Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-30, 13:39
Medlem
whatthefucks avatar
När jag köpte min dator så installerades win 7 automatiskt då jag startade datorn, nu vill jag formatera om min SEGA dator, men hur gör jag utan cd? kod finns på ett märke på datorn, eller nyckel kanske man kallar det.
Har luskat runt bland trådarna här och finner ingen tråd för just mitt problem.

Jag är ganska dålig på datorer så jag skulle även behöva en beskrivning hur i helskotta jag gör... kastar snart in datorn i väggen för att den är så seg

När jag formaterade min förra dator så gjorde jag fel och raderade aldrig det tidigare som fanns i datorn utan bara dubblade programmet istället (någon som förstår hur jag menar?)

Så finns det någon snäll själ som har lust att lägga sin tid på mig? Någon datornkunnig person, skulle uppskattas enormt då jag känner mig rätt så hjärndöd på ämnet
Citera
2011-03-30, 14:07
Medlem
Du kör windows?
Laptop?
Du har troligtvis en partition utöver :C. Där har du ditt OS.
Starta om datorn och spamma f10 eller om det kan vara f11. Äsch prova dig fram.
Fabriksåterställning kallas detta.
Behövs inga koder eller skiva.

Om det inte händer något, kolla i bios att det är inställt på köra från hårddisk istället för cd/dvd.
Lycka till
Citera
2011-03-30, 14:09
Medlem
merlin2s avatar
det första du kan göra är ta backup på alla dina viktiga dokument och bilder, glöm filmer och musik, de kan alltid laddas ner på nytt.

det andra, ladda ner "hirens bootcd", den innehåller många bra verktyg för ditt problem.

det tredje, ladda ner en "windows 7" som är den version som din (prof, ultimate home osv)

starta med detta.
Citera
2011-03-30, 14:22
Medlem
whatthefucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2ndGeneration
Du kör windows?
Laptop?
Du har troligtvis en partition utöver :C. Där har du ditt OS.
Starta om datorn och spamma f10 eller om det kan vara f11. Äsch prova dig fram.
Fabriksåterställning kallas detta.
Behövs inga koder eller skiva.

Om det inte händer något, kolla i bios att det är inställt på köra från hårddisk istället för cd/dvd.
Lycka till

laptop med windows 7
Jag ska testa det du skrev tack så mycket, du har lugnat en själ... nu får vi se om jag lyckas
Citera
2011-03-30, 14:34
Medlem
whatthefucks avatar
Måste jag avinstallera mitt f-secure också? eller kan jag installera om det på nytt efteråt bara?
Citera
2011-03-30, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whatthefuck
Måste jag avinstallera mitt f-secure också? eller kan jag installera om det på nytt efteråt bara?

Vid en fabriksåterställning kommer datorn bli som i det skick den var i, första dagen du fick hem den från affären. Om du därefter inhandlat antivirus program eller andra betalda program kan du bara installera om dessa igen, efter att du återställt datorn.

Om du vill ha en "clean" installation av windows 7 kan man ladda ner dessa på pb.
Jag har valt att köra på detta alternativ då jag finner det oerhört störande att det finns med så mycket förinstallerade program när jag köper en dator. Till exempel word i 30 dagar. Norton i 60 dagar och dylikt. Därför tankade jag hem en såkallad windows 7 ISO som man då bränner på en skiva.

Jag ser inte något fel eller olagligt i det jag gör eftersom det för mig är en självklarhet att man ska få med en skiva när man köper datorn.

Det enda märkbara skillnaden på den jag hämtat från pb är att jag enbart har ett svenskt language pack istället för svenskt systemspråk.
Vilket för mig nu är engelska (När man loggar in, välkomstskärm etc).

Det finns något som heter windows 7 anytime upgrade på din dator på kontrollpanelen.
Där kan man slå in en uppgraderingsnyckel för att som det låter, få en bättre version av windows 7. Om du är sugen på windows 7 ultimate kan jag pm:a en liten present efter att du fått igång allting

mvh
Senast redigerad av 2ndGeneration 2011-03-30 kl. 16:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in