2014-05-26, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nallen72
Nu har jag varit och lämnat prover 2 ggr med P-testo 7,3 resp 6,3. Läkaren jag har gått till är endokrinolog, han säger att allt tyder på att jag har testosteronbrist. Även LH och SHBG tyder på detta tydligt. Nu vill han trots detta att jag lämnar ett 3:e prov och skall på återbesök för att då möjligen börja med behandling. Grejen är den att han själv går på semester om 3 veckor. Hoppas innerligt att jag får en tid till honom innan dess, får annars vänta till sensommar/höst. Orkar inte detta :-(

Är det normalt att dom är så noga med testerna fast jag uppenbarligen har testosteronbrist? Skall ju tillägga att alla mina symtom också styrker detta.

Det är ju bra att dom är noggranna, men när man mår dåligt känns ju 2-3 månader extra lidande som en evighet
Det verkar vara standard annars med 2 st provtagningar innan behandling. Lycka till!
Citera
2014-05-26, 15:44
Medlem
Nallen72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMessenger
Det verkar vara standard annars med 2 st provtagningar innan behandling. Lycka till!

Tack!

Jag tänker lämna nästa prov asap, och hoppas på att han inte hinner gå på semester.
Citera
2014-05-26, 17:08
Medlem
SamBumBs avatar
Citat:
Nu har jag varit och lämnat prover 2 ggr med P-testo 7,3 resp 6,3. Läkaren jag har gått till är endokrinolog, han säger att allt tyder på att jag har testosteronbrist. Även LH och SHBG tyder på detta tydligt. Nu vill han trots detta att jag lämnar ett 3:e prov och skall på återbesök för att då möjligen börja med behandling. Grejen är den att han själv går på semester om 3 veckor. Hoppas innerligt att jag får en tid till honom innan dess, får annars vänta till sensommar/höst. Orkar inte detta :-(

Är det normalt att dom är så noga med testerna fast jag uppenbarligen har testosteronbrist? Skall ju tillägga att alla mina symtom också styrker detta.

Det är ju bra att dom är noggranna, men när man mår dåligt känns ju 2-3 månader extra lidande som en evighet

Ta kontakt med honom och be honom ge dig en snabb tid och berätta hur du mår och att du inte klarar av att gå som du gör över sommaren. Försök helst få honom över telefon att skriva ut Nebio åt dig så du kan ha med dig till honom när du ska dit på nästa prov så kan du få din första spruta direkt efter provet. Det är normalt att man testar sig direkt innan man tar sin Nebido spruta iaf tills man är på stabila nivåer och allt är som det ska så inget konstigt att han vill testa dig igen men däremot är det lite weird att han ska hålla på med extra prov utan att ordinera Nebido med.
Citera
2014-05-26, 20:47
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Tack!

Jag tänker lämna nästa prov asap, och hoppas på att han inte hinner gå på semester.

Säg till att du ska ha tid så snabbt som möjligt. Du ska absolut inte behöva gå hela sommaren och vänta.
Ring redan imorgon och få detta fixat.
Citera
2014-05-26, 20:59
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamBumB
Ta kontakt med honom och be honom ge dig en snabb tid och berätta hur du mår och att du inte klarar av att gå som du gör över sommaren. Försök helst få honom över telefon att skriva ut Nebio åt dig så du kan ha med dig till honom när du ska dit på nästa prov så kan du få din första spruta direkt efter provet. Det är normalt att man testar sig direkt innan man tar sin Nebido spruta iaf tills man är på stabila nivåer och allt är som det ska så inget konstigt att han vill testa dig igen men däremot är det lite weird att han ska hålla på med extra prov utan att ordinera Nebido med.

Ja två prover ska räcka gott men det är typiskt svenska läkare att krångla. Inkompetens kombinerat med feghet. Hade det varit i USA eller hos en privat vårdgivare med kunskap hade han fått det utskrivet efter en provtagning där det konstateras brist. Att lämna honom vind för våg över sommaren är rent ut sagt bedrövligt och tjänstefel. Ännu en gång ett tecken på inkompetens då man inte inser allvaret i hur dåligt patienter med uppenbar testosteronbrist mår. I det här fallet måste han stå upp för sin sak och slå näven i bordet eller må dåligt över sommaren. Beklagligt.

/ Leffe
Citera
2014-05-27, 14:26
Medlem
Nallen72s avatar
Tack allihop för era uppmuntrande svar, och tips. Jag skall kontakta dom imorgon direkt efter att jag tagit proverna. Det känns bra att höra från personer som själva har upplevt det.

Läkaren som jag går till är överläkare och professor i Andrologi samt i Endokrinologi. Tveksam till om han är typen som skriver ut ett recept via telefon. Men jag skall göra ett försök, kan ju knappast förlora något på det.

Återigen tack
Citera
2014-05-27, 14:33
Medlem
SamBumBs avatar
Citat:
Tack allihop för era uppmuntrande svar, och tips. Jag skall kontakta dom imorgon direkt efter att jag tagit proverna. Det känns bra att höra från personer som själva har upplevt det.

Läkaren som jag går till är överläkare och professor i Andrologi samt i Endokrinologi. Tveksam till om han är typen som skriver ut ett recept via telefon. Men jag skall göra ett försök, kan ju knappast förlora något på det.

Återigen tack

Th0rd R0sén på Sahlgrenska? Är det han så dra i handbromsen och sök dig till en privatklinik, pm'a så kan du få tips på alternativ.
Citera
2014-05-27, 14:46
Medlem
Nallen72s avatar
Citat:
Th0rd R0sén på Sahlgrenska? Är det han så dra i handbromsen och sök dig till en privatklinik, pm'a så kan du få tips på alternativ.

Nej det är inte han. Men tack för "head up" Skrämmande att denna diskussionen ens existerar. Är man sjuk så skall man ju få behandling. Inte avhängigt vilken läkare man är hos.

Fan för detta, sitter just nu och svetten bara börjar spruta kring mig, utan anledning. Blir så trött på detta.
Citera
2014-05-27, 17:40
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:

"S"thörd R0sen är "docent" och fullständigt dum i huvudet stackars dom som hamnar i hans klor

/ Leif
Citera
2014-05-29, 13:18
Avslutad
Frågar igen. Ett Östradiolvärde på över 300 kan väl inte vara fördelaktigt om man ska påbörja Pregnylbehandling?

Får bara jakande svar från läkaren jag har.

Mvh BB
Ps: Tycker mig inte känna av Nebidons positiva effekter längre, eller så har jag bara dåliga dagar överlag.
Senast redigerad av BadBreath 2014-05-29 kl. 13:25.
Citera
2014-05-29, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadBreath
Frågar igen. Ett Östradiolvärde på över 300 kan väl inte vara fördelaktigt om man ska påbörja Pregnylbehandling?

Får bara jakande svar från läkaren jag har.

Mvh BB
Ps: Tycker mig inte känna av Nebidons positiva effekter längre, eller så har jag bara dåliga dagar överlag.

Vad har du för referensvärde på östradiolprovet? Men 300 låter jävligt högt.

Vad ligger ditt totaltestosteron på nu och är du överviktig?
Citera
2014-05-29, 18:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -Ove-Sundberg-
Vad har du för referensvärde på östradiolprovet? Men 300 låter jävligt högt.

Vad ligger ditt totaltestosteron på nu och är du överviktig?

Ref. värdet skulle ligga på mellan 60-150 för män enligt "min" läkare. Det totala testosteronet ligger sedan 1 vecka tillbaka på 36.2 (senaste blodprovstagningen). Ej överviktig.

Mvh BB
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in