like it.

F.ö TS är det nog typhoon du menar och inte taypon. Vad har du för setup? Du skulle kunna sätta den utomhus, då typhoon just är lämpad till vårt kalla klimat.
Senast redigerad av heis 2011-03-31 kl. 13:28.
Citera
2011-03-31, 16:22
Bannlyst
Om man är tillräckligt skicklig kan man se på bladen och växtens struktur ifall den är mera åt indica eller sativa hållet. Eller kanske en blandning utav båda.

Dock tror jag det blir väldigt svårt att kunna avgöra exakt vilken sort det är.

Citera
2011-03-31, 17:00
Medlem
the barons avatar
Klart som fan att man kan utröna vad det rör sig om tids nog, ignorera n00bsen som påstår annat.

På bladen kan man se om den är sativa eller indicadominant, eller rent av en ren indica eller sativa/haze.
Samma sak med höjden, tätheten mellan grenarna (buskig/"spinkig"), längd, dvs. hur den sträcker sig.
Färg och täthet/tjocklek kan t.o.m avslöja rakt av vilken strain det är, om det rör sig om en ren klassiker med unik karaktär (finns en hel hög såna strains).
Lukt och smak (vilket vi naturligtvis inte kan veta) skulle dock avslöja mest, ingen kan ju påstå att tex. en afghani#1 och en Neville's Haze har något gemensamt där (eller något annat gemensamt för den delen lol, skulle se skillnader med kikare på 1000m utan problem).

Något som skulle avslöja ännu mer (som vi heller inte kan veta såklart) är ju ruset, där en haze går att sortera med ögonbindel från vilken indica, ruderalis eller någon hybrid med minsta spår av dessa hur lätt som helst.

Nåja, men folk får väl leka experter och idiotförklara TS; för det går ju tydligen inte att skilja en öl från en öl heller (undrar hur du tänkte där, idiotjävel, du skulle inte kunna skilja en ale från en lager, inte ens på en bild (färg, mindre kolsyra i ett överjäst öl etc.)!?)

.... nåja, fb i ett nötskal.

Edit: Typhoon är en rätt klassisk och poppis utomhusplanta, är säker på att folk skulle identifiera den när den varit i blom ett tag.
Färgen i relation till antal veckor i blom (brukar vara ovanligt ljusgrön enl. mig), formen på buddsen, formen på plantan (slank eller buskig), skulle säga mycket där, sen tar man bara de plantor man tycker den är mest lik och sorterar bort eftersom (dvs. sorterar mellan vanligaste strains i Sverige, högst ett tio-tal efter första sorteringen)..
Senast redigerad av the baron 2011-03-31 kl. 17:18.
Citera
2011-03-31, 17:32
Medlem
Ares570s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the baron
text
Klart man kan skilja en indica från en sativa men lycka till och avgöra vilken STRAIN det är, för det finns 1000tals olika och lika många phenos bland dessa strains. Jag förstår idiotförklaringen det vore en sak ifall det fanns 1000 mammor man tog kloner ifrån, men i frön är det omöjligt att veta vad som ska komma ut och avgöra vilken sort det är.

Om all cannabis klonades fram så skulle man kunna jämföra det med öltillverkning. Undra vem som är idioten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in