Vad bra! Jag tänkte precis starta en tråd i det här delforumet om ämnet, och så hittar jag detta!
Jag ville bara skriva av mig lite angående mina tankar kring det historiska förhållandet mellan främst serber och kroater i Bosnien och i Hercegovina. Min tes är följande: att dagens serber i Bosnien lika gärna skulle kunna ha övervägande kroatiska förfäder, och att kroaterna på samma sätt lika gärna skulle kunna vara av serbisk börd.
Serber och kroater talar ett näst intill identiskt språk, vilket de har gjort oberoende av varandra under hundratals år genom tillhörandet av olika politiska entiteter: serberna fanns främst inom osmanernas rike, medan kroaterna lydde under ungrare och österrikare. Trots detta, talade de ett snarlikt språk redan innan deras enande i serbernas, kroaternas och slovenernas kungarike.
Innan kristnandet hade de båda stammarna olika hednisk-slaviska religiösa föreställningar, vilka i stor utsträckning lär ha påmint om varandra. Och, enligt allmänt vedertagen historieskrivning, lär serber och kroater ha flyttat in till Balkan på 600-talet och assimilerat lokala illyrer och andra slaver i bland annat Bosnien.
Med tanke på att Bosnien (och Hercegovina) ligger i gränstrakterna mellan de serbiska och kroatiska folken i dag, är det rimligt att också anta att området i fråga befolkades lite huller om buller av serber och kroater.
Och nu kommer vi till huvudpoängen: serberna är i regel ortodoxa och trogna patriarken i Konstantinopel, medan kroaterna kristnades till katoliker av väst.
Men, med tanke på att de båda folken lär ha bott lite hur som helst i förhållande till varandra i just Bosnien, förefaller det mycket orimligt att endast kroater ska ha konverterats av väst, och att endast serber ska ha kristnats från öst!
Även serber kan ha kristnats från väst, på samma sätt som kroater möjligen kan ha kristnats från öst. Eftersom den enda väsentliga skillnaden då bestod i religiös tillhörighet, kom också religion att skilja serb från kroat i dessa områden; serber likställdes med ortodoxa, medan kroater blev lika med katoliker i och med bildandet av de båda folkens kristna identiteter.
Således, kan dagens serber i Bosnien och i Hercegovina vara kroatättlingar långt tillbaka i tiden, på samma sätt som kroater i samma område lika gärna kan ha serbiska förfäder.
Senast redigerad av BandieraRossa 2011-03-27 kl. 17:41.