2011-03-28, 12:15
Bannlyst
Tycker båda, socialt och språkliga är jag sjukt korkad
Men inom vissa ämmne så är jag rätt kunnig.

Enligt begåvnings tester så är jag normal begåvad
Citera
2011-03-28, 16:55
Medlem
MannenBakomDigs avatar
Jag vet inte faktiskt. Det får andra personer avgöra själva.

MannenBakomDig
Citera
2011-03-28, 19:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Thedicewoman
Vad menar du med detta? Hög emotionell förmåga går ofta hand i hand med att vara predisponerad för depression.
Just det. Det är nog mest så.
Citera
2011-03-28, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manhattan
Jag funderar jämt på om jag är intelligent eller korkad. Det är väl det livet mycket handlar om, man funderar på vad som är rätt och fel liksom.

När jag var yngre tyckte jag jag var mycket intelligent, men med åren har jag upptäckt mer och mer hur mycket det är jag inte vet, inte förstår, inte kan.

Sen blir jag förvirrad för jag har nog Aspergers Syndrom och då är man ofta nördig (det är i alla fall jag) liksom, att man är väldigt bra på vissa saker och kass på andra.

Som jag ser det har jag hög emotionell intelligens, men är grymt ologisk och tycker inte om att läsa (otålig) så jag blir då inte bildad, jag är även trögtänkt.

Men man vet ju inte vad man är, och det vet ju ingen annan heller. Det är ett mysterium.

Sen har jag även lidit av depression i många år och då verkar folk tro att man är efterbliven. Men det är väl ändå inte samma sak!

Jag får ofta känslan att jag är ovanligt intelligent, men att jag är för ödmjuk för att inse det. Intelligens går ju inte att mäta, det är ju en smaksak och folk är ofta väldigt snobbiga när det gäller sånt och otroligt elaka och dryga och tror att dom är så mycket bättre jämt.

Hur ser du själv på din intelligens? Grubblar du också hela tiden på "är jag smart eller dum"?

jag gjorde ett IQtest hos psykolog för ett par år sedan.
resultatet visade 102 i IQ. alla delmoment som logik, mattematik, allmänbildning låg runt 110-115 medan inlärningsförmågan låg på 90 IQpoäng.
psykologen förstod ingenting, medan jag satt och ångrade att jag hade rökt på hela veckan som testet varade under, ca 3-4 dagar. (jag var inte påverkad under själva testet som tur var, för då hade nog resultatet visat något mycket sämre) ;P

jag är en person som hela tiden reflekterar över mig själv och mitt beteende, jag föreställer mig alltid hur andra människor uppfattar mig gentemot hur jag uppfattar andras beteenden.
jag är väldigt analytisk när det gäller mitt eget beteende eftersom jag vill uppnå en ödmjuk och självsäker personlighet.
jag lägger ner mycket energi på att förstå andra människor, varför dom agerar som dom gör och hur deras tankar går runt.
jag är verkligen inte perfekt, om jag träffar på någon med en personlighet som jag inte gillar så går jag långt för att stöta ur denna ur gruppen. dom jag syftar på är personer med personligheter som jag själv är rädd för att vara.

så ja, jag anser att jag är intelligent inom flera områden
Citera
2011-03-28, 20:16
Medlem
echelonxs avatar
Många jag möter säger att jag är intelligent men jag håller inte med. Jag tycker jag är ganska korkad. Jag fick 104 på WAIS-3.

En vän brukar säga att ondskan smart.
Citera
2011-03-28, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echelonx
Många jag möter säger att jag är intelligent men jag håller inte med. Jag tycker jag är ganska korkad. Jag fick 104 på WAIS-3.

En vän brukar säga att ondskan smart.

Men, emotionell IQ visar mer hur intelligent man är i sociala sammanhang. Jag tror att de flesta som känner sig korkade snarare antingen har för hög/låg emotionell IQ jämfört med sitt vanliga IQ. Jag har låg emotionell IQ men hög vanlig IQ, jag uppfattas som smart i rätt sammanhang men korkad i andra.

Att de säger att du är intelligent stämmer nog, för social förmåga. Sedan kanske inte din begåvningsprofil var jämn?
Citera
2011-03-28, 20:36
Medlem
maxioffs avatar
Jag ser mig som en smådum person med potential.
Rätt bra allmänbildad.
Citera
2011-03-28, 21:16
Medlem
echelonxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChokingHazard
Men, emotionell IQ visar mer hur intelligent man är i sociala sammanhang. Jag tror att de flesta som känner sig korkade snarare antingen har för hög/låg emotionell IQ jämfört med sitt vanliga IQ. Jag har låg emotionell IQ men hög vanlig IQ, jag uppfattas som smart i rätt sammanhang men korkad i andra.

Att de säger att du är intelligent stämmer nog, för social förmåga. Sedan kanske inte din begåvningsprofil var jämn?

Jag var oerhört långsam enligt testet. Hade jag inte varit så seg hade jag fått mycket högre. Jag är ganska trög och jag vet inte direkt varför. Jag kan fastna i vissa situationer ungefär som jag får blackout men det har blivit mindre av detta nu. Jag fick dåligt på matematik bland annat. Jag gjorde några andra tester men jag minns mest WAIS-3.
Citera
2011-03-28, 22:52
Medlem
Bagdads avatar
Jag anser mig själv vara i toppskiktet när det kommer till intelligens, extremt lätt för att lösa logiska problem. minst 140+ i IQ.
Citera
2011-05-16, 17:43
Medlem
zarazas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bagdad
Jag anser mig själv vara i toppskiktet när det kommer till intelligens, extremt lätt för att lösa logiska problem. minst 140+ i IQ.

Har du gjort några IQ-test som bekräftat detta? Imponerande i så fall.
Citera
2011-05-17, 12:38
Medlem
Bagdads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaraza
Har du gjort några IQ-test som bekräftat detta? Imponerande i så fall.

ja faktiskt, fick göra ett IQ test samt div utredningar hos psykolog etc i samband med min utbildning.
Citera
2011-05-17, 14:04
Medlem
För att kunna svara på frågan måste vi ju definiera ordet intelligent.

Vad är intelligens, och vad är intelligent beteende?

Är man intelligent för att man får höga poäng på ett IQ-test gjort av och anpassat för oss i västvärlden? Är vi mer intelligenta än en asiat bara för den får lägre poäng på detta IQ test, trots att testet är anpassat för oss i väst?
Är "streets-smart" intelligens? Alltså, tänk er en 15 årig kille som tjänar stora pengar på narkotika på gatan och lyckas hålla sig undan för trubbel osv, är han intelligent?
En afrikansk man som vet hur han ska tillverka olika verktyg och ta hand om sig och sin familj och kanske är bäst på jakt eller någon annan syssla i byn, är det intelligens?

Vad jag menar med ovanstående är att det som är intelligent för oss behöver inte vara intelligent för andra, och att det finns många typer av intelligens.
Menar vi intelligens som ett nummer man får på de olika WAIS testerna så ja, då är jag intelligent. Menar vi hur man känner sig, så ja då känner jag mig intelligent med.

Varför jag skriver allt det ovanför är inte för att vara dryg eller jobbig, det är för det är intressant att fundera över det här med vad som egentligen är intelligens.

/A.P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in