För att kunna svara på frågan måste vi ju definiera ordet intelligent.
Vad är intelligens, och vad är intelligent beteende?
Är man intelligent för att man får höga poäng på ett IQ-test gjort av och anpassat för oss i västvärlden? Är vi mer intelligenta än en asiat bara för den får lägre poäng på detta IQ test, trots att testet är anpassat för oss i väst?
Är "streets-smart" intelligens? Alltså, tänk er en 15 årig kille som tjänar stora pengar på narkotika på gatan och lyckas hålla sig undan för trubbel osv, är han intelligent?
En afrikansk man som vet hur han ska tillverka olika verktyg och ta hand om sig och sin familj och kanske är bäst på jakt eller någon annan syssla i byn, är det intelligens?
Vad jag menar med ovanstående är att det som är intelligent för oss behöver inte vara intelligent för andra, och att det finns många typer av intelligens.
Menar vi intelligens som ett nummer man får på de olika WAIS testerna så ja, då är jag intelligent. Menar vi hur man känner sig, så ja då känner jag mig intelligent med.
Varför jag skriver allt det ovanför är inte för att vara dryg eller jobbig, det är för det är intressant att fundera över det här med vad som egentligen är intelligens.
/A.P