2011-03-30, 01:18
Medlem
Londonesques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Mina föräldrar kom till Sverige under perioden av arbetsinvandring, invandring som Sverige behövde. Sverige har inte för fem öre försökt få oss att känna oss "hemma", jag är för fan född här och mina föräldrar kom hit i tidig ungdom och talar svenska lika bra som etniska svenskar gör och båda tog till sig den svenska kulturen och alla normer som ingår i den. Trots det har det alltid funnits ett utanförskap, man får bo här men aldrig kommer någon betrakta en som svensk oavsett.

Lyckligtvis pluggar jag i Brasilien nu och morsan och farsan drog vidare till USA och även fast vi hade det gott ställt i Sverige så var det inte tack vare svenskar, det var tack vare att båda mina föräldrar var högutbildade. Anledningen till att utlänningar i Sverige har så svårt att integrera sig i samhället är att svenskar är löjligt kyliga och torra som folk.

Sverige, landet där du är "välkommen" fast aldrig fullt ut..

Huvudet på spiken! Det är ett jävla hycklande från svenska samhällets sida. Svenska medelklassen är egentligen de största jävla smygrassarna någonsin. Invandrare ska man tycka synd om på ett överlägset sätt och på avstånd, inte umgås med och leva bland. Om jag hade fått en tia för varje gång jag sett någon av dessa hycklare som bor i ett helsvenskt område och i princip bara umgås med svenskar, gråta ut över att SD kommit in i riksdagen skulle jag vara på en jordenrunt-resa och chilla på en kritvit strand i tropikerna nu.

Så ja det är mycket förståerligt att icke-etniska svenskar känner sig utanför. Som jag ser det är lösningen på problemet 1) att etniska svenskar slutar hyckla och 2) att etablissemanget slutar smutskasta patriotism och istället uppmuntrar nationell stolthet för alla som är en del av svenska samhället, både hos etniska svenskar och invandrare. Det är dags att sluta med att patetiskt låtsas som att invandrare är lika svenska som etniska svenskar (alla vet att det är skitsnack och det hjälper ingen) men för den delen måste icke-etniska svenskar känna att så länge de är svenska medborgare är Sverige deras land också och att de utgör en lika viktig del i vår gemensamma strävan efter ett gott samhälle som etniska svenskar och bör därför känna samma stolthet och ansvarskänsla gentemot Sverige.

Det finns ingen "öppen svenskhet" som SD förespråkar. Antingen är man etniskt svensk (eller har svenskt påbrå) eller inte och det har ihuvudtaget inte någonting att göra med ifall man dansar smågrodorna eller är muslim. Men det behöver för den delen inte betyda att en person som är född och uppväxt i Sverige och har svenskt medborskap men inte är etnisk svensk inte ska ha samma rättigheter, skyldigheter och stolthet över Sverige som en etnisk svensk. Det kommer svenskar förstå när de blivit mer världsvana genom att sluta hyckla och gömma sig i helsvenska områden, när de slutat tycka synd om invandrare och istället börjat umgås med dem och när de klarar av att prata om problemen i sitt nu (vara sig ni gillar det eller ej) multietniska land utan att bry sig ifall någon provokatör försöker förstöra stämningen och debatten med beskyllningar om "rasism" eller "främlingsfientlighet."
2011-03-30, 01:26
Medlem
flowsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorOak
Tittade precis på TV4 som visar landskampen mellan Sverige och Moldavien. Inför matchen spelades som vanligt båda nationernas nationalsånger. Det jag reagerade på var att alla spelare i svenska landslaget inkl. förbundskapten Erik Hamrén sjunger med i sången, utom de med utländsk bakgrund d.v.s. Zlatan Ibrahimovic och Emir Bajrami.

Då till frågeställningen; Varför sjunger dessa två herrar inte med?
Har de aldrig fått lära sig texten? Eller känner de sig kanske inte som svenskar?

Sjunger ni som är invandrare eller har invandrar bakgrund med när "Du gamla, du fria" spelas?
Enligt FB är han ju inte svensk, så varför ska han då sjunga nationalsången?
2011-03-30, 02:13
Bannlyst
Angående Bajrami så är han inte ens född här, han är född i forna Jugoslavien (nuvarande Kosovo Albanien). Så varför ska han stå o sjunga eran sång? Han har t.o.m tatuerat in Albaniens på sin arm så det är klart han är stolt över sina albanska rötter. Tycker det är helt rätt av honom.

Jag som är själv invandrare så varför ska jag stå och sjunga svenska nationalsången och tro att jag är svensk? Det är bara löjligt..

EDIT: Här är tatueringen.

http://www.gazetaexpress.com/web/ima...mi-490x320.jpg
Senast redigerad av Madridista. 2011-03-30 kl. 02:39. Anledning: skrev fel.
2011-03-30, 02:48
Medlem
Alla som vägrar sjunga nationalsången ska uteslutas från landslaget. Hur duktig han är bryr jag mig inte ett dugg om.
2011-03-30, 03:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jon69
Alla som vägrar sjunga nationalsången ska uteslutas från landslaget. Hur duktig han är bryr jag mig inte ett dugg om.
Nej, fotboll handlar inte om patriotism. Det handlar om att ut dom bästa spelarna. Tränarens jobb i landslaget är att ta ut dom bästa spelarna som finns i Sverige oavsätt religon, hudfärg, kultur o.s.v...
2011-03-30, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madridista.
Nej, fotboll handlar inte om patriotism. Det handlar om att ut dom bästa spelarna. Tränarens jobb i landslaget är att ta ut dom bästa spelarna som finns i Sverige oavsätt religon, hudfärg, kultur o.s.v...

Landskamper gör det, jo. Jag skiter väl i tränaren? Det borde vara olagligt och leda till böter och avstängning tills han lärt sig sjunga den och bett om ursäkt offentligt.

Ett riktigt respektlöst svin är vad han är.
2011-03-30, 03:11
Medlem
flowsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jon69
Landskamper gör det, jo. Jag skiter väl i tränaren? Det borde vara olagligt och leda till böter och avstängning tills han lärt sig sjunga den och bett om ursäkt offentligt.

Ett riktigt respektlöst svin är vad han är.
Hur vet du att han inte kan den? Jag ser ofta folk som inte sjunger sin nationalsång i sådana sammanhang, inte bara svenskar. Förstår inte vad problemet är, de och han kanske inte känner för att sjunga den? Tror du varenda kotte på läktaren sjunger också eller?
2011-03-30, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skillnad
Alla kan känna utanförskap, det är helt logiskt och har så alltid varit för alla minoriteter.

Vad som däremot inte är normalt är att allt mer svenskar inte längre känner sig hemma i sitt eget land, men det skiter du såklart i, det är ju dig de e synd om, du har ju invandrarbakgrund, snyft snyft!

Det är inte det minsta synd om mig, inte heller är det synd om andra utlänningar och invandrare.. Jag förklarade bara läget, även fast jag inte bor i Sverige längre så kommer jag alltid tycka om Sverige i botten av mitt hjärta. Vad jag däremot inte gjorde när jag spelade i u-landslaget eller gör nu är att sjunga nationalsången, jag är inte svensk, jag tillhör varken det svenska folket eller dess kultur. Så enkelt är det, och detta kommer från en person som är uppväxt i den svenska "idyllen", villaområde och Svensson som granne med 3 barn, fru, hund och bil.

Invandrare har ett uppenbar skyldighet att komma in i samhället, vilket MÅNGA inte gör men vi som gjorde det fick inget tillbaka. Bara fördomsfulla blickar från våra svenska grannar och rent utanförskap. Förvisso kan man inte generalisera så pass så att man säger att alla svenskar är kyliga och fördomsfulla men svenskar många svenskar vägrar beblanda sig med folk som inte har samma kultur eller utseende.

Det är inte konstigt att invandrare fastnar i små "getton", jag själv hade utan tvekan valt att bo i "betongen" än svenssongatan vi bodde på.. Stolt svensk? Knappast! Tycker jag om Sverige? Självklart!
2011-03-30, 03:16
Medlem
stenboms avatar
Jag kan texten och har valt att inte sjunga den under matcher där det inletts med nationalsång (innebandy utomlands). Jag fokuserar på matchen och står och funderar, planerar och har tusen saker jag anser vara viktigare än nationalsången. Kalla mig icke svensk, dock är jag svensk till 100% och har både en svensk mor och hade en svensk far, och hela släkten svensk. Dock någonstans på vägen är jag Ryss och avlägsen släkt med saren...
2011-03-30, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flowster
Hur vet du att han inte kan den? Jag ser ofta folk som inte sjunger sin nationalsång i sådana sammanhang, inte bara svenskar. Förstår inte vad problemet är, de och han kanske inte känner för att sjunga den? Tror du varenda kotte på läktaren sjunger också eller?

http://www.aftonbladet.se/sportblade...ticle339299.ab

Svenskar som inte sjunger nationalsången på läktaren är en sak. Visst, de borde skämmas ordentligt, men det är inte offentliga personer. Etniska svenska spelare som inte sjunger är ännu värre och borde även de stängas av.
2011-03-30, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Varför ska jag sjunga nationalsången när jag inte känner mig svensk eller när jag inte betraktas som svensk av svenskar?

Varför ska du då spela i Sveriges landslag?
2011-03-30, 03:29
Medlem
Leaf.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golliwogg
Varför ska du då spela i Sveriges landslag?

"Jag förklarade bara läget, även fast jag inte bor i Sverige längre så kommer jag alltid tycka om Sverige i botten av mitt hjärta"
Senast redigerad av Leaf. 2011-03-30 kl. 03:31.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in