2011-04-01, 09:52
Medlem
Om tävlingsarrangörerna har slarvat med sjukvården är det ju en fet skandal, visst är det dyrt att hyra in ambulans och sjukvårdspersonal men det är ju pga en orsak det finns regler om detta. Allra särskilt som dubbarna gör ju allting lite mer komplicerat.

Jag hoppas innerligt att de inte gjorde någon märklig uträkning om hur lång tid det "borde" ta för kommunal räddningstjänst att komma på plats och sedan beslutade att inte hyra in denna tjänst.
Citera
2011-04-01, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Coffee
Nej ok, men du skrev ju faktiskt att banan var vadderad runt hela varvet förutom just där åkarna kommer in. Jag missförstod dig väl då.

ja det gjorde du
Citera
2011-04-01, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cray
Har hört att han hade två 5 månaders tvillingar som han lämnar efter sig, mycket tragiskt om det stämmer

stämmer bra de att han har tvillingar i åldern under 1 år .
Citera
2011-04-04, 09:11
Medlem
killen30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kneedrag
Inom rr så har man en ambulans som man hyr av komunen (eller egen som tillhör klubben). Ambulanspersonalen extraknäcker från vanliga räddningstjänsten. Så har det varit på de bandagar jag medverkat på.

Låter märkligt, komunen brukar inte ha tillgång till ambulans. Brukar vara så att man får hyra en komplett/ordinarie ambulans från landstinget eller från privata företag, som tex eventasjukvård.
Sen finns det ingen ambulanspersonal som jobbar i räddningstjänsten. Är anställda genom landstinget eller privata företag idag...
Citera
2011-04-04, 19:16
Medlem
Jag är en inbiten isracingfantast som sett fruktansvärt många tävlingar. Då både min Pappa har kört isracing både utomlands och på hemmaplan och tävlat mot Peter Koij. Likaså min farbror har kört och varit lagkamrat med Koijen.

Anledningen till att man inte har kuddar på rakorna är för det finns risk att dra i fotpinnen i dom och dra med dom ut på banan. Det är lika med speedwayen, risken är alldeles för stor för att fastna i det mjuka på rakorna. Därför har man bara luftsarg i kurvorna för att hindra smällarna.

Luftsarg i isracing är inte ens och tänka på, då utsticket på spikarna är 28mm. Vid en smäll då skulle de betyda att man var tvungen att ta in en helt ny sarg för hela kurvan då däckena skulle skära sönder sargen.

Om staket i ABB Arena hade haft nån chans att svikta hade nog inte olyckan fått sån tragisk utgång som den nu fick. Men i och med att det låg packad snö bakom stängslet och träskivorna så sviktade det inte en mm.

Har ni något ni personligen vill säga till mig, så kan ni ju alltid maila mig. Jag pratar gärna!

Jag skänker mina tankar till Peter's två söner och hans fru. Att förlora sin far är inget ett barn ska behöva göra. R.I.P Peter, du finns alltid i vårat minne!
Citera
2011-04-04, 22:01
Medlem
SoTireds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomabrahamsson
Jag är en inbiten isracingfantast som sett fruktansvärt många tävlingar. Då både min Pappa har kört isracing både utomlands och på hemmaplan och tävlat mot Peter Koij. Likaså min farbror har kört och varit lagkamrat med Koijen.

Anledningen till att man inte har kuddar på rakorna är för det finns risk att dra i fotpinnen i dom och dra med dom ut på banan. Det är lika med speedwayen, risken är alldeles för stor för att fastna i det mjuka på rakorna. Därför har man bara luftsarg i kurvorna för att hindra smällarna.

Luftsarg i isracing är inte ens och tänka på, då utsticket på spikarna är 28mm. Vid en smäll då skulle de betyda att man var tvungen att ta in en helt ny sarg för hela kurvan då däckena skulle skära sönder sargen.

Om staket i ABB Arena hade haft nån chans att svikta hade nog inte olyckan fått sån tragisk utgång som den nu fick. Men i och med att det låg packad snö bakom stängslet och träskivorna så sviktade det inte en mm.

Har ni något ni personligen vill säga till mig, så kan ni ju alltid maila mig. Jag pratar gärna!

Jag skänker mina tankar till Peter's två söner och hans fru. Att förlora sin far är inget ett barn ska behöva göra. R.I.P Peter, du finns alltid i vårat minne!

Jag har nämnt just detta med snön tidigare. Jag uppfattar att det inte är normalt att man vallar med snö bakom planken. Har du någon uppfattning om det är så eller inte?
Citera
2011-04-05, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killen30
Låter märkligt, komunen brukar inte ha tillgång till ambulans. Brukar vara så att man får hyra en komplett/ordinarie ambulans från landstinget eller från privata företag, som tex eventasjukvård.
Sen finns det ingen ambulanspersonal som jobbar i räddningstjänsten. Är anställda genom landstinget eller privata företag idag...

Tack för korrigeringen och att du förklara bättre än vad jag gjorde.

Kontentan är att man hyr ambulans och personal eller bara personal. Inom rr är det står det i regelverket att det måste finns på plats.

Har regelboken i handen för rr och tror inte att det skiljer för isracing.
6.1.1.1 säkerhet
Minst en läkare och en sjuksköterska med erfarenhet av akutsjukvård krävs. Om avståndet till sjukhus överstiger 20 km krävs två läkare och en sjuksköterska med erfarenhet av akutsjukvård. Sjukvårdspersonal skall placeras på bestämda platser utefter banan under såväl träning som tävling.

Minst 1 ambulans med bemanning skall finnas tillgänglig för omedelbar användning under såväl träning som tävling.
Citera
2011-04-05, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoTired
Jag har nämnt just detta med snön tidigare. Jag uppfattar att det inte är normalt att man vallar med snö bakom planken. Har du någon uppfattning om det är så eller inte?

Om man kollar övriga banor i Sverige som inte är i bandy hallar osv utan som är frusna speedway banor brukar det finnas snövallar framför staketet, dels för smällens skull kan jag tänka mig och sen för sargens skull. Packad snö bakom staket som i ABB Arena finns annars ingenstans. Men det jag kan tänka mig i ABB arena var att avståndet från bana till läktare / väggar var för litet så man kanske hade en ide med snön där ... Jag vet inte svårt och säga, men vanligtvis ligger det inte packad snö bakom!
Citera
2011-04-06, 21:12
Medlem
tomabrahamsson:

var du på arean både onsdag och lördag?.

Tyckte mig se av tv bilder dom bättrat på skyddet en hel den inför lördags racet.
stämmer de?.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in