Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-28, 15:17
Medlem
Hejsan, jag har en compac dator som jag nu har tänkt att omformatera då jag tycker att det är dags för det.
Har dock aldrig gjort och skulle uppskatta hjälp som ett spädbarn skulle kunna förstå då mina datorkunskaper är minimala. Har windows vista home premium men fick inte med någon skiva när jag köpte min dator (laptop) utan denna skall tydligen omformateras utan cd skivor. Det ska tydligen vara lättare. Fick med en bilaga där det står hur man ska göra men förstår inte riktigt, där står följande:
Återställa systemet utan skivor.
Datorn innehåller en ny funktion för systemåterställning som inte kräver några CD- eller DVD-skivor.
Om du behöver reparera systemet kan du göra det genom att skapa en egen uppsättning återställningsskivor. (så står det hur man gör det.)

Om du vill reparera eller återställa hårddisken startar du om datorn och trycker på F11 när du uppmanas till det.

Skulle gärna vilja ha hjälp om hur man gör. Har sparat allt jag vill ha med på en mapp som jag tänkte slänga över till en extern hårddisk och sen lägga in det igen.

Tacksam för svar!
Citera
2011-03-28, 15:26
Bannlyst
Vissa datorer har en lösning som innebär att återställningsfilerna ligger på en av hårddiskarna och tar upp lite plats. I mitt fall var jag tvungen att bränna ut 4st DVD-skivor ( tror jag ) direkt när jag fick hem den. Kolla på "Den här datorn" om du har en återställningshårddisk. Har du det, så går du in i Bios, och väljer att boota den först . Har du CD så väljer du att boota cd:n först.

Simple as that! Bara säg till om du får problem.
Citera
2011-03-28, 15:35
Medlem
Sitelists avatar
Dom vill att du ska trycka F11 vid uppstart av datorn. Gör så att du trycker på start knappen och välj stäng av datorn, sedan startar du den med hjälp av knappen på datorn. Så fort du ser att det börjar hända något på skärmen trycker du F11(tryck några gånger så du vet att datorn har fattat), detta kommer ta dig till recovery wizard där du troligvis får några val om vad du kan göra. I ditt fall ska du återställa Vista till det läget den var när den kom från fabriken (återställa hårddisken).
Citera
2011-03-28, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Randyrhoads22
Vissa datorer har en lösning som innebär att återställningsfilerna ligger på en av hårddiskarna och tar upp lite plats. I mitt fall var jag tvungen att bränna ut 4st DVD-skivor ( tror jag ) direkt när jag fick hem den. Kolla på "Den här datorn" om du har en återställningshårddisk. Har du det, så går du in i Bios, och väljer att boota den först . Har du CD så väljer du att boota cd:n först.

Simple as that! Bara säg till om du får problem.

Har en grej som heter Recovery. Kan de va den du menar? den har funnits där sedans jag köpte datorn. Men ska jag sätta i skivor och bränna av den eller?
Citera
2011-03-28, 15:46
Medlem
Sitelists avatar
Har du provat att starta om dator och tryckt på F11 knappen?
Citera
2011-03-28, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sitelist
Har du provat att starta om dator och tryckt på F11 knappen?

Nej vet inte vad som händer då, försvinner allt då? För har inte en extern hårddisk just nu, en kompis kommer med den snart.
Citera
2011-03-28, 16:05
Medlem
Sitelists avatar
Du kanske ska vänta då, men jag tror inte något försvinner för att du går in och kollar lite. Hdisken formateras inte fören du har valt att göra det, finns säkert något val att man kan gå ur recovery wizarden
Citera
2011-03-28, 16:20
Medlem
Sen bör du bränna återställnings DVD skivorna instruktionerna pratar om för vid vissa fel eller när man använt vanliga Windows CD/DVD skivor så sabbas återställnings partitionen. Skivorna bruka dessutom återskapa partitionen när man bytt hårddisk av av olika anledningar.
Citera
2011-03-28, 18:51
Bannlyst
Jag funderar lite: Jag måste omformatera min dator nu och tänkte köra in linux. Nu är min fråga. Går det att byta tillbaka till Vista på något enkelt sätt utan skiva?
Citera
2011-03-28, 21:34
Medlem
Linux är lika illa om du inte vet vad du gör så du bör bränna återställnings DVD skivorna då också innan du börjar.

Du lär hitta HP/Compact program i någon man under start/alla program. Vet du inte vilken så startar du en i taget och läser texten vad den gör tills du hittar rätt program.

Det finns dock liv-CD varianter av Linux som körs direkt från CD utan att röra hårddisken.
Senast redigerad av panpo98 2011-03-28 kl. 21:38.
Citera
2011-03-30, 09:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Linux är lika illa om du inte vet vad du gör så du bör bränna återställnings DVD skivorna då också innan du börjar.

Du lär hitta HP/Compact program i någon man under start/alla program. Vet du inte vilken så startar du en i taget och läser texten vad den gör tills du hittar rätt program.

Det finns dock liv-CD varianter av Linux som körs direkt från CD utan att röra hårddisken.

Jag hittar inget sådant program. Däremot så undrar jag om Factory_Image kan brännas till en CD/DVD och användas som en åtreställning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in