2011-03-30, 22:15
Medlem
kamel1s avatar
Till att börja med är jag osäker på om detta är rätt avdelning, mod får gärna flytta.

Tänk er en gigantisk människa, så stor att han kan gå runt jorden på 5-10 sekunder. Skulle denna person bli yr av att gå runt och runt?
Citera
2011-03-30, 22:16
Medlem
Cerises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamel1
Till att börja med är jag osäker på om detta är rätt avdelning, mod får gärna flytta.

Tänk er en gigantisk människa, så stor att han kan gå runt jorden på 5-10 sekunder. Skulle denna person bli yr av att gå runt och runt?

Ja allting är väl relativt?
Citera
2011-03-30, 22:18
Medlem
Sanctis avatar
Kanske, inte helt säkert.
Är nog att gå som vanligt så det tror jag inte.
Citera
2011-03-30, 22:20
Medlem
allakans avatar
jag tror inte att han skulle bli det, är väl som att gå i en nerförsbacke fast hela tiden?

är ingen expert inom ämnet så rätta mig om jag har fel
Citera
2011-03-30, 22:29
Medlem
Tyyps avatar
Det skulle han inte, tänk dig själv att du snurrar runt dina egna fötter 360 grader på 10 sekunder, det är inte särskilt snabbt..
Citera
2011-03-30, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cerise
Ja allting är väl relativt?
Nej, allt är inte relativt. Påståendet att allt är relativt är en logisk självmotsägelse och därmed helt och hållet självupplösande. Att ange ett absolut tillstånd för att ange tingens oändliga variabler då påståendet i sig själv helt saknar variabler gör att samma påstående strider mot sin egen slutsats.
Citera
2011-03-30, 22:55
Medlem
Chemical-Xs avatar
Det blir ju ingen kullerbytte-effekt precis..
Jätten står ju upprätt hela tiden (i relation till jordens kärna) och går. Balanssinnet ska då inte påverkas nämnvärt (dvs yrselframkallning).
Citera
2011-03-30, 23:26
Medlem
Holmertzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chemical-X
Det blir ju ingen kullerbytte-effekt precis..
Jätten står ju upprätt hela tiden (i relation till jordens kärna) och går. Balanssinnet ska då inte påverkas nämnvärt (dvs yrselframkallning).

Instämmer. För jätten borde det vara som att gå på plan mark.

Dock så kan det ju vara så att hans huvud kan vara tillräckligt högt, och röra sig tillräckligt snabbt så att avståndet och vinkeln mot jordens centrum varierar kraftigt. Vet inte om han skulle bli yr då, borde vara som om en vanlig människa "headbangar" kanske!
Citera
2011-03-31, 08:30
Medlem
Happy-Jacks avatar
Även om jätten alltid "har fötterna neråt" rör det ju sig ändå om rotation, så man borde kunna bli yr på samma sätt som om man sitter på en kontorsstol och snurrar runt. Det skulle ju krävas bra mycket snabbare rotation än ett varv på 5-10 sek, men principen stämmer väl?

Edit: Det var ju sekunder, inte minuter...
Senast redigerad av Happy-Jack 2011-03-31 kl. 09:28.
Citera
2011-03-31, 09:25
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamel1

Han skulle inte bli yr, han skulle dö. Är han så stor att han kan gå runt jorden på den tiden så kan han inte andas. Det finns ingen atmosfär på den höjd som skulle motsvara hans längd.
Citera
2011-03-31, 09:31
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Han skulle inte bli yr, han skulle dö. Är han så stor att han kan gå runt jorden på den tiden så kan han inte andas. Det finns ingen atmosfär på den höjd som skulle motsvara hans längd.

D'oh! Han har ju så klart en syrgasmask!

Men angående yrheten... han kommer ju att utsättas för en enorm centrifugalkraft, dvs hans huvud kommer att slitas utåt av den kraftiga rotationen, kommer inte detta att framkalla någon form av yrsel i balanssystemet? Det blir ju lite som att sitta i en karusell (typ Tornado) som snurrar med konstant vinkelhastighet, blir man inte yr av det?
Citera
2011-03-31, 10:41
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jolindbe
D'oh! Han har ju så klart en syrgasmask!

Återigen med hänsyn till storleken - varifrån skulle han få så mycket syrgas och material till att bygga masken? Finns inte förhållandevis att uppbringa på vårt klot i alla fall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in