Sargerna var på raksträckorna bestående av "byggstängsel" som var täckta med en plywoodskiva, i kurvorna var det madrasserat med isolering.
Det låter som ett skämt. Hoppas att det blir en riktig utredning. Tävlingsledningen lär ligga risigt till om det visar sig att sargen är farlig och att inga riktiga fångstzoner finns.
Problemet med vadderad/mjuk sarg är att speedwaycykeln kan "skjutas" iväg när spikar i däcken tar tag i materialet. Det är en annan sak i vanlig speedway.
Vad hade ni förväntat er? Luftstaket? Banan brukar vara omgärdad av en träsarg eller liknande, på sin höjd finns det ett lager med höbalar närmast banan. Naturligtvis är ju banan besiktigad och godkänd av Svemo.
För någon vecka sedan körde i Sandvikens bandyhall och då fick man se på tv innan hur självaste Per-Olof Serenius halkade omkring och ställde dit stora trekantiga kuddar utanför banan.
Vet inte om de sedan bands ihop med varandra på något vis, tycker annars att de inte borde vara så säkra om cykeln först banar väg genom kuddarna och sedan finns bara hårt kvar för föraren.
Jag håller med, det var min första gång på just isracing. Men jämfört med andra motorsporter så kändes säkerheten undermålig. Med tanke på att sargerna står PÅ själva körbanan och är väldigt hög hastigheten så bli kollisionen riktigt otäck när föraren slår i sargen.
Det var även första gången för mig och jag reagerade också direkt på att säkerheten inte alls var den man förväntat sig. För mig såg det ut som att den delen av sargen där föraren kraschade in i inte var vadderad med isolering. Det var i slutet av den sista kurvan där förarna startar, och jag förstår inte varför man inte vadderar hela kurvorna. Speciellt med tanke på den fart de får med sig ut ur kurvan. Efter kraschen la de ut lite snö längs sargen och vadderade den lite på ett ställe men inte mycket mer.