Citat:
Ursprungligen postat av
Arne.Anka
10-14 veckor är en rekommendation från tillverkaren, rent praktiskt kan det behövas så tätt som 4:e vecka till så sällan som 18:e vecka för att nå riktlinjen.
Riktlinjen är testosteron i mitten av referens så 25-30 är högre än många läkare vill gå med på, vissa kallar det "doping"

Jag började känna av en dipp redan vid vecka 6. Efter att ha läst runt lite så kände jag var 8e vecka var det bästa för att ligga på så normala höga nivåer som möjligt. Att då få det lagligt var 14e vecka är helt befängt, nivåerna sista veckorna bör ju vara max 10nmol. Märkligt att 25-30 kan kallas "doping" när det ändå är inom referensintervallen. Till och med 35nmol är väl inom referensintervallen? Om dom ej ändrat detta. Upp till 35nmol dvs.
Det skulle betyda att alla 18åringar går omkring och är "dopade" med sina naturligt höga nivåer. Jag hade aldrig gått med på var 14e vecka med dom jojo nivåer som medföljer, lika bra att skita i det istället eller egenmedicinera och göra werlabs test en gång i början vid sticket, en gång låt oss säga efter 4 veckor och en låt oss säga efter 8 veckor innan nästa stick. Se var man ligger i början, mitten och precis innan nästa inject.
Hade istället vänt mig till privat klinik för just detta. Dom är måna om sina patienter för att dom är vinstdrivande och är man inte nöjd förlorar dom en patient. Generellt sett brukar dom se helt annat på det på privata kliniker, alla under 15nmol lär får nebido i princip. När jag gjorde mitt test på den tiden när werlabs m.m inte fanns så fick jag prata med läkaren efteråt han sa att 13nmol var helt normalt, vilka idioter till läkare det finns alltså...