Citat:
Ursprungligen postat av
Zalata
Är 22 år, och många av symtomen på testosteronbrist stämmer in på mig.
Minskad sexlust
Svårare att få erektion (Dock får jag morgonerektion och oregelbundna erektioner)
Minskad skäggväxt
Minskad muskelmassa och muskelstyrka
Minskad energi och motivation
Koncentrationssvårigheter
Depressiva känslor
Irritation samt aggressiv
Huvudvärk
Trötthet
Var förra veckan på vårdcentralen pga trötthet, huvudvärk och håravfall.
Många tester gjordes, bla:
S-fritt T4: 12 (Referensintervall: 9-22)
S-TSH, tyrotropin: 1,47 (Referensintervall: 0,20-4,00)
Vad "S-fritt T4" och "S-TSH" är för något har jag ingen aning om, dock vet jag att det har med hormoner att göra.
Allt tyder på att jag har testosteronbrist, förutom erektionen.
Så vad tror ni, kan det vara testosteronbrist?
Ska tilläggas att jag aldrig självmedicinerat eller kurat.
Tsh är bra men t4 fritt är inte så högt så tycker du borde få t3 fritt kollat också bara för att utesluta en brist, t4 är ett inaktivt hormon som omvandlas i kroppen till t3 som är aktivt hormon, vid bla hypofysfel kan tsh vara falskt lågt.
Det finns 1000 sjukdomar som passar in på din beskrivning och testosteronbrist är en av dom, testosteron kollas med ett enkelt blodprov och testet är inte särskilt dyrt så det tycker jag din vårdcentral borde fixa utan tjafs.
Citat:
Ursprungligen postat av
Klopek
Hur ofta är det vanligaste man får nebido? Enligt fass 10-14e vecka. Men jag läser varstanns att många får var 8e vecka sin dos på 1000mg. En annan undran, vilka doser AI kör ni som kör nebido?
Det är väldigt olika men sett från 4 till 18 veckor, har ingen statistik mer en känsla att dom flesta behöver 8-12 veckor för att nå bra nivåer.
Både arimidex eller aromasin. Skulle vara intressant att veta vad dosen aromasin ligger på när man kör trt.