• 1
  • 2
2011-03-29, 10:55
Medlem
jemts avatar
Jag är student och ska snart ha en salstentamen.

Då fick jag (massutskick!) detta mail från kursansvarige:

Citat:
Hej!

Vi har en student i kursen som är mycket allergisk (luftburen allergi) mot nötter och jordnötter. Om ni hade tänkt att ta med nötter eller jordnötter till salstentan på torsdag så ber vi ödmjukast att ni lämnar detta hemma med hänsyn till våra allergiska kursdeltagare.

Jag har aldrig hört talas att man kan vara så allvarligt allergisk mot nötter, att man får en reaktion bara av att vara i samma rum. Hur gör då denna person när hon går in en affär? Verkar vara väldigt opraktisk allergi med tanke på att denna person ska läsa till lärare, och det är då sannolik att under sina eventuella 40 år inom yrket, kommer hamna i ett klassrum där en eller flera äter nötter.

Till min fråga:
Hur pass vanligt är detta?
Tror ni att detta är mera inbillning och tycka-synd-om-mig, än ett facktiskt besvär?
Citera
2011-03-29, 11:33
Medlem
Snoppzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jemt
Jag är student och ska snart ha en salstentamen.

Då fick jag (massutskick!) detta mail från kursansvarige:

Jag har aldrig hört talas att man kan vara så allvarligt allergisk mot nötter, att man får en reaktion bara av att vara i samma rum. Hur gör då denna person när hon går in en affär? Verkar vara väldigt opraktisk allergi med tanke på att denna person ska läsa till lärare, och det är då sannolik att under sina eventuella 40 år inom yrket, kommer hamna i ett klassrum där en eller flera äter nötter.

Till min fråga:
Hur pass vanligt är detta?
Tror ni att detta är mera inbillning och tycka-synd-om-mig, än ett facktiskt besvär?
Hur vanligt det är vet jag inte, men har du aldrig varit med på en flygning där personalen innan lyftning bett resenärerna att inte äta nötter och att de inte kommer att sälja några? Det har hänt mig några gånger.

Alltså, "tyck synd om mig".. nja. Här finns några av de symptom som kan uppstå om någon som är luftburet allergisk mot nötter kommer i kontakt med ämnet:
Citat:
* Klåda och svullnad i mun och på läppar.
* Täppt näsa eller snuva.
* Astma.
* Kräkningar, diarré eller kramp i magen.
* Kliande utslag, eksem eller vätskefyllda blåsor.
* Huvudvärk, trötthet och retlighet.
* Anafylaxi är den allvarligaste reaktionen och ett farligt tillstånd. Blodtrycket faller och man blir starkt allmänpåverkad. Att en person får en anafylaxi är sällsynt, men om det händer behöver man vård direkt. Ring 112.
Citera
2011-03-29, 11:44
Medlem
jemts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppzor
Hur vanligt det är vet jag inte, men har du aldrig varit med på en flygning där personalen innan lyftning bett resenärerna att inte äta nötter och att de inte kommer att sälja några? Det har hänt mig några gånger.

Alltså, "tyck synd om mig".. nja. Här finns några av de symptom som kan uppstå om någon som är luftburet allergisk mot nötter kommer i kontakt med ämnet:

Låter jobbigt. Hoppas att denna personen bara har en bråkdel av det du listade.
Vart bara förvånad, då jag inte trodde att nötallergi kunde vara luftburen. Pollen, starka blommdofter eller till och med förkylnings-virus, är ju luftburen.

Men man lär sig nått nytt varje dag.
Citera
2011-03-29, 12:29
Medlem
Jordnötsallergi ska man inte leka med...
Citera
2011-03-29, 21:57
Medlem
Vitsippan_79s avatar
Svårare former kan vara luftburen. Dessutom är det så om ni har nötter och annat, så kan nötallergikerna inte äta något annat heller då nötrester från händerna sprids mellan skålarna.

Varför tror alla att allergiker hittar på för att få uppmärksamhet? När det snarare är tvärtom, man vill göra så liten sak som möjligt av sin allergi och vill verkligen INTE ställa till besvär eller få den sortens uppmärksamhet. Det finns undantag såklart, men då handlar det om speciella människor.

Det kan väl inte var något problem att servera annat gott än nötter?

Lite lästips: http://allergi.nu/om-allergi/allergi...rdnotsallergi/
http://allergi.nu/om-allergi/allergi...gi/notallergi/

Edit: såg nu attt det inte var en fest det handlade om, men låter det stå kvar ändå
Senast redigerad av Vitsippan_79 2011-03-29 kl. 22:11.
Citera
2011-03-31, 23:02
Medlem
jemts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitsippan_79
Svårare former kan vara luftburen. Dessutom är det så om ni har nötter och annat, så kan nötallergikerna inte äta något annat heller då nötrester från händerna sprids mellan skålarna.

Varför tror alla att allergiker hittar på för att få uppmärksamhet? När det snarare är tvärtom, man vill göra så liten sak som möjligt av sin allergi och vill verkligen INTE ställa till besvär eller få den sortens uppmärksamhet. Det finns undantag såklart, men då handlar det om speciella människor.

Det kan väl inte var något problem att servera annat gott än nötter?

Lite lästips: http://allergi.nu/om-allergi/allergi...rdnotsallergi/
http://allergi.nu/om-allergi/allergi...gi/notallergi/

Edit: såg nu attt det inte var en fest det handlade om, men låter det stå kvar ändå

Problemet är att det inte alltid är de som skriker högst som har de tyngsta besvären. Jag funderade mest på hur denna person klarar sig genom vardagen. Detta var en sal med ca 180-200(?) personer med flera meter högt i tak och mycket bra ventilation. Om nu inte denna sal är luftig nog, hur är det då i exempelvis en normal lägenhet?

Men det är sant det där som du sa om skålarna. Något som flera borde tänka på.

Var för flera år sedan som en tjej dog efter att ha kysst sin pojkvän... som några timmar innan ätit just nötter. Om man nu kan använda aftonbladet som en tillförlitlig källa.
Citera
2011-04-01, 10:24
Medlem
Ronilles avatar
Jo, det kan faktiskt vara så brutalt illa. För några år sedan hade jag en student som var hyperallergisk, så pass att det runt om i hela skolan satt lappar om detta samt ett telefonnummer till närmsta anhörig och instruktioner att ringa 112 direkt.

Den personen levde ett väldigt instängt liv. Kunde inte gå in i affärer, vissa restauranger och att gå på krogen var det knappast tal om.
Citera
2011-04-03, 09:51
Medlem
jemts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronille
Jo, det kan faktiskt vara så brutalt illa. För några år sedan hade jag en student som var hyperallergisk, så pass att det runt om i hela skolan satt lappar om detta samt ett telefonnummer till närmsta anhörig och instruktioner att ringa 112 direkt.

Den personen levde ett väldigt instängt liv. Kunde inte gå in i affärer, vissa restauranger och att gå på krogen var det knappast tal om.

tråkigt... Hur är det med preventiv medicinering (eller vad det nu heter) ?
Citera
2011-04-03, 12:22
Medlem
Citat:

nej, det gäller att vårda vid problem. En allergi av detta slag går inte att hålla i schack via preventiva läkemedel.
En spruta i låret (? eller) är det som gäller.
Citera
2011-04-03, 12:35
Medlem
Tänk dig hur det är för pollenallergiker.

Dom har också "luftburen" allergi.
Nötter är proteinrika och eftersom det är proteinet är allergenet (det man är allergisk mot) blir det värre, till den grad att man inte kan vistas i samma rum som nötter tex.

Som en jordnötssmörs fantast brukar jag alltid fråga min omgivning om någon är allergisk mot "jordnötter" (dock är jordnöten mer baljväxt än nöt). En kompis jag har bär alltid med sig en spruta om han skulle komma i kontakt med nötter.

Så det stämmer säkert
Citera
2011-04-03, 13:27
Medlem
Vitsippan_79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kabelbounse
Tänk dig hur det är för pollenallergiker.

Dom har också "luftburen" allergi.
Nötter är proteinrika och eftersom det är proteinet är allergenet (det man är allergisk mot) blir det värre, till den grad att man inte kan vistas i samma rum som nötter tex.

Som en jordnötssmörs fantast brukar jag alltid fråga min omgivning om någon är allergisk mot "jordnötter" (dock är jordnöten mer baljväxt än nöt). En kompis jag har bär alltid med sig en spruta om han skulle komma i kontakt med nötter.

Så det stämmer säkert
Det går inte att jämföra nötallergi/jordnötsallergi och pollenallergi!

Pollen ger ej anafylaxi utan en annan typ av allergisk reaktion. Pollen ger snuva, klåda, rinnande ögon, trötthet och astma. Visserligen kan astma var dödligt men ofast går det att behandla med extra medicinering och försöka undvika pollen så långt det går (det går inte undvika helt), så det är ovanligt med livshotande reaktioner pga pollen.

Det stämmer att jordnöt inte är någon nöt. Jordnötsallergi och nötallergi är två olika allergi. Man kan lida av båda eller bara den ena. Men båda kan ge lika farliga reaktioner. Läs mina länkar i mitt inlägg ovan.

Jag har själv både nöt- och jornötsallergi, som de flesta dock ej luftburen.
Citera
2011-04-03, 13:30
Medlem
Vitsippan_79s avatar
Citat:
Har man så svår allergi har det knappast någon som helst effekt att förebygga med antihistamintabletter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in