2011-03-27, 17:07
Medlem
Brådskande, hur tvättar jag det? finns ingen tvättlapp, så vet inte ens om den går att tvätta i maskin, köpte den på jysk, det är en vanlig standardmadrass, med dragkedja så man kan ta bort överkastet, som följer med när man köper en standard säng. Har tvättstuga tills 21, så skulle vara tacksam för snabba svar
Citera
2011-03-27, 17:14
Medlem
rzizzlas avatar
kör den på 30 grader det är ju handtvätt så det bör ju funka.
Citera
2011-03-27, 17:14
Medlem
Snurrens avatar
40 grader och skontvätt är väl säkrast. Torka inte tyget helt torrt innan du tar på det på "fyllningen", det är svårare att få på det då. Billiga bäddmadrasser blir noppiga om man tvättar dem för ofta, men någon gång ibland brukar gå bra. Har du kollat att fodralet inte är fastsytt i fyllningen?
Citera
2011-03-27, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
40 grader och skontvätt är väl säkrast. Torka inte tyget helt torrt innan du tar på det på "fyllningen", det är svårare att få på det då. Billiga bäddmadrasser blir noppiga om man tvättar dem för ofta, men någon gång ibland brukar gå bra. Har du kollat att fodralet inte är fastsytt i fyllningen?

Tack för ett bra o snabbt svar, jag har inte tvättat min madrass någonsin, har säkert haft den i 4 år, så den blir nog inte noppig. Den är inte fastsydd i fyllningen, den går att ta av helt, dock är det fodrat på insidan också. Hur ska jag torka den?
Citera
2011-03-27, 17:41
Medlem
Snurrens avatar
Du kanske inte ska tumla den, torkskåp är bättre, men se till att trä på den på skumgummit (om det är det)innan det blir helt torrt. Dels blir det ofta statisk elekricitet om tyget är torrt, dels blir fibrerna stummare och har fodralet krympt lite är det svårare att töja det.

Om någon skulle undra så har jag trotsat Dux's tvättråd. Deras bäddmadrasser är inte tvättbara enligt märklappen, men jag tjoffade in hela madrassen i en grovtvättmaskin och tumlade sedan en stund, det gick förträffligt. Jag tog risken att de skulle bli förstörda för jag hade köpt begagnade nästan nya dux-bottnar till gästrummet, men något barn i familjen hade kissat stora fläckar på bäddmadrasserna. Jag fick sängarna så billigt att det inte var något att tjafsa om, och själva sängarna var fläckfria." Går det så går det" tänkte jag, och bäddmadrasserna blev som nya!!! Fluffiga och fina.

När det gäller vanliga skumgummimadrasser så går det utmärkt att tvätta dem, om de bara får plats i tvättmaskinen. Tex madrasser till spjälsängar går att tvätta i 60 grader.
Citera
2011-03-27, 17:47
Medlem
Tack för svar, ska ner o göra ett försök nu
Citera
2019-06-19, 21:18
Medlem
Elementarts avatar
Jag tvättade madrassöverdraget som jag har på landstället, men nu verkar jag inte kunna fästa snörena någonstans, ganska så säker på att de gick runt madrassen på något vis, någon som vet hur man ska knyta snörena?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in