2011-03-30, 01:18
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Mina föräldrar kom till Sverige under perioden av arbetsinvandring, invandring som Sverige behövde. Sverige har inte för fem öre försökt få oss att känna oss "hemma", jag är för fan född här och mina föräldrar kom hit i tidig ungdom och talar svenska lika bra som etniska svenskar gör och båda tog till sig den svenska kulturen och alla normer som ingår i den. Trots det har det alltid funnits ett utanförskap, man får bo här men aldrig kommer någon betrakta en som svensk oavsett.
Lyckligtvis pluggar jag i Brasilien nu och morsan och farsan drog vidare till USA och även fast vi hade det gott ställt i Sverige så var det inte tack vare svenskar, det var tack vare att båda mina föräldrar var högutbildade. Anledningen till att utlänningar i Sverige har så svårt att integrera sig i samhället är att svenskar är löjligt kyliga och torra som folk.
Sverige, landet där du är "välkommen" fast aldrig fullt ut..
Lyckligtvis pluggar jag i Brasilien nu och morsan och farsan drog vidare till USA och även fast vi hade det gott ställt i Sverige så var det inte tack vare svenskar, det var tack vare att båda mina föräldrar var högutbildade. Anledningen till att utlänningar i Sverige har så svårt att integrera sig i samhället är att svenskar är löjligt kyliga och torra som folk.
Sverige, landet där du är "välkommen" fast aldrig fullt ut..
Huvudet på spiken! Det är ett jävla hycklande från svenska samhällets sida. Svenska medelklassen är egentligen de största jävla smygrassarna någonsin. Invandrare ska man tycka synd om på ett överlägset sätt och på avstånd, inte umgås med och leva bland. Om jag hade fått en tia för varje gång jag sett någon av dessa hycklare som bor i ett helsvenskt område och i princip bara umgås med svenskar, gråta ut över att SD kommit in i riksdagen skulle jag vara på en jordenrunt-resa och chilla på en kritvit strand i tropikerna nu.
Så ja det är mycket förståerligt att icke-etniska svenskar känner sig utanför. Som jag ser det är lösningen på problemet 1) att etniska svenskar slutar hyckla och 2) att etablissemanget slutar smutskasta patriotism och istället uppmuntrar nationell stolthet för alla som är en del av svenska samhället, både hos etniska svenskar och invandrare. Det är dags att sluta med att patetiskt låtsas som att invandrare är lika svenska som etniska svenskar (alla vet att det är skitsnack och det hjälper ingen) men för den delen måste icke-etniska svenskar känna att så länge de är svenska medborgare är Sverige deras land också och att de utgör en lika viktig del i vår gemensamma strävan efter ett gott samhälle som etniska svenskar och bör därför känna samma stolthet och ansvarskänsla gentemot Sverige.
Det finns ingen "öppen svenskhet" som SD förespråkar. Antingen är man etniskt svensk (eller har svenskt påbrå) eller inte och det har ihuvudtaget inte någonting att göra med ifall man dansar smågrodorna eller är muslim. Men det behöver för den delen inte betyda att en person som är född och uppväxt i Sverige och har svenskt medborskap men inte är etnisk svensk inte ska ha samma rättigheter, skyldigheter och stolthet över Sverige som en etnisk svensk. Det kommer svenskar förstå när de blivit mer världsvana genom att sluta hyckla och gömma sig i helsvenska områden, när de slutat tycka synd om invandrare och istället börjat umgås med dem och när de klarar av att prata om problemen i sitt nu (vara sig ni gillar det eller ej) multietniska land utan att bry sig ifall någon provokatör försöker förstöra stämningen och debatten med beskyllningar om "rasism" eller "främlingsfientlighet."