2016-05-16, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamBumB
Din egenproduktion bör vara nollad sen flera år så tips på hur du sänker din egenproduktion är som du nog förstår helt meningslösa för dig.
Egenproduktionen nollas oftast inte av TRT-doser beroende på var i HPTA felet ligger. Den sänks ofta, ibland inte. Om dosen är låg och felet ligger i testiklarna så kommer produktionen t ex påverkas minimalt.
Citera
2016-05-16, 14:02
Avslutad
Uppföljnings-prover är ju standard när man har Nebido eller övrigt testo-substitut.
T.ex HB, EVF, Testo.

Men vilka fler saker kan man ta med i uppföljningsproverna som kan vara av nytta att veta av förutom ovan nämnda?

Mvh BB
Citera
2016-05-16, 16:47
Medlem
Psykotons avatar
Tog proverna idag, käkade två mackor med jordnötssmör och marmelad innan Det var S-testosteron, SHBG samt blodstatus och leverstatus.

Har s.k "Opioid Induced Androgen Deficiency", dvs. morfinet trycker ner signalen från hypofysen till kulorna.. men efter 5 år med exogent testo så är nog produktionen minimal. Skulle vara skönt med 11 veckor - jag uppdaterar så snart jag vet!
Citera
2016-05-16, 19:48
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykoton
Jo, den möjligheten finns alltid, men tror det blir svårt att hitta någon läkare som gör en helt annan bedömning, och den jag har är kunnig och riktigt trevlig.. Hoppas på 11 veckor efter dagens prov, det är bara en dosökning på 6% ungefär, kanske blir bättre efter några injektioner.
Om du inte provar får du inte veta...första läkaren jag skrev egenremiss till sa direkt att testosteronet ska medicineras till 20 och 34 kallades lite för högt.

Citat:
Ursprungligen postat av BadBreath
Uppföljnings-prover är ju standard när man har Nebido eller övrigt testo-substitut.
T.ex HB, EVF, Testo.

Men vilka fler saker kan man ta med i uppföljningsproverna som kan vara av nytta att veta av förutom ovan nämnda?
Leverprover och psa, shbg och albumin borde vara standard så man kan räkna ut fritt testosteron eventuellt bentäthetsprov också.
Citera
2016-05-17, 00:56
Medlem
Psykotons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Om du inte provar får du inte veta...första läkaren jag skrev egenremiss till sa direkt att testosteronet ska medicineras till 20 och 34 kallades lite för högt.

Leverprover och psa, shbg och albumin borde vara standard så man kan räkna ut fritt testosteron eventuellt bentäthetsprov också.

Det är sant, läkare kan göra ganska olika bedömningar. Ska undersöka möjligheten att skriva egenremiss- att få en medicinering som bara funkar halva vägen är ingen idé.

Just det, PSA togs också, kanske albumin med. Dessutom kollas prostatan "per rectum" varje år
Citera
2016-05-17, 06:05
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykoton
Dessutom kollas prostatan "per rectum" varje år
Aldrig nämnts för min del, har andrahandsuppgifter på att en del läkare anser att det inte ger nånting.
Citera
2016-05-17, 11:27
Medlem
Psykotons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Aldrig nämnts för min del, har andrahandsuppgifter på att en del läkare anser att det inte ger nånting.

Det är möjligt - men det är han som har fingret i min r** , inte tvärtom
Citera
2016-05-19, 10:55
Medlem
Är 22 år, och många av symtomen på testosteronbrist stämmer in på mig.

Minskad sexlust
Svårare att få erektion (Dock får jag morgonerektion och oregelbundna erektioner)
Minskad skäggväxt
Minskad muskelmassa och muskelstyrka
Minskad energi och motivation
Koncentrationssvårigheter
Depressiva känslor
Irritation samt aggressiv
Huvudvärk
Trötthet

Var förra veckan på vårdcentralen pga trötthet, huvudvärk och håravfall.
Många tester gjordes, bla:
S-fritt T4: 12 (Referensintervall: 9-22)
S-TSH, tyrotropin: 1,47 (Referensintervall: 0,20-4,00)

Vad "S-fritt T4" och "S-TSH" är för något har jag ingen aning om, dock vet jag att det har med hormoner att göra.

Allt tyder på att jag har testosteronbrist, förutom erektionen.

Så vad tror ni, kan det vara testosteronbrist?

Ska tilläggas att jag aldrig självmedicinerat eller kurat.
Senast redigerad av Zalata 2016-05-19 kl. 11:08.
Citera
2016-05-19, 12:01
Medlem
Klopeks avatar
Hur ofta är det vanligaste man får nebido? Enligt fass 10-14e vecka. Men jag läser varstanns att många får var 8e vecka sin dos på 1000mg. En annan undran, vilka doser AI kör ni som kör nebido?
Både arimidex eller aromasin. Skulle vara intressant att veta vad dosen aromasin ligger på när man kör trt.
Citera
2016-05-19, 18:19
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Hur ofta är det vanligaste man får nebido? Enligt fass 10-14e vecka. Men jag läser varstanns att många får var 8e vecka sin dos på 1000mg. En annan undran, vilka doser AI kör ni som kör nebido?
Både arimidex eller aromasin. Skulle vara intressant att veta vad dosen aromasin ligger på när man kör trt.

Jag får Nebido var 6e vecka, jag har haft turen att träffa en bra androlog.
Citera
2016-05-19, 18:20
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zalata
Är 22 år, och många av symtomen på testosteronbrist stämmer in på mig.

Minskad sexlust
Svårare att få erektion (Dock får jag morgonerektion och oregelbundna erektioner)
Minskad skäggväxt
Minskad muskelmassa och muskelstyrka
Minskad energi och motivation
Koncentrationssvårigheter
Depressiva känslor
Irritation samt aggressiv
Huvudvärk
Trötthet

Var förra veckan på vårdcentralen pga trötthet, huvudvärk och håravfall.
Många tester gjordes, bla:
S-fritt T4: 12 (Referensintervall: 9-22)
S-TSH, tyrotropin: 1,47 (Referensintervall: 0,20-4,00)

Vad "S-fritt T4" och "S-TSH" är för något har jag ingen aning om, dock vet jag att det har med hormoner att göra.

Allt tyder på att jag har testosteronbrist, förutom erektionen.

Så vad tror ni, kan det vara testosteronbrist?

Ska tilläggas att jag aldrig självmedicinerat eller kurat.
Tsh är bra men t4 fritt är inte så högt så tycker du borde få t3 fritt kollat också bara för att utesluta en brist, t4 är ett inaktivt hormon som omvandlas i kroppen till t3 som är aktivt hormon, vid bla hypofysfel kan tsh vara falskt lågt.

Det finns 1000 sjukdomar som passar in på din beskrivning och testosteronbrist är en av dom, testosteron kollas med ett enkelt blodprov och testet är inte särskilt dyrt så det tycker jag din vårdcentral borde fixa utan tjafs.

Citat:
Det är väldigt olika men sett från 4 till 18 veckor, har ingen statistik mer en känsla att dom flesta behöver 8-12 veckor för att nå bra nivåer.

Citera
2016-05-19, 18:30
Medlem
SamBumBs avatar
Citat:

Är det en bra läkare så siktar han på att sätta dig i mitten av referensintervallen och då beror det på hur du svarar på Nebidon hur ofta du får den, jag ligge rpå 8 veckor men jag vet andra som ligger på 10-12 veckor. Adex eller aromasin tror jag ytterst få får i sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in