Citat:
Ursprungligen postat av banquet
Hur många kommer på kalaset och hur mycket energi är du beredd att lägga ner på matlagningen? Jag vet inte riktigt hur mycket man behöver göra själv när man använder sig utav en pastamaskin men jag höll på att gå i taket när jag skulle laga cannelloni med ricotta och spenat fyllning till ca 8 gäster. Det kanske var jag som hade oflyt men mycket gick fel. Slutprodukten smakade väldigt bra men hade ett väldigt tvivelaktigt utseende.
Jag vill inte avråda dig till att laga ravioli från grunden men jag råder dig till att prova en gång innan. Kanske en fyllning med soltorkadetomater, basilika och ricotta och en med blandade svampar, persilja och parmesan?
Jag har provat en gång och det gick åt h-vette.. :-)
Jag kan nog lägga en hel del med tid. Det var första gången jag testade pastamaskinen och jag hade gjort en ganska dyr fyllning med proscuttio och pata negra som bas. Pastamaskinen är en imperia med raviolitillsats. Ganska dålig bruksanvisning. Det kändes som man behövde fyra händer. Man matar ju degen från två håll, sen skall man gucka i fyllning och dessutom veva. Den ville inte dra ner degbiten som skulle vara som ett lock. Värre blev det ju kladdigare maskinen blev. Nästa gång skall jag testa att vika degen dubbel och mata i den son ett V, se till att den kommer igenom och sen mata på fyllning. Jag tror vi blir runt tolv personer.