2011-03-29, 11:47
Medlem
Convexs avatar
Har funderat ett tag nu på att skaffa en skorpion och läst fakta runt om på olika forum. Nu på senare har jag blivit intresserad av en spindel istället men kan inte riktigt bestämma mig för vilken jag ska köpa.

Så jag undrar vilket djur skulle du ha valt och varför?
Citera
2011-03-29, 11:56
Medlem
NaturalBornChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Convex
Har funderat ett tag nu på att skaffa en skorpion och läst fakta runt om på olika forum. Nu på senare har jag blivit intresserad av en spindel istället men kan inte riktigt bestämma mig för vilken jag ska köpa.

Så jag undrar vilket djur skulle du ha valt och varför?

Spindel såklart! grymt mycket häftigare. Fast det skulle ju vara nice med både och, så varför inte bara skaffa båda?

Ska själv skaffa mig en stor jävla tarantella inom kort
Citera
2011-03-29, 11:57
Bannlyst
Scorpion, för de jävlarna bits inte, och kan inte sitta i taket o titta på dig om nätterna om den lyckas fly! (så vitt jag vet iaf) En spindel lär väl däremot röra lite mer på sig, iaf om man har en jägarspindel
Citera
2011-03-29, 12:04
Medlem
Convexs avatar
Jo det skulle vara häftigt att ha båda men tänkte skaffa en först och se om jag köper en senare igen :P

Spindeln måste väll vara roligast att titta på? Jag menar jag ska ju inte kela med dessa djur utan bara titta kan man säga.
Citera
2011-03-29, 12:17
Medlem
fr3aksh0ws avatar
Jag vet en del som har tarantellor som husdjur. Ganska coola djur men ändå lite vidriga.
De brukar lägga spindlarna på folk som kommer dit när dem inte ser

Jag skulle satsat på en spindel
Citera
2011-03-29, 12:28
Medlem
NaturalBornChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr3aksh0w
Jag vet en del som har tarantellor som husdjur. Ganska coola djur men ändå lite vidriga.
De brukar lägga spindlarna på folk som kommer dit när dem inte ser

Jag skulle satsat på en spindel

Vet du ungefär vad det kostar att köpa och underhålla en tarantella?

Citera
2011-03-29, 12:31
Medlem
fr3aksh0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NaturalBornChiller
Vet du ungefär vad det kostar att köpa och underhålla en tarantella?

De köpte spindlarna för ca 600 kr.
Du behöver inte mata spindlarna speciellt mycket, köp några syrsor varannan månad så klarar den sig sen behöver du bara fylla på vatten till den också. Billiga i drift så att säga.
Citera
2011-03-29, 12:48
Medlem
rednandslimys avatar
Brachypelma boehmei
Brachypelma smithi
Grammostola rosea

Sjysta spindlar för nybörjare.

Var dock beredd på att spindlarna kan gömma sig otrolig mycket. De behvöer ett mjukt substrat som de kan gräva i. Ingen träbark eller sand med andra ord.

Köper du unga djur eller ungar och det visar sig att nån är en hane så kommer den dö väldigt ung jämfört med en hona. Dock kan du ge bort hanen till nån som har en hona så kan den få para sig och göra nån nytta.
Citera
2011-03-29, 12:54
Medlem
Convexs avatar
Spindel låter roligare men hur ofta måste man städa buren och mata den? En skorpion matar man med en syrsa i veckan ungefär.
Citera
2011-03-29, 21:32
Medlem
rednandslimys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Convex
Spindel låter roligare men hur ofta måste man städa buren och mata den? En skorpion matar man med en syrsa i veckan ungefär.

Beror ju på ålder hur ofta dom äter. Ungar bör ju äta flera ggr i veckan. Vuxna djur nån gång i veckan. Allt beror på art, ålder, storlek osv.

Städa vid behov. Vissa arter spinner snabbt stora bon och att städa bort det skulle förstöra för den. Det blir inte "smutsigt" av spindel/skorpor.
Citera
2011-03-30, 08:08
Medlem
big_bobs avatar
Skaffa myggor istället. Det är gratis!
Citera
2011-04-08, 04:46
Medlem
Skorpioner nyps hårt med klorna och har en giftgadd som de grinigare arterna gärna sticks med. Giftstrykan skiljer sig mycket på art, de dödliga kanske man inte skall börja med dock. :P räkna med sveda som vid getingstick, liksom de flesta fågelspindlar känns. Dock sparkar en del spindelarter brännhår från bakkroppen. Så på dom punkterna får man välja mellan pest eller kolera. :P

Hm. Skorpioner klättrar inte på glas så det ser ju inte ut som en mås bor i terrariet :P Men man ser dem desto mindre (man avgör tex lättast könet på undersidan hos båda krypen.), vilket kan va tråkigt.

Sen så.. ja. det finns ju regnskogslevande, ökenledande osv i båda fallen med. Så vill man ha sand i terrariet så funkar det bara bra hos vissa ökenlevande skorpor, dock inga spindlar.
Och så priserna...

Hos spindlar så är honor värda betydligt mer då hanar dör relativt tidigt i jämförelse (hanar skaffar man endast vid parning annars). Så då är det bäst att köpa en könsbestämd hona, och som förstaspindel så vill man ju gärna ha lite size på den, de lever ju länge ändå.

Billigaste hona ligger på en 200 spänn (tex nybörjararten Grammostola rosea. Sen sträcker sig priset upp några hundralappar till de ovanligare arterna (vissa ligger på några tusen).

Hos skorpioner spelar inte könet någon roll prismässigt. Skorpor är sällan könade heller så. Och för en vanlig art, tex Pandinus imperator så får du pröjsa runt 150-250 styck (med den arten kan man ha individer kollektivt).

Sen så.. ja.. ta båda

Skicka pm om du undrar något.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här