2011-03-29, 03:57
Medlem
PjerTights avatar
Tjena!

Har precis lanserat mitt första iPhone spel på App Store. Har fyllt i en massa blanketter på Itunes Connect nu och även angivit mitt kontonr samt clearingNr, etc. Men nu undrar jag, hur kommer beskattningen att gå till?

Jag har registrerat mig som ensam utvecklare, alltså inget företag. Men när jag gör ett uttag från iTunes Connect nu, kommer pengarna bara simpelt att överföras via visa kortet till mitt bank konto eller måste dom beskattas, m.m.? Någon med erfarenhet som kan komma med lite upplysning?

Tack på förhand,
Citera
2011-03-29, 04:07
Medlem
Denoms avatar
Ja du måste skatta för det.
Citera
2011-03-29, 08:53
Medlem
simon556s avatar
Beror det inte på hur mycket TS säljer för.
Citera
2011-03-29, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simon556
Beror det inte på hur mycket TS säljer för.
Jo det stämmer. Det är skattefritt upp till 18000kr per år.
Citera
2011-03-29, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cuppaa
Jo det stämmer. Det är skattefritt upp till 18000kr per år.

En liten varning kan vara på sin plats. Det är inte så att varje inkomstkälla kan uppgå till 18.000 kronor och vara skattefri. Det är summan av alla inkomster som inte får överstiga 18.000 kronor.

Din försäljning av "appar" skall oavsett om det är ett företag, en anställning eller en hobby deklareras och beskattas i vederbörlig ordning.

Det samma hade gällt oavsett om du odlat hallon och sålt dem under ett parasoll vi vägkanten eller om du tar betalt för att byta däck på andras bilar.

Vänligen

Hector G
Citera
2011-03-29, 09:39
Medlem
Justitiemords avatar
Skatteverket - Att sälja något via Internet
Senast redigerad av Justitiemord 2011-03-29 kl. 09:41.
Citera
2011-03-29, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gyllenskalp
En liten varning kan vara på sin plats. Det är inte så att varje inkomstkälla kan uppgå till 18.000 kronor och vara skattefri. Det är summan av alla inkomster som inte får överstiga 18.000 kronor.

Din försäljning av "appar" skall oavsett om det är ett företag, en anställning eller en hobby deklareras och beskattas i vederbörlig ordning.

Det samma hade gällt oavsett om du odlat hallon och sålt dem under ett parasoll vi vägkanten eller om du tar betalt för att byta däck på andras bilar.

Vänligen

Hector G
Ursäktar otydligheten, menar självklart att det är skattefritt på 18000 per år av din totala årsinkomst.
Citera
2011-03-29, 18:21
Medlem
PjerTights avatar
Tacksam för alla svar! Vet någon hur processen går till? Kommer Apple sköta beskattningen eller måste jag själv ansöka om något hos skatteverket? Tidigare antog jag att pengarna överfördes till mitt konto, likt ett uttag från någon pokersite till exempel, och att Apple skar av en andel utav pengarna och betalade det som skatt?
Senast redigerad av PjerTight 2011-03-29 kl. 18:26.
Citera
2011-03-29, 18:36
Medlem
Eftersom att du tror att du ska komma upp i så stora summor att staten ens kommer bry sig undrar jag vad det är för superapp du skapat. Tror nog att du tjänar en tusenlapp som max. Och hur många känner du säkert inte som tagit ut en tusenlapp på poker utan att höra med skatteverket?
Citera
2011-03-29, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PjerTight
Tacksam för alla svar! Vet någon hur processen går till? Kommer Apple sköta beskattningen eller måste jag själv ansöka om något hos skatteverket? Tidigare antog jag att pengarna överfördes till mitt konto, likt ett uttag från någon pokersite till exempel, och att Apple skar av en andel utav pengarna och betalade det som skatt?

Läs detta från Skatteverket: http://www.skatteverket.se/privat/blanketterbroschyrer/broschyrer/info/344.4.39f16f103821c58f680007485.html

Apple kommer inte att betala någon skatt åt dig. Du får hela din andel utbetald till dig. På ditt ansvar kommer då skyldighet att bokföra och redovisa detta.

Bokföring i en liten och enkel verksamhet behöver inte vara svårt. Det allra enklaste är att du köper en kassabok och helt enkelt skriver upp intäkter och utgifter i en lång lista. Eventuellt överskott i slutet av året skall du ta upp som inkomst av hobby i din deklaration. Detta belopp läggs på toppen av din inkomst och beskattas därefter.

Hector
Citera
2011-03-30, 01:53
Medlem
PjerTights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gyllenskalp
Läs detta från Skatteverket: http://www.skatteverket.se/privat/blanketterbroschyrer/broschyrer/info/344.4.39f16f103821c58f680007485.html

Apple kommer inte att betala någon skatt åt dig. Du får hela din andel utbetald till dig. På ditt ansvar kommer då skyldighet att bokföra och redovisa detta.

Bokföring i en liten och enkel verksamhet behöver inte vara svårt. Det allra enklaste är att du köper en kassabok och helt enkelt skriver upp intäkter och utgifter i en lång lista. Eventuellt överskott i slutet av året skall du ta upp som inkomst av hobby i din deklaration. Detta belopp läggs på toppen av din inkomst och beskattas därefter.

Hector

Härligt, tack

@Logz, en jävla app!
Senast redigerad av PjerTight 2011-03-30 kl. 01:56.
Citera
2011-03-30, 04:21
Medlem
Skäggbiffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logz
Eftersom att du tror att du ska komma upp i så stora summor att staten ens kommer bry sig undrar jag vad det är för superapp du skapat. Tror nog att du tjänar en tusenlapp som max. Och hur många känner du säkert inte som tagit ut en tusenlapp på poker utan att höra med skatteverket?

Så stora summor? Kallar du 18,000 för en stor summa? Surfar du från kommunens bibliotek måtro? Behöver knappast vara en superapp för att komma upp i ynka 18K - oavsett om appen floppar eller ej så kan man lätt sälja ~3500 appar á 7kr för att komma upp i en inkomst som skall beskattas.

På verksamt.se finns smidiga kalkyler för att räkna ut skatt och vinst baserat på en viss omsättning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in