2011-03-28, 21:56
Medlem
Hej,

De flesta stora och framgångsrika företag har en företagskultur som genomsyrar hela organisationen oavsett vilket land det gäller. Vad för slags företagskultur har Ernst&Young? Vad värdesätter de? Vilka "nyckelord" ska man applicera på sig själv(lojal, noggrann etc)?

Min nyfikenhet grundar sig i att jag ska på intervju där och vill göra ett gott intryck.

Tack på förhand
Rossoneri10
Citera
2011-03-28, 23:13
Medlem
Ärligt? Funkar det sådär i revisionsbranschen? Att företagen har typ tre värdeord (som antagligen börjar på samma bokstav alla tre) och sedan om man lär sig de orden och trycker in dem så ofta som möjligt i sina intervjusvar så tycker rekryterarna att man "svarar upp mot profilen"? Fy fan vad tråkigt och plastigt.
Citera
2011-03-28, 23:26
Medlem
buggenbus avatar
Ehh... Du kommer få gå på många intervjuer utan att få jobb med den där ambitionen.
Var trevlig och framåt, och var dig själv. Har du blivit kallad på intervju så har du ju gjort något rätt när du skrev ansökan. Fortsätt på den känslan du förmedlade där.

Utgångspunkten är väl att alla sökande kommer kunna ekonomibiten. Frågan är hur många EY törs släppa iväg till ett kundföretag?
Citera
2011-03-29, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rossoneri10
Hej,

De flesta stora och framgångsrika företag har en företagskultur som genomsyrar hela organisationen oavsett vilket land det gäller. Vad för slags företagskultur har Ernst&Young? Vad värdesätter de? Vilka "nyckelord" ska man applicera på sig själv(lojal, noggrann etc)?

Min nyfikenhet grundar sig i att jag ska på intervju där och vill göra ett gott intryck.

Tack på förhand
Rossoneri10

Är du inte kapabel att leta upp det på deras hemsida så skall du nog inte förvänta dig ett jobb...
Citera
2011-03-30, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buggenbu
Ehh... Du kommer få gå på många intervjuer utan att få jobb med den där ambitionen.
Var trevlig och framåt, och var dig själv. Har du blivit kallad på intervju så har du ju gjort något rätt när du skrev ansökan. Fortsätt på den känslan du förmedlade där.

Utgångspunkten är väl att alla sökande kommer kunna ekonomibiten. Frågan är hur många EY törs släppa iväg till ett kundföretag?

Självklart har du rätt i att det viktigaste är att man är sig själv men samtidigt känner jag att jag vill vara lite ful och framställa mig själv som given i E&Y utifrån företagets värderingar. Många företag anställer människor efter företagskulturen.
Citera
2011-03-30, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cbe
Är du inte kapabel att leta upp det på deras hemsida så skall du nog inte förvänta dig ett jobb...

Jag har sett vad deras vision och deras värderingar är men jag tänkte mer att någon som är eller har varit anställd där skulle svara i tråden och ge lite mer råd.
Citera
2011-03-30, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kingmaker
Ärligt? Funkar det sådär i revisionsbranschen? Att företagen har typ tre värdeord (som antagligen börjar på samma bokstav alla tre) och sedan om man lär sig de orden och trycker in dem så ofta som möjligt i sina intervjusvar så tycker rekryterarna att man "svarar upp mot profilen"? Fy fan vad tråkigt och plastigt.

Riktigt så är det inte att om jag säger "Jag är lojal" tio gånger så får jag jobbet. Men självklart så är intervjuarna medvetna om vad företaget vill ha för egenskaper hos de anställda och man minskar inte precis sina chanser genom att lyfta fram egenskaper hos en själv som motsvarar företagets värderingar.

Detta är inte heller något som endast gäller inom revisionsbranschen utan företagskulturer och liknande existerar överallt. Man framhäver olika egenskaper beroende på företaget; vissa vill ha tävlingsmänniskor som kan "tävla" med sina kollegor medan andra vill ha "lagspelare".
Citera
2011-03-30, 22:35
Bannlyst
Citat:
Jag har sett vad deras vision och deras värderingar är men jag tänkte mer att någon som är eller har varit anställd där skulle svara i tråden och ge lite mer råd.

Sektkultur rakt igenom. Du får inte vara individ, utan måste vara en av gänget. Annars är du borta snart. Det gäller även de andra stora revisionföretagen. Deloitte är värst. Riktigt pissiga arbetsplatser. Ville dit förr också, men aldrig att jag gör det om jag skulle blvit tillfrågad. Man måste må bra där man jobbar.

Så tipset är, framhäv att du har lätt att vara en i gänget, men att du likväl är en självgående person också. fy fan att jobba där! stackars dig TS.
Citera
2011-03-30, 22:36
Avslutad
Citat:
Självklart har du rätt i att det viktigaste är att man är sig själv men samtidigt känner jag att jag vill vara lite ful och framställa mig själv som given i E&Y utifrån företagets värderingar. Många företag anställer människor efter företagskulturen.
Du har faktiskt en poäng där, samtidigt som det givetvis finns risk för att du känner att du topppar floskel-toppen efter ett tag.. jag menar om du ska börja rapa klyschattribut rätt upp & ned, så instämmer jag med föregående talare- du lär få gå på en hel del intervjuer..

Poängen då? Jo, den var omvänd och rätt OT, men vad fan.. Att arbeta i ett företag vars kultur du harmoniserar med blir viktigare och viktigare ju högre du stiger i hierarkin. Känner du att du hamnar på drivkurs, finns det tre val:

- Lämna
- Gilla läget
- Skapa din egen företagskultur

Förvånansvärt många arbetsplatser genomsyras av.. tomhet. Tomhet, floskler, livegenskap och kapitalistiskt vidrig människosyn. Mitt råd är att se igenom illusionerna, hitta role-models och bygg kulturen som fanbärare.
Citera
2011-03-30, 22:37
Medlem
buggenbus avatar
"Värdeorden" är knappast något som har någon större förankring/genomslag i verkligheten. Det är sånt som tas fram när det blir en ny VD, och som vill betala ut pengar till konsulter för att få fina powerpoints att visa upp som bevis för att han har någon vision.

Företagskultur kan det dock finnas som är relevant, men då handlar det mera om basic grejer, som t.ex. ifall företaget är mer casual eller strikt när det gäller klädsel. Om det finns några namn på intervjuarna så är det ju också intressant att se vilken info som kan finnas om dem på nätet. Osv.

Värdeord av typen "pålitlig, engagerad, effektiv" är ju bara snömos. Och du riskerar bara att bli utskrattad om du tar reda på vilka såna som gäller för det aktuella företaget och sedan försöker smyga in dem i en beskrivning av dig själv.

Hel, ren - rätt klädd - och kvalificerad och socialt kompetent. Då ligger du bra till.
Citera
2011-03-30, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cartagena
Sektkultur rakt igenom. Du får inte vara individ, utan måste vara en av gänget. Annars är du borta snart. Det gäller även de andra stora revisionföretagen. Deloitte är värst. Riktigt pissiga arbetsplatser. Ville dit förr också, men aldrig att jag gör det om jag skulle blvit tillfrågad. Man måste må bra där man jobbar.

Så tipset är, framhäv att du har lätt att vara en i gänget, men att du likväl är en självgående person också. fy fan att jobba där! stackars dig TS.

Ja så är det och det är något som genomsyrar en hel del företage, speciellt stora företag.

Vad söker de specifikt för egenskaper om man får fråga? =)
Citera
2011-03-30, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arioch
Du har faktiskt en poäng där, samtidigt som det givetvis finns risk för att du känner att du topppar floskel-toppen efter ett tag.. jag menar om du ska börja rapa klyschattribut rätt upp & ned, så instämmer jag med föregående talare- du lär få gå på en hel del intervjuer..

Poängen då? Jo, den var omvänd och rätt OT, men vad fan.. Att arbeta i ett företag vars kultur du harmoniserar med blir viktigare och viktigare ju högre du stiger i hierarkin. Känner du att du hamnar på drivkurs, finns det tre val:

- Lämna
- Gilla läget
- Skapa din egen företagskultur

Förvånansvärt många arbetsplatser genomsyras av.. tomhet. Tomhet, floskler, livegenskap och kapitalistiskt vidrig människosyn. Mitt råd är att se igenom illusionerna, hitta role-models och bygg kulturen som fanbärare.

Patetiskt, jag vet. Men tyvärr är verkligheten så här.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in