2011-03-28, 00:14
Medlem
trollfests avatar
Dom flesta vet att diabetes typ 1 och alkohol inte är en bra kombination, men många med diabetes väljer ändå att dricka, även jag själv. När man förtär alkohol så har levern fullt upp med att ta hand om alkoholen och funktionen som höjer blodsockret kommer i andra hand. Enda sättet att höja blodsockret är då att äta, då tarmen även tar upp glukos.

Känner man sin kropp bra och har god kunskap om diabetes och kroppen så kan man dricka måttligt utan att riskera sin hälsa.

Är själv orolig då jag vid ett flertal tillfällen druckit för mycket och somnat utan någon koll på blodsockret. Om jag får hypoglykemi när jag ligger där och sover / är däckad hur stor chans är det att jag dör? Vilka skador kan jag dra på mig?

Får alltid en klump i magen när jag tänker tillbaka på en fest jag hade ätit dåligt innan jag började dricka, och sen vaknade jag upp dagen efter med en stor minneslucka, men jag hade inte druckit några överdrivna mängder alkohol så jag borde inte ha blivit så påverkad. Så det jag är rädd för är att jag hade hypoglykemi och gick runt förvirrad och inte visste vad jag gjorde tills jag somnade.

På grund av min rädsla för hypoglykemi så ligger jag alltid på högt blodsocker när jag dricker, ibland upp emot 20 mmol/L i blodsocker. Då finns ju även risken av koma pga högt blodsocker, men är det verkligen så lätt att få en ketonförgiftning? Trodde att det krävdes att man låg på högt blodsocker en längre period för att råka ut för det.

Hur mycket skadligare är det för en person med typ 1 diabetes att gå ut och supa 1 gång / vecka?

Har inte tänkt på att prata med min läkare om detta än, tänkte göra det mitt förra besök men då glömde jag bort det för att jag blev så glad över att jag gått från 8 i HBA1C till 5,4 (gamla skalan, har inte lärt mig nya)

Så hoppas på att det finns någon påläst snubbe här som kan svara på några av frågorna iaf

Viktigaste frågorna

1. Vilka skador får jag / kan få om jag skulle sova alkoholpåverkad och med hypoglykemi en natt?

2. Hur snabbt kan man utveckla en keton förgiftning? ( Om jag ligger på 20 i blodsocker i ett par timmar)

3. Hur mycket mer skadligt är det att supa till 1 gång i veckan om man har diabetes?

4. Någon här som har diabetes och har fått hypoglykemi när ni var alkoholpåverkade? Speciellt intressant är om ni fick det när ni sov.

5. Mår man väldigt dålig när man vaknar om man haft hypoglykemi under natten? För jag har faktiskt vaknat och mått väldigt bra efter alla mina fyllor, blir även väldigt sällan bakfull.
Senast redigerad av trollfest 2011-03-28 kl. 00:17.
Citera
2011-03-29, 00:09
Medlem
PorreHattyrs avatar
Skadligt lågt blodsocker är inte något direkt problem om du nu inte dricker 70%ig vodka och inte har ätit innan. De allra flesta spritdrycker har ju en hel del socker i sig.
Citera
2011-05-17, 11:15
Medlem
Hej, jag har fått hypo när jag druckit, blev då helt borta och tappade synen för en tag, åter kom när sockret åter va i balans, så det är väldigt farligt att även ligga för högt.

Jag brukar äta noga innan, och även under tiden, fylle mat?!? Köp hem innan du går ut så det finns lätt när du är hemma sen

Vaknar du inte när du ligger för lågt på natten?? det gör jag nämligen...

En som undrar detta med alkohol med
Citera
2011-05-17, 12:16
Medlem
1. Centrala nervsystemet (CNS) kan enbart använda glukos som energikälla. Vid Hypoglykemi bränner man därmed hjärnceller. Symtom är: emotionell instabilitet, sänkt kramptröskel, koncentrationssvårigheter och medvetslöshet. Om inte detta hävs kan man dö.

2. Ketonkroppar utvecklas inom ett dygn vid hyperglykemi. CNS kan till en början använda ketonkroppar som bränsle. Men i längden när ketonkropparna blir fler och fler bildas ketoacidos. Alltså kroppen blir "sur". Detta kommer i längden ge medvetslöshet --> död. Sen fräter även hyperglykemi på kroppens blodkärl. --> därför många diabetiker för problem med hjärt-kärlsjukdomer. Synen försvinner, tappar perifer känsel (främst fötter), hjärtinfarkt osv. Alltså Hyperglykemi vill du inte ha i längden. Tillfälligt är hyperglykemi bättre än hypoglykemi då man blir medvetandesänkt fortare av hypoglykemi.

3. Kan inte tänka mig att alkohol en gång i veckan är värre för diabetiker än för friska. Dock viktigare för en diabetiker att dricka med förstånd. Äta ordentligt innan, sup inte tills du inte vet vad du heter, ät innan du går och lägger dig. Alltså tänk ett steg längre! Förstå att du lever med en kronisk sjukdom som vid rätt vård inte behöver inskränka på ditt liv.

4. Nope.

5. Har du haft en riktigt hypoglykemi vaknar du inte utan tillförsel av glykos.

Källa: Ericson och Ericson (2008). Illustrerade medicinska sjukdomar - Specifik omvårdnad, medicinsk behandling, patofysiologi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in