Citat:
Ursprungligen postat av Qidush
Åklagaren får även i det fallet svårt att visa att knarkaren ifråga hade för avsikt att ta befattning med just metaboliten. Gärningen är ju att ha knaprat tramadol olovandes. Jämför med fenetylaminer, det är inte alls ovanligt att de metaboliseras till andra narkotikaklassade substanser, men det är huvudsubstansens kriminalisering som blir utslagsgivande för straff, m.m.
Jag kan tänka mig ett par olika lösningar på min egen fråga.
1. Metabolism in vivo faller inte under slasktratten "ta annan befattning" i 1 § NSL och narkotikabrott har därför inte begåtts.
2a. Metabolism räknas som "ta annan befattning". I det enskilda fallet råder dock uppsåtsbrist i förhållande till rekvisitet "narkotika" i 1 § NSL eftersom GM inte ens misstänkt att tramadol metaboliseras till O-desmetyltramadol.
2b. Metabolism räknas som "ta annan befattning". GM har läst på Flashback att tramadol omvandlas till O-dt i kroppen och därför misstänkt att så är fallet, men har varit likgiltig inför den följden (likgiltighetsuppsåt, någon mer kvalificerad uppsåtsform funkar förstås också). Bevisfrågor åsido!
Förutsatt att nr 1 inte är vad som gäller, bör man medvetet hålla sig okunnig om oklassade ämnens farmakodynamik för att inte riskera straffansvar om det visar sig vara en prodrog?
Som sagt är huvudfrågan egentligen vad som gäller generellt för narkotikaklassade metaboliter. Lite av en tvärvetenskaplig fråga

. Mod kanske ska flytta tråden till Juridik istället?