2011-03-30, 08:58
Medlem
Tjena gott folk!

Funderar på att prova på att donera blod. Nån som vet om man får någon ersättning på skövdes sjukhus. Typ nån macka eller pengar. E lite fundersam på hur det är att förlora 135g blod.
Citera
2011-03-30, 09:13
Medlem
Gå dit och se vad de säger

Vanligen bjuds det på lite fika och någon liten gåva. Exakt hur det ser ut vid varje blodcentral kan jag inte vet.

135 gram blod? 4,5 dl donerar man normalt sett. Första gången tar de dock bara ett litet blodprov för att kontrollera att du är lämplig som blodgivare.

normalt sett inget problem att donera blod. Du märker givetvis att din kondition försämras de närmsta dagarna efter, jag blir lite lättare andfådd av att gå i trappor till exempel. Det går dock över.
Citera
2011-03-30, 09:14
Medlem
Vet inte hur det är i Skövde men du får iallafall lite fika innan och efter. Sen får du en check på en 50kr tror jag.
Citera
2011-03-30, 09:24
Medlem
Eliza CTs avatar
Lite info om Skövde:

http://www.geblod.nu/blc.aspx?PageId=146

Mvh
Citera
2011-03-30, 09:25
Medlem
Fint gjort av dig. Beundransvärt.
Skulle aldrig klara av något sådant.
Om det finns någon intressant historia bakom ditt val kan du gärna dela med dig utav den här i tråden.
Citera
2011-03-30, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2ndGeneration
Fint gjort av dig. Beundransvärt.
Skulle aldrig klara av något sådant.
Om det finns någon intressant historia bakom ditt val kan du gärna dela med dig utav den här i tråden.
Jag är inte rädd för nålar (Nej jag har aldrig tagit droger). När jag var 10-12 (kommer inte ihåg) blev jag lite sjuk. Jag hade lunginflamation/Peumoni. Så dom tog ett blodprov för att bekräfta. Jag hade aldrig mått sämre i mitt liv. Jag minns att jag kollade på Terminator 2 och att jag var riktigt kall.

Oavsett hur många filtar jag hade på mig så blev jag inte varm. Mina föräldrar märkte (som tur var) att något var fel. Jag minns inte ett ord jag sa men dom täckte mig med flera filtar och täcken och en riktigt varm blöt handduk. Men jag var fortfarande kall. Efter det minns jag inte hur jag hamnade i receptionen på ett sjukhus. Jag minns att jag låg på en rad med stolar och att jag fick en röntgen scan vid nåt tillfälle. Sen tog dom blod och sefteråt fick jag en spruta med antibiotika på högre skinka. Jag grät. När jag låg på sjukhuset vaknade jag en natt och gick runt i sjukhuset. Jag såg en dörr öppen med en man liggande på sängen. Han såg riktigt sjuk ut med en blodpåse/IV jämte honom. Jag tänkte inte mycket på det. Jag sov över hos en vän igår. Hon har en katt som heter Tuva. Imorses klockan 7 eller nåt så plockade jag upp henne men hon blev lite sur på sättet jag gjorde det och bet mig. Det började blöda och jag fick en flashback på nåt jag hade glömt. Så jag fick för mig att hjälpa en stackars man.
Senast redigerad av Ot-kj 2011-03-30 kl. 10:22.
Citera
2011-03-30, 12:00
Medlem
Du har en fin skrivförmåga som jag tycker du ska utveckla.
Önskar dig lycka till med din uppenbarelse.
Borde finnas fler som du
Citera
2011-03-30, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mooki57
Vet inte hur det är i Skövde men du får iallafall lite fika innan och efter. Sen får du en check på en 50kr tror jag.
Ingenstans i Sverige får du direkt ekonomisk ersättning för att ha donerat blod. Du kan få en trisslott, T-shirt, whiskeyglas, bok, med mera men INTE pengar i hand.

eller? Läser nu på länken som Eliza CT gett. Blodgivarcheckar? Låter som en indirekt ekonomisk gåva.
Citera
2011-03-30, 12:25
Medlem
Snoppzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marimbu
Ingenstans i Sverige får du direkt ekonomisk ersättning för att ha donerat blod. Du kan få en trisslott, T-shirt, whiskeyglas, bok, med mera men INTE pengar i hand.

eller? Läser nu på länken som Eliza CT gett. Blodgivarcheckar? Låter som en indirekt ekonomisk gåva.
Inom Skaraborgs sjukhus kan du välja på de ovanstående saker som Marimbu beskriver. Du kan även skänka pengar till lokala, nationella eller globala organisationer. Blodgivarcheckar har jag själv aldrig stött på. Du får juice och järntabletter. Ingen macka. Men du gör en god sak.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in