2011-03-30, 21:17
Medlem
Biochems avatar
Ber om ursäkt om detta har varit på tapeten innan, sökte men hittade inget.

Jag tycker att forumet Serier och serietidningar borde döpas om till något annat, mer passande. Grafiska romaner och serietidningar låter kanske för tungt. Serieböcker och serietidningar kanske funkar? Eller något annat?

Skälet till att jag eftersöker detta är att jag börjar tröttna på alla trådar om TV-serier som dyker upp i Serier och serietidningar och det känns som att det hade varit ganska lätt att fixa detta med ett namnbyte.
Citera
2011-03-30, 21:18
Medlem
Sanctis avatar
Serieböcker hade varit något!
Citera
2011-03-30, 21:22
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Jag håller definitivt med om att ett namnbyte borde ske. Dock förstår jag inte hur folk kan vara så pantade, att de postar trådar om TV-serier i Serier och serietidningar, när det finns ett underforum som heter just TV-serier och TV-program. Oerhört korkat!

Sedan blir det kanske lite väl inriktat, om det heter exempelvis Serieböcker och serietidningar. Serier måste ju inte figurera i böcker eller tidningar, de kan ju exempelvis finnas på nätet, och en serie kan ju dessutom komma i många olika varianter. Det kan även vara så att folk vill diskutera specifika serier, oavsett format. Just Serier och serietidningar tycker jag därför är bra i grund och botten, om det inte vore för att folk är så jävla blåsta.
Senast redigerad av JazzIsNotDead 2011-03-30 kl. 21:26.
Citera
2011-03-30, 21:43
Medlem
PoetiskeEddans avatar
"Illustrerade berättelser" kanske, håller med om att ett namnbyte vore bra.
Citera
2011-03-30, 21:59
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JazzIsNotDead
Jag håller definitivt med om att ett namnbyte borde ske. Dock förstår jag inte hur folk kan vara så pantade, att de postar trådar om TV-serier i Serier och serietidningar, när det finns ett underforum som heter just TV-serier och TV-program. Oerhört korkat!

Sedan blir det kanske lite väl inriktat, om det heter exempelvis Serieböcker och serietidningar. Serier måste ju inte figurera i böcker eller tidningar, de kan ju exempelvis finnas på nätet, och en serie kan ju dessutom komma i många olika varianter. Det kan även vara så att folk vill diskutera specifika serier, oavsett format. Just Serier och serietidningar tycker jag därför är bra i grund och botten, om det inte vore för att folk är så jävla blåsta.

Det där är ett problem med många forumdelar, forumnamnet är i grunden bra och beskrivande för precis just vad som ska avhandlas i just den delen.

Då blir det en avvägning om man ska göra namnet tillkrånglat så finns det en risk att folk inte hittar till just den delen istället.

Kanske en klistrad tråd i forumdelen kan hjälpa?
Citera
2011-03-30, 22:07
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Det där är ett problem med många forumdelar, forumnamnet är i grunden bra och beskrivande för precis just vad som ska avhandlas i just den delen.

Då blir det en avvägning om man ska göra namnet tillkrånglat så finns det en risk att folk inte hittar till just den delen istället.

Kanske en klistrad tråd i forumdelen kan hjälpa?
Jo, det är ju självfallet risken att antalet besökare minskar, om namnet blir allt för inriktat. Samtidigt är inte Serier och serietidningar Flashbacks mest välbesökta forum direkt.

En klistrad tråd för vad?
Citera
2011-03-30, 22:14
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JazzIsNotDead
Jo, det är ju självfallet risken att antalet besökare minskar, om namnet blir allt för inriktat. Samtidigt är inte Serier och serietidningar Flashbacks mest välbesökta forum direkt.

En klistrad tråd för vad?
Förvisso kanske inte så välbesökt, men ändå så kan det ju vara synd att göra namnet så tillkrånglat att man knappt vet vad som ska postas där.

En klistrad tråd i Serier och serietidningar där man klargör vad som ska postas i den delen och vad som ska postas i TV-serier. Med någon bra rubrik.
Citera
2011-03-30, 22:15
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Förvisso kanske inte så välbesökt, men ändå så kan det ju vara synd att göra namnet så tillkrånglat att man knappt vet vad som ska postas där.

En klistrad tråd i Serier och serietidningar där man klargör vad som ska postas i den delen och vad som ska postas i TV-serier. Med någon bra rubrik.
Jo, jag håller med dig!

Ah! Ja, det låter som en idé värd att prova. Om det sedan skulle visa sig att det inte fungerar, kanske ett namnbyte bör övervägas?
Citera
2011-03-31, 12:41
Medlem
Herr_Oins avatar
Synd att engelska begrepp inte är välkomna i forumtitlarna, jag hade gillat "Graphic novels". "Illustrerade berättelser" är lite för långt och krångligt (och kan i princip innebära allt från Astrid Lindgren till Tove Jansson via Watchmen och Barnens Bibel).

Som någon sade så vore en klistrad tråd där folk får föreslå nya forumtitlar inte helt fel, snarare väldigt rätt.
Citera
2011-03-31, 15:28
Medlem
Moltas666s avatar
Borde inte ett namnbyte till Tecknade serier och serietidningar kunna fungera? Risken att någon av misstag postar TV-serier borde minska när forumnamnet inleds med Tecknade.
Citera
2011-03-31, 17:13
Medlem
ralphlaurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Borde inte ett namnbyte till Tecknade serier och serietidningar kunna fungera? Risken att någon av misstag postar TV-serier borde minska när forumnamnet inleds med Tecknade.

Det låter klokt, vill bara slå ett slag för dem som skapar tv-serietrådar (tillika idioter?) eftersom en "serie" numera räknas som en tv-serie. Däremot skall rätt vara rätt och tar man några minuter och titta runt innan man postar en ny tråd borde man inse var den ska ligga.

"Tecknade serier och serietidningar" låter som en klok namnändring som borde sätta stop för misstagen.
Citera
2011-03-31, 18:41
Medlem
Wittgensteins avatar
Som moderator i aktuellt forum kan jag inte direkt påstå att jag ser det som ett jätteproblem med felpostade trådar. Det händer rätt frekvent i alla forum, trots att man kan tycka att de har ganska självförklarande namn. Visst kan man fläska på med übertydlighet och klistrade trådar, men det kommer ändå alltid att finnas användare som inte förstår, orkar eller bryr sig.

Ska man trots allt byta namn så tror jag det enklaste och effektivaste är att helt enkelt vända på det hela och döpa forumet till "Serietidningar och serier". Då hindrar man åtminstone de som bara orkar läsa ett ord.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in