2008-10-19, 12:37
Medlem
Joel^_^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mhn
Ett scenario:

Ni står i en inte jätteviktig kö, typ en kö till bion eller mataffären. Helt plötsligt tränger sig en individ och ställer sig precis framför er. Ni säger till denne att ställa sig i kö som alla andra, men får till svar:"Äh, orka." Personen står alltså kvar. Vad gör ni nu? Enda sättet att få bort personen i fråga är ju att handgripligen lyfta eller knuffa bort dem, vilket kan resultera i slagsmål. Sväljer ni stoltheten och låter personen stå kvar, eller knuffar ni bort vederbörande?

Jag skulle låta personen få stå kvar, det är inte värt att starta ett slagsmål pga detta. Antingen slår jag ner personen vilket resulterar i rättegång och att jag måste betala skadestånd, eller så slår denne ner mig.

Det beror lite på mitt humör vid tillfället, känner jag mig lite trött och sur då ligger det nära tillhands att bli lite våldsam av sig, men annars skulle jag bara stå och driva med den personen så länge som möjligt och vara så jobbig jag bara kunde.
Citera
2008-10-19, 12:40
Medlem
polagoms avatar
Alltså det beror på köerna, om det är en kö till bussen så är det inte så jövla viktigt precis. Bara vårt speciella Sverige som har köer för allt. En matkö på ICA tycker jag är annorlunda.

Men samtidigt är vi ju ett köfixerat folk, som när vi ska in på ett tåg med färdigbestämda platser eller ett flygplan och alla innan står och tränger sig för fullt och har skitbråttom.
Då sitter jag lugnt kvar utanför och ser när kön är nästan slut så går jag fram, får ändå min plats liksom.
Samma när folk ska av, när planet har stannat men inte släppper ut än, då reser alla på sig tar ut väskor å dylikt står kanske i gången i 10 min nästan helt fucked up får nackspärr, men dem har ju så bråttom
Sen så kommer det till rullbanden å får vänta på väskorna, och sen kommer jag till rullbandett efter ha väntat och får inte vänta ngt på väskorna.
Citera
2008-10-19, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blondinbecca
Jag hatar folk som går före, men vad jag hatar nästan ännu mer är dom som precis har blivit passerade i kön och högljutt står och klagar över att någon precis har gått före. Typ såhär "JA MEN VISSA MÄNNISKOR FÅR JU FÖR SIG ATT DET ÄR OKEJ ATT GÅ FÖRE" *pratar med sitt sällskap men kastar en mördande blick på personen som just gått före*

Får bara lust att be dessa personer hålla käften alternativt säga TILL personen som gått före istället för att bara snacka ut i tomma luften. Men nej, så häftiga är dom inte...

(Obs, nu låter det lite som att jag är en sån person som brukar gå före, men så är inte fallet)

Eller, när man cyklar i mörkret utan lampa och folk frågar sitt sällskap extra högt, "Har han ingen lampa?", då blir jag vansinnig.

För det första är det jävligt lätt att se att jag inte har lampa.
För det andra blir nya lampor stulna eller sönderslagna innan man hinner använda dem.

Detsamma gäller ringklockor. Folk som inte fattar att det är bättre att de går på gångbanan utan envisas med att promenera mitt i min fil på cykelbanan får finna sig i att jag touchar dem när jag bränner förbi.
Citera
2008-10-19, 13:18
Medlem
Psyko Dads avatar
Hör inte hemma i R&S
Detta är mer ett vardagsbekymmer.

// MOD //
Citera
2008-10-19, 13:21
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blondinbecca
Jag hatar folk som går före, men vad jag hatar nästan ännu mer är dom som precis har blivit passerade i kön och högljutt står och klagar över att någon precis har gått före. Typ såhär "JA MEN VISSA MÄNNISKOR FÅR JU FÖR SIG ATT DET ÄR OKEJ ATT GÅ FÖRE" *pratar med sitt sällskap men kastar en mördande blick på personen som just gått före*

Får bara lust att be dessa personer hålla käften alternativt säga TILL personen som gått före istället för att bara snacka ut i tomma luften. Men nej, så häftiga är dom inte...

(Obs, nu låter det lite som att jag är en sån person som brukar gå före, men så är inte fallet)
Jo, jag är nog en av dessa och kan blir riktigt spydig om jag är på dåligt humör. Jag önskar jag vore mer som Sverker Soptunna och orkade springa på den det gäller på en gång: "Ska det vara på det här viset? Va? Va? Tycker du det är rätt att tränga sig före andra, tycker du verkligen det? Va?"
Citera
2008-10-19, 14:00
Medlem
Eztrellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoneWolf
Bryr ni er om folk som tränger sig i köer? Då menar jag inte bostadsköer och liknande utan matköer och köer i vardagen.

Jag blir enormt irriterad, likadant för såna som påstår att dom har jättebråttom och frågar om dom kan gå före.
Citera
2008-10-19, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Santeria
Det som folk borde lära sig i Sverige är att man står till höger på rulltrappan - går på den vänstra. Varför har detta underbara beteende inte efterapats?

Detta borde ju vara en självklarhet.

Sen har jag aldrig varit med om att någon tränger sig före i matkön, fast om det skulle hända skulle jag nog inte bry mig så jävligt.
Citera
2008-10-19, 16:09
Medlem
Vädurs avatar
Apropå svenskars köande och motsvarande köande i Italien. Som ordningsam svensk är det en pärs att knalla in på ett italienskt lantsortspostkontor. Särskilt om du träffar in pensionsutbetalningsdag, och hela kontoret är fullt av stimmande och kaosartat köande pensionärer som inte talar något annat än grov dialektal italienska.

Inga köer som sniglar sig mot kassorna, inga kölappar, utan bara klungor med högljudda människor.

Ta seden dit man kommer - det här skall nog gå bra. Så jag står där och tror att jag köar på lokalt vis, tills en av de äldre gubbarna tittar på mig och säger 'någonting'. En skrynklig tant intill petar mig på armen och låter nästan upprörd och lätt anklagande. En tredje tant himlar med ögonen och drar en ordentlig litania på den lokala dialekten som nästan går att tolka som italienska.

Det visade sig att deras kaossystem bygger på att de håller koll på vilka som finns i lokalen när de kommer in, och att de har noga koll på vilka som kommer in efteråt. Genom att jag - obildade svensk - inte gick fram när det var min tur, så försatte jag de som kommit efter mig i en jobbig situation. Det var under deras värdighet att bete sig så simpelt som att tränga sig före, men samtidigt ville de bli färdiga så fort som möjligt.

Med tanke på hur upprörda somliga blev över att jag inte tog min plats, kan jag bara gissa på vilken lynchning det hade blivit om jag hade haft fräckheten att knuffa undan någon annan från dennes rättmäktiga plats.

Deras något innefektiva system kräver att de köande håller koll på varandra och var de själva befinner sig i turordningen, medan våra svenska raka led bygger på att alla följer den tysta överenskommelsen att vänta på sin tur.

...vilket gör att somliga blir väldigt ställda när någon missanpassad typ anser sig ha rätt att ge en hel rad med människor fingret när han går före dem i kön.
Citera
2008-10-19, 16:17
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Detta beteende hatar jag!
Res själv med 2 barn som du vill hålla i händerna, då skiter du i alla söndertressade idioter som vill spara 5 sekunder genom att gå uppför rulltrappan.
Jag har ingen plikt att hålla in mina barn för att du ska få gå förbi.

I stället rekomenderar jag detta:
Är vi många som ska åka rulltrappa, ställ dig precis efter den föregående personen, låt inte 2-3 trappsteg passera.
På så sätt behöver inga köer uppstå!
En unge framför, en bakom. Vad är problemet med att hålla dem i handen då? Jag och alla andra klarar det utmärkt. Är du inte enarmad tror jag du kan klara av det också.
Varför har du rätt att blockera för de som nu tycker sig behöva stressa? Bugger off.
Citera
2008-10-19, 16:21
Medlem
quakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Fetstilta: No shit sherlock....

Givetvis kan jag argumentera för mitt ställningstagande:
Utgångsläget är att jag alltid tänker i tidssparande och effektiviserande banor.
Det innebär att jag önskar lägga upp mina varor direkt när framförvarande lagt upp sin sista.
Kunden framför har ofta pinnarna framför snoken när hen lägger upp sista varan.
Jag som står i bandets ände har det i regel inte.
Om kunden framför inte lägger upp pinnen på egen hand måste jag antingen tränga mig eller sträcka mig förbi för att nå en pinne.

Att jag ska låta det bli en varulucka på bandet och vänta på att den pinnvägrande kunden knatar framåt för att betala så jag når en pinne utan att bli fysiskt närgången, är givetvis onödigt och oeffektivt.

De som inte lägger upp varorna med sträckkoderna åt avläsarhållet påvisar också tecken på lätt förståndshandikapp.

.

Allvarligt, är det inte dags o byta jobb snart?
Risken finns väl annars att du hamnar på på aftonbladet löp: Snabbköpskassör spottade kund i ansiktet efter streckkodsterror!!!
Där jag handlar är det i alla fall lika lätt för kund nr.2 att lägga på pinnen som för kund nr.1; i början av bandet.

Sedan att jämställa förståndshandikapp med inte ställa matvaror med streckkoden åt rätt håll...
Det du beskriver tycker jag tyder på ett analt tvångsfixerat intresse för de små sakerna här i livet... typ färgen på navelluddet.
Har du inte större saker än så här att störa dig på så hoppas någon förbereder dig på livet utanför din bubbla, den kan och kommer att spricka...jag lovar.
Citera
2008-10-19, 16:29
Medlem
kolagodiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selket
En annan sak jag blir heligt förbannad på gällande folkträngsel är folk i matbutiker som parkerar sin kundvagn mitt i gången och lämnar den där för att gå och hämta varor.

Hände mig idag. Han hämtade aldrig vagnen utan gick iväg med sin familj. Innan detta hade han även "kommit på" att han inte villa ha vissa varor för att dem var för dyra, efter att expiditen räknat med de. Sen gick han vidare ut, där såldes det bingolotter, jomenvisstfan ska människan till och försöka pruta! Bör kanske nämnas att han inte hade svenskt urspung.
Citera
2008-10-19, 18:10
Medlem
Vädurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaker
Snabbköpskassör spottade kund i ansiktet efter streckkodsterror!!!

Det finns en helt annan orsak till varför du bör hjälpa kassörskan/kassören med att placera varorna en efter en, och med streckkoden mot avläsaren. Somliga kassörskor/kassörer är så erbarmligt långsamma. Om jag som kund då kan snabba på hanteringen bara så lite, så är det värt det lilla omaket medan jag ändå står och väntar på min tur i kön.

Inte för att vara snäll mott kassapersonalen, utan för att göra de som står efter mig i kön en enkel och för mig helt gratis tjänst.

En av dessa små saker här i världen som underlättar utan att vara särskilt ansträngande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in