Extrajobbar i en matvarubutik. Det är jäkligt irriterande när man har lång kö, och ni som handlar inte packar samtidigt som jag kör in alla varor. Det leder till att det tar mycket längre tid sedan när ni packar efter ni har betalat, vilket gör att jag påfallande ofta får fullt på "båda sidorna" på bandet när folk slöpackar. Detta i sin tur leder till att jag måste stuva om varorna i en hög, och otåligt vänta på att ni slutligen ska lassa ner era varor så jag kan köra ner den tredje kundens på en sida.
Påfallande ofta så drar folk INTE kortet innan man scannat in allting - något som sölar ner hela köpprocessen med iallafall 20 sekunder vilket är jäkligt mycket tid när man har som mest kunder. Det är också vanligt att man lite lätt pustar ut då man har fått bort en hel kö, och därefter får ett stolpskott till kund som dels inte drar kortet innan, och dels sedan börjar ta upp plånboken ur väskan när jag sagt att det blir 45:50 att betala. PANG så är det 3 personer i kö igen och man morrar lätt.
Kontenta: Har du mycket varor - lägg upp allt på bandet snabbt (använd BÅDA händerna, går betydligt snabbare). Gå därefter och packa lite lätt, särskilt om ni är två som handlar. Dra dock gärna kortet INNAN ni börjar, så sparar ni tid oavsett.
Fine, det ska itne vara någon hets att handla - men då kan man heller inte gnälla på långa köer. Vill man ha korta köer och ta världens godaste tid på sig så får man finna sig i att butiken måste anställa ny personal och således höja priserna.
Citat:
Ursprungligen postat av ABBORRE
Snabbast är nog i bokstavsordning, Apelsiner, Bostongurka, Citronmarmelad osv
Det där spelar inte så stor roll. PLU-koderna blir man arbetsskadad av ganska snabbt. Marmelad och sådant har ju streckkod, men alla frukter och sådant sitter utantill i huvudet - om inte så vet man var i PLU-listan som man ska kolla. Den är för övrigt organiserad i GRÖNSAKER/APELSINFRUKTER/POTATISAR/ÄPPELSORTER/EXOTISKA FRUKTER osv, så bokstavsordning spelar absolut ingen roll.
Lägg dock inte alla j*vla frukter i en och samma påse, så att jag manuellt måste sitta och plocka ur de som hör ihop för att sedan väga dem.