2007-08-07, 21:58
Medlem
StigAllans avatar
Lite offtopic.
Tycker att det är ett mindre problem med kvittot i kassen än att vänta för länge på kvitton.
Här i stan så har främst ICA-butikerna installerat ett helt värdelöst system för kvittoskrivande.
Det är så långsamt att kassapersonen måste fråga om man vill ha kvitto!
För oftast så har man om man betalar med kort hunnit packa varorna och ska knalla iväg när frågan om kvitto kommer.
Antar att det är en medveten slöhet för att slippa reklamationer, svårare om inget kvitto finns kvar.
Man inser ju att det måste vara helt medvetet med en sådan fördröjning.
Tidsspillan är förprogrammerad.
I dagens hastighet på datorer och skrivare är det så väldigt uppenbart irriterande med att inte kunna erhålla ett kvitto samtidigt eller strax efter man betalat.
Citera
2007-08-07, 22:07
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Ni som arbetat inom klädhandeln...är det en uttalad strategi för att folk ska tappa bort sina kvitton och inte kunna byta varan, eller är det bara en jävligt dålig tradition inom branschen?
Jag tycker det är helt lysande, och när man handlar mycket är det perfekt att respektive kvitto ligger i varje påse när det är fem-sex påsar. Mycket enklare att samla ihop dem då om man vill ha dem än att stå och vela med dem i affären. Troligen så får butiken ut kunden från kassan snabbare också då, och blir effektivare.

I Italien t ex så måste både köparen och säljaren ha var sitt kvitto på transaktionen enligt lag när kunden lämnar affären, annars blir det dyrt...
Citera
2007-08-07, 22:29
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locman
man gör så för just för att då har man verkligen gett kvittot o ingen kan säga nått annat, sen om du slarvar bort de e din problem...

Men om dom räcker över kvittot, som jag sedan stoppar i plånboken, så är ju alla kvitton, pengar och plastkort på samma plats. Tycker det känns väldigt ologiskt stoppa kvittot i påsen, ungefär som att kasta ner växelpengarna i matkassen, om jag inte handlat med kortet alltså.
Citera
2007-08-07, 22:42
Medlem
StigAllans avatar
När man köper kapitalvaror, kläder eller skor så sparar jag alltid kvitton i en speciell påse.
När något går sönder så finns det möjlighet att roa sig på fabrikantens bekostnad.
Du får alltid kvittofrågan när du ska reklamera.
Om man då råkar ha kvittot så kan käken trilla ur led på kassapersonalen.
Sen får man en ny eller om materialfel kanske kraftig rabatt även om det gått flera år än garantin.
Snåltask som jag kan vara för folk som tillverkar skit och tar fett betalt.
Citera
2007-08-08, 18:31
Medlem
locmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Men om dom räcker över kvittot, som jag sedan stoppar i plånboken, så är ju alla kvitton, pengar och plastkort på samma plats. Tycker det känns väldigt ologiskt stoppa kvittot i påsen, ungefär som att kasta ner växelpengarna i matkassen, om jag inte handlat med kortet alltså.

finns folk som inte tänker o säger nej tack till kvittot när man ger det i handen, sen e deras vara trasig, passar inte eller måste bytas av annan anledning o då blir det tyvärr problem tråkiga miner..
Citera
2007-08-08, 18:40
Medlem
Martinsons avatar
Citat:
finns folk som inte tänker o säger nej tack till kvittot när man ger det i handen, sen e deras vara trasig, passar inte eller måste bytas av annan anledning o då blir det tyvärr problem tråkiga miner..

Ja och då är det tydligen helt okej att skälla ut expediten efter noter.

"VAAA?! FÅR JAG INTE PENGARNA TILLBAKA, VAD ÄR DET DU SÄGER??!?"
"Nej, tyvärr du måste ha ett kvitto..."
"FÅR JAG PRATA MED CHEFEN!!!"

Nu överdriver jag en smula, men det händer ofta att personer blir mer eller mindre upprörda över att inte få pengarna tillbaka eller inte nöjer sig med ett tillgodo kvitto.........
Citera
2007-08-08, 19:05
Medlem
Bunnys avatar
Citat:

Ok, så "kvittot-i-kassen"-fenomenet beror på kundernas dumhet...jo, det är en förklaring jag kan köpa Speciellt med tanke på vilken åldersgrupp som besitter den största köpkraften på klädmarknaden.
Citera
2007-08-08, 19:33
Medlem
Zinkys avatar
Jobbar i sportaffär(mycket kläder...) Jag gör så att jag håller påsen öppen mot de med kvittot i andra handen och då säger många "stoppa ner det i påsen".
Citera
2007-08-09, 02:47
Medlem
Xirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Lite offtopic.
Tycker att det är ett mindre problem med kvittot i kassen än att vänta för länge på kvitton.
Här i stan så har främst ICA-butikerna installerat ett helt värdelöst system för kvittoskrivande.
Det är så långsamt att kassapersonen måste fråga om man vill ha kvitto!
För oftast så har man om man betalar med kort hunnit packa varorna och ska knalla iväg när frågan om kvitto kommer.
Antar att det är en medveten slöhet för att slippa reklamationer, svårare om inget kvitto finns kvar.
Man inser ju att det måste vara helt medvetet med en sådan fördröjning.
Tidsspillan är förprogrammerad.
I dagens hastighet på datorer och skrivare är det så väldigt uppenbart irriterande med att inte kunna erhålla ett kvitto samtidigt eller strax efter man betalat.

Om du betalar med kort så kollas det med kortinlösaren så det är klart det tar några sekunder eftersom det måste godkännas, men det finns ingen programmerad fördröjning.

En affär som ICA har nog mycket högre intresse att det ska gå så snabbt som möjligt i kassan för att det ska vara mindre köer/behöva mindre kassor, så dom skulle förlora mer än dom tjänar på att göra varje köp långsammare.
Citera
2007-08-09, 02:59
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xir
Om du betalar med kort så kollas det med kortinlösaren så det är klart det tar några sekunder eftersom det måste godkännas, men det finns ingen programmerad fördröjning.

En affär som ICA har nog mycket högre intresse att det ska gå så snabbt som möjligt i kassan för att det ska vara mindre köer/behöva mindre kassor, så dom skulle förlora mer än dom tjänar på att göra varje köp långsammare.

Det konstiga är att det fungerar betydligt bättre hos Coop och Hemköp.
Där främjar dom verkligen genomströmningen.
Självklart tar jag hänsyn tills det står att kortköpet är klart hos ICA.
Efter man fått klartecken från banken att köpet är betalat så verkar det som om man måste söka kvittofaktat någonstans nere långt nere i källaren innan detta går att sakta skriva ut på ett kvitto.
Man hinner som jag tidigare skrev packa sina varor och börja traska iväg innan kassapersonalen har hunnit greppa kvittot.
Citera
2007-08-09, 20:34
Medlem
Xirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Det konstiga är att det fungerar betydligt bättre hos Coop och Hemköp.
Där främjar dom verkligen genomströmningen.
Självklart tar jag hänsyn tills det står att kortköpet är klart hos ICA.
Efter man fått klartecken från banken att köpet är betalat så verkar det som om man måste söka kvittofaktat någonstans nere långt nere i källaren innan detta går att sakta skriva ut på ett kvitto.
Man hinner som jag tidigare skrev packa sina varor och börja traska iväg innan kassapersonalen har hunnit greppa kvittot.

Det låter ju konstigt eftersom ICA och Hemköp använder samma programvaror och kassa lösningar.

Jag får kolla nästa gång jag handlar på ICA.
Citera
2007-08-17, 17:54
Medlem
Äta i butiken - rätt eller fel?

I ett flertal trådar under de senaste veckorna har detta ämne, om att äta i butiken, kommit upp av olika anledningarna. Diskussionerna har gått i vågor och olika aspekter, så som hygienmässiga, etiska och juridiska har förts fram.

I den här tråden tänkte jag att vi enbart skulle diskutera detta ämne. Det skulle också vara intressant att få ett slutligt svar på huruvida butiksätande är straffbart eller ej. Vissa menar att det är en form av snatteri, andra att det är ett brott enbart om man "glömmer" att betala.

Tycker ni att det är okej att när man handlar på ICA käka en glass under shoppingrundan och betala för den vid kassan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in