• 1
  • 2
2011-03-31, 09:15
Medlem
Bundes-Niggas avatar
Hej,

Jag har relativt svåra problem med min dator. Har Windows Vista som krånglar varenda gång datorn kör Windows-uppdateringar. Jag tvingas köra en recovery-cd varje gång detta inträffat.
När jag startar datorn efter en uppdaterings-session får jag följande meddelande:

Windows failed to start. A recent hardware or software change might be the cause.

File:\Boot\Bcd
Status: 0xc000000f
Info: An error occurred while attempting to read the boot configuration data.

Grejen är den att jag är totalt borta när det kommer till datorer. Jag kan ingenting.
Det enda jag med mina skrala kunskaper skulle kunna leda detta fel till är att problemen uppstod ungefär samtidigt som följande meddelande dök upp på skärmen när jag startade datorn:

Det gick inte att läsa in eller köra C:\users\*****\AppData\Local\Temp\dwm.exe som är angiven i registret. Kolla att filen finns på datorn eller ta bort referensen till den i registret.

Jag vet inte hur man gör. Jag startade en tråd om detta (https://www.flashback.org/t1487772) för ett tag sedan och fick lite hjälp, men ingenting fungerade. Eller så har jag gjort fel. För som sagt: jag kan ingenting om datorer, så det är ingen mening att skriva saker som typ "re-boota din batchfil från C, sedan kan du köra en dispatch från MS-dos för att se om LPT1-porten är kompatibel med din hårdvara".

Någon som vet vad jag ska göra för att bli av med den här skiten?
Citera
2011-03-31, 09:52
Medlem
aaaackes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bundes-Nigga
Hej,

Jag har relativt svåra problem med min dator. Har Windows Vista som krånglar varenda gång datorn kör Windows-uppdateringar. Jag tvingas köra en recovery-cd varje gång detta inträffat.
När jag startar datorn efter en uppdaterings-session får jag följande meddelande:

Windows failed to start. A recent hardware or software change might be the cause.

File:\Boot\Bcd
Status: 0xc000000f
Info: An error occurred while attempting to read the boot configuration data.

Grejen är den att jag är totalt borta när det kommer till datorer. Jag kan ingenting.
Det enda jag med mina skrala kunskaper skulle kunna leda detta fel till är att problemen uppstod ungefär samtidigt som följande meddelande dök upp på skärmen när jag startade datorn:

Det gick inte att läsa in eller köra C:\users\*****\AppData\Local\Temp\dwm.exe som är angiven i registret. Kolla att filen finns på datorn eller ta bort referensen till den i registret.

Jag vet inte hur man gör. Jag startade en tråd om detta (https://www.flashback.org/t1487772) för ett tag sedan och fick lite hjälp, men ingenting fungerade. Eller så har jag gjort fel. För som sagt: jag kan ingenting om datorer, så det är ingen mening att skriva saker som typ "re-boota din batchfil från C, sedan kan du köra en dispatch från MS-dos för att se om LPT1-porten är kompatibel med din hårdvara".

Någon som vet vad jag ska göra för att bli av med den här skiten?

Om du har en Vista-skiva, stoppa in den in cdläsaren och kolla vad som händer. Får du upp någon text innan du får felet? Vet du om du kan komma in i setupen?
Citera
2011-03-31, 09:56
Medlem
roleones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aaaacke
Om du har en Vista-skiva, stoppa in den in cdläsaren och kolla vad som händer. Får du upp någon text innan du får felet? Vet du om du kan komma in i setupen?

Får du inte datorn att starta från skivan så kan du trycka F12 (kan ev vara F8 eller F10 också) när den startar och välja att den skall boota ifrån DVD/CD-läsaren
Citera
2011-03-31, 12:37
Medlem
Bundes-Niggas avatar
Jag kör alltid från recovery-cd:n när problemet uppstår. Då blir problemet löst och jag kan köra som vanligt. Men direkt när datorn skaffar Windows-uppdateringar så uppstår tidigare nämnda problem.
Då får jag starta om med hjälp av recovery-skivan.

Jag har möjlighet att gå till set-upen. Har försökt att hitta något vettigt alternativ där, som att köra från ett läge då datorn funkade, men hittar inget sånt.
Citera
2011-03-31, 15:16
Medlem
roleones avatar
Byt release. Det är mitt enda råd. Tanka en ny version, lämpligtvis från någon erkänd grupp, och installera den istället.
Citera
2011-04-01, 01:12
Medlem
Bundes-Niggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roleone
Byt release. Det är mitt enda råd. Tanka en ny version, lämpligtvis från någon erkänd grupp, och installera den istället.

Du menar installera om hela Windows?
Citera
2011-04-01, 10:00
Medlem
roleones avatar
Citat:
Du menar installera om hela Windows?

Ja precis, fast med en annan "nerladdning" än den du använder nu. Kolla efter torrents som är släppta av "rekommenderade användare" på piratbukten eller wherever, så bör det gå bättre.
Citera
2011-04-01, 16:13
Medlem
Bundes-Niggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roleone
Ja precis, fast med en annan "nerladdning" än den du använder nu. Kolla efter torrents som är släppta av "rekommenderade användare" på piratbukten eller wherever, så bör det gå bättre.

Men då blir jag av med allt jag har på min dator, va? Filmer, bilder etc.
Citera
2011-04-03, 18:34
Medlem
roleones avatar
Citat:
Men då blir jag av med allt jag har på min dator, va? Filmer, bilder etc.

Det stämmer. Vill du spara någonting så lägg det på en annan enhet, t.ex ett externt lagringsutrymme.
Citera
2012-01-09, 10:26
Medlem
xlntds avatar
attans. jag har exakt samma problem. helt ny dator som är köpt och min tolkning är att det är windows update som skapar problemet för mig. ingen billig dator heller.
jag har nyss fått igång den igen och är inte sugen på att blåsa om den med nytt operativsystem, ingick ju ett och den bör funka. tyvärr så lär väl inte butiken göra nåt åt det?
Citera
2012-01-09, 10:30
Medlem
Formatera
Citera
2012-01-09, 12:31
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Låt mej gissa?

Du har kört "CCleaner" etc. för att förbättra/rensa ditt windows???

En gissning, men det är otroligt många som fått problem med Windows update etc. efter att ha kört CCleaner och liknande program.!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in