2011-03-27, 14:57
Medlem
Jag skall laga mat till ett 40-årskalas. Temat är italienskt och pastamaskin med ravioli-tillsats är inköpt. Jag skulle behöva tips på en god (italiensk) varmrätt med ravioli. Jag har inte bestämt vad raviolin skall fyllas med men jag funderar på svamp (karl-johan) eller lufttorkad skinka.
I tankarna finns även färska tomater och kanske knivad tryffel.

Jag tar tacksamt emot tips och recept. Det ända som är bestämt är ravioli och att det skall vara med italienska drag.
Citera
2011-03-27, 15:04
Medlem
Vad sägs om-ricottaost,gräslök och kräftstjärtar. Spenat,ricotta och några korn muskot.
Citera
2011-03-27, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullingen
Vad sägs om-ricottaost,gräslök och kräftstjärtar. Spenat,ricotta och några korn muskot.

Det låter gott, men skall man inte ha nån form av sås?
Citera
2011-03-29, 00:46
Medlem
banquets avatar
Hur många kommer på kalaset och hur mycket energi är du beredd att lägga ner på matlagningen? Jag vet inte riktigt hur mycket man behöver göra själv när man använder sig utav en pastamaskin men jag höll på att gå i taket när jag skulle laga cannelloni med ricotta och spenat fyllning till ca 8 gäster. Det kanske var jag som hade oflyt men mycket gick fel. Slutprodukten smakade väldigt bra men hade ett väldigt tvivelaktigt utseende.

Jag vill inte avråda dig till att laga ravioli från grunden men jag råder dig till att prova en gång innan. Kanske en fyllning med soltorkadetomater, basilika och ricotta och en med blandade svampar, persilja och parmesan?
Citera
2011-03-29, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banquet
Hur många kommer på kalaset och hur mycket energi är du beredd att lägga ner på matlagningen? Jag vet inte riktigt hur mycket man behöver göra själv när man använder sig utav en pastamaskin men jag höll på att gå i taket när jag skulle laga cannelloni med ricotta och spenat fyllning till ca 8 gäster. Det kanske var jag som hade oflyt men mycket gick fel. Slutprodukten smakade väldigt bra men hade ett väldigt tvivelaktigt utseende.

Jag vill inte avråda dig till att laga ravioli från grunden men jag råder dig till att prova en gång innan. Kanske en fyllning med soltorkadetomater, basilika och ricotta och en med blandade svampar, persilja och parmesan?

Jag har provat en gång och det gick åt h-vette.. :-)
Jag kan nog lägga en hel del med tid. Det var första gången jag testade pastamaskinen och jag hade gjort en ganska dyr fyllning med proscuttio och pata negra som bas. Pastamaskinen är en imperia med raviolitillsats. Ganska dålig bruksanvisning. Det kändes som man behövde fyra händer. Man matar ju degen från två håll, sen skall man gucka i fyllning och dessutom veva. Den ville inte dra ner degbiten som skulle vara som ett lock. Värre blev det ju kladdigare maskinen blev. Nästa gång skall jag testa att vika degen dubbel och mata i den son ett V, se till att den kommer igenom och sen mata på fyllning. Jag tror vi blir runt tolv personer.
Citera
2011-03-29, 15:28
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenHeligeAnders
Jag har provat en gång och det gick åt h-vette.. :-)
...
Detta verkar vara ett smart sätt att göra ravioli:
http://www.youtube.com/watch?v=6kTV_02evrk:

Frågan är om det går att finna den sortens kavel här i Sverige?
Senast redigerad av Softis... 2011-03-29 kl. 15:45.
Citera
2011-03-29, 17:42
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
http://www.google.se/imgres?imgurl=h...:0&tx=39&ty=31

Har en sådan här, kan rekommendera dom starkt.
Finns hos bagaren och kocken.
Citera
2011-03-31, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Detta verkar vara ett smart sätt att göra ravioli:
http://www.youtube.com/watch?v=6kTV_02evrk:

Frågan är om det går att finna den sortens kavel här i Sverige?

Japp, jag såg den faktiskt i butiken Lagamati vid odenplan, sthlm.

Funderar på att köpa den eller en sån där form man kavlar i. Skall dock göra ett försök till med "maskinen"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in