2010-09-27, 08:13
Medlem
epost72s avatar
Varför väntar folk på att få betala? sammanfogad med stora tråden.
/Mod
Senast redigerad av epost72 2010-09-27 kl. 08:16.
Citera
2010-09-29, 13:00
Medlem
Hur ska man lägga upp varorna på kassabandet på ICA?

Hur vill kassörskan ha det när man handlar och man lägger upp grejerna?
Vända streckkoden från kassörskan fattar jag men hur är det med grönskar och frukt i påsar, där det måste vägas och slås in koder manuellt?
Ska man lägga alla fruktpåsar i en klump efter varandra eller är det bättre att stycka upp det och bland med "hårda varor" typ mjölk och smörpaket som bara kan dras förbi scannern?

Vad går snabbast för alla?
Citera
2010-09-29, 13:02
Medlem
kimmelimms avatar
Jag lägger upp alla grönsaker och varor som behövs vägas samtidigt, oftast först.

Känns smidigast på något sätt
Citera
2010-09-29, 13:03
Medlem
ABBORREs avatar
Snabbast är nog i bokstavsordning, Apelsiner, Bostongurka, Citronmarmelad osv
Citera
2010-09-29, 13:04
Medlem
rappahs avatar
Jag brukar av någon anledning lägga upp allt som är kubformat först, och då brukar automatiskt all frukt/grönsaker hamna i grupp på slutet.
Citera
2010-09-29, 13:06
Medlem
epost72s avatar
Ämnen sammanfogade
/Mod
Citera
2010-09-30, 00:32
Medlem
Extrajobbar i en matvarubutik. Det är jäkligt irriterande när man har lång kö, och ni som handlar inte packar samtidigt som jag kör in alla varor. Det leder till att det tar mycket längre tid sedan när ni packar efter ni har betalat, vilket gör att jag påfallande ofta får fullt på "båda sidorna" på bandet när folk slöpackar. Detta i sin tur leder till att jag måste stuva om varorna i en hög, och otåligt vänta på att ni slutligen ska lassa ner era varor så jag kan köra ner den tredje kundens på en sida.

Påfallande ofta så drar folk INTE kortet innan man scannat in allting - något som sölar ner hela köpprocessen med iallafall 20 sekunder vilket är jäkligt mycket tid när man har som mest kunder. Det är också vanligt att man lite lätt pustar ut då man har fått bort en hel kö, och därefter får ett stolpskott till kund som dels inte drar kortet innan, och dels sedan börjar ta upp plånboken ur väskan när jag sagt att det blir 45:50 att betala. PANG så är det 3 personer i kö igen och man morrar lätt.

Kontenta: Har du mycket varor - lägg upp allt på bandet snabbt (använd BÅDA händerna, går betydligt snabbare). Gå därefter och packa lite lätt, särskilt om ni är två som handlar. Dra dock gärna kortet INNAN ni börjar, så sparar ni tid oavsett.

Fine, det ska itne vara någon hets att handla - men då kan man heller inte gnälla på långa köer. Vill man ha korta köer och ta världens godaste tid på sig så får man finna sig i att butiken måste anställa ny personal och således höja priserna.

Citat:
Ursprungligen postat av ABBORRE
Snabbast är nog i bokstavsordning, Apelsiner, Bostongurka, Citronmarmelad osv

Det där spelar inte så stor roll. PLU-koderna blir man arbetsskadad av ganska snabbt. Marmelad och sådant har ju streckkod, men alla frukter och sådant sitter utantill i huvudet - om inte så vet man var i PLU-listan som man ska kolla. Den är för övrigt organiserad i GRÖNSAKER/APELSINFRUKTER/POTATISAR/ÄPPELSORTER/EXOTISKA FRUKTER osv, så bokstavsordning spelar absolut ingen roll.

Lägg dock inte alla j*vla frukter i en och samma påse, så att jag manuellt måste sitta och plocka ur de som hör ihop för att sedan väga dem.
Citera
2010-09-30, 00:47
Medlem
Jag hör vad du säger. Kul att höra vad som gäller från en på "insidan".

Men om jag drar kortet och börjar packa..så måste beloppet ändå godkännas sen?
Då måste jag ta mig tillbaka till kortläsaren alternativt be dig godkänna? Fast då gnälls det väl på ergonomi och att ni måste lyfta på rumpan och sträcka er för att tryck på OK på knappsatsen?
Eller hur vill ni ha det?

Hur ofta händer det att folk skiter i att lägga upp och betala plastkasse för att sedan, när nästa kunds varor börjat scannats in, "komma på det" och sno kassar för att du inte orkar/kan slå in kassarna mitt i allt utan bara säger "ta den det e lugnt".

Sen tycker jag också att det är FETT irriterande med folk, oftast old people, som, som du säger, drar ICA-kortet och VISA-kortet EFTER att kassapersonalen sagt beloppet. WTF liksom!

Sen är det självklart samma personer, som trots att dom handlar i samma butik varje dag, inte har lärt sig hur man använder korten. Chip eller dra magnetremsa? Vilket håll vänder jag kortet? Ska jag dra ICA-kortet först? Alternativt inte fattar att man måste trycka in kortet ordentligt om det är chippet som skall registreras. Blir så jävla ultra-svensk och irriterad i dessa situationer!
Citera
2010-09-30, 00:53
Medlem
kiwi22s avatar
Hade ingen aning om det där med kortet innan du scannat klart allt. Jag har alltid stått och väntat på att de ska scannas klart, känner mig kass nu. Men från och med imorgon börjar mitt nya liv.
Citera
2010-09-30, 01:14
Medlem
passionmasteRs avatar
En annan sak, var trevlig, det uppskattas De flesta tror att man är någon jävla robot som kan sitta där hela dagarna och tycker det är skitkul. Räcker med något extra istället för bara "hej" och "tack"
Citera
2010-09-30, 01:21
Moderator
Snuffelbutts avatar
Vad tusan säger kassören/kassörskan alltid "Tack" för när man säger "Du kan slänga kvittot". ? Det borde ju bli extra jobb för dom att hålla på och slänga kvitton hela dagarna. Blir galen!
Citera
2010-09-30, 08:08
Medlem
Tack gode gud för att iaf Coop Forum där jag bor har börjat med en ny variant på kvittoskrivare, en variant där dom vänt på det hela så det matas ut precis framför kunden så man rycker av denna själv.
Så jävligt irriterande att behöva vänta på kvittot och jag kan tycka det är onödigt av kassörskan att fråga "kvitto?" Ge mig kvittot så bestämmer jag själv sen.
Händer väl iofs mest när man köper nåt obetydligt, typ en fralla och en banan och då man kan dissa kvittot med känslan "jag är så jävla förnäm, rik och fin att jag minsann inte behöver nåt jävla kvitto för dessa varor". Så känns det iaf.

Coop har för övrigt dom bästa kortläsarna, går supersnabbt. Ica=lite sämre, alltid minst 4 sekunder pinsam tystnad när bägge väntar på kvittots ankomst.

Finns mkt att diskutera här märker jag, blodtrycket stiger! Vem kan inte älska de personer som börjar granska kvittot vid änden av kassan innan dom ens hunnit plocka ned alla varor?
Jävlar..varför finns det inte ett pumphagel monterad vid kassan då? Boom!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in